Täcke på natten?

G

Gulgumma

Jag vet att det finns snarlika trådar....men funderar på hur ni gör avseende täcke på natten/dagen på hästar som går ute dagtid men är uppstallade kväll o natt.

Hos oss är det några som förespråkar att hästen kan ha sitt utetäcke på redan när de åker från stallet (på em/kväll) - och lämna hästen med täcket på över natten för att sedan kunna gå ut direkt nästa dag.
Andra (jag inräknad) anser att olika täcken inne och ute är självklart. Min pålla har våffel- eller termotäcke till natten (beror på temp) och byte till regn- alt vintertäcke innan utsläpp nästa morgon.

Vad tycker ni? Om någon är av åsikten att hästen kan ha samma täcke 'dygnet runt' såväl ute som inne - tacksam för förklaring till er ståndpunkt ur fysiologiskt perspektiv (för hästen).

Sv: Täcke på natten?

Hej
Jag tycker att de kan ha samma täcke, de 'nya' utetäckena är med andasfunktion. Men det är ju alltid en fråga om hur mycket tid man vill lägga på in och utsläpp. Klart det är skönare för hästen med ett tunnare täcke inne.

Jag byter täcken på kvällen. När jag var inaccodering så fick dom ha samma täcke dag och natt men nu när jag sköter allt själv så byter jag. Tycker inte att hästarna ska få stå med ett täcke som det rinner regn/snö av på kvällen/natten. Dock så är det oftast det bästa sättet att torka täckerna på för många som inte har tillgång till något annat. Jag har själv inte tillgång till att torka men jag har två utetäcken till mina hästar som jag kan byta med (min häst är väldigt frusen så han står ofta och skakar om det varit "skitväder" delvis därför jag alltid byter). Är det däremot torrt på dagarna och jag vet av mig att jag har lite bråttom morgonen efter så låter jag i vissa fall hästarna ha på samma täcke.
Så gör jag.... :banana:

Jag tycker inte att man behöver täcke inne om dom står inne i ett stall. Där varken blåser det eller blir minusgrader.
Skulle aldrig i mitt liv ha samma täcke på ute som inne. Vad ska du då sätta på när det blir kallt ute?? Och då menar jag ordentligt kallt så som -20 och uppåt.
En häst fryser inte som vi människor. Felet med många att dom förmänskligar sina hästar tyvärr.
Jag har en häst som står i kallstall, samma temp som ute fast det inte blåser. Han får ha täcke på sig på nätterna ett termotäcke. Sedan byter jag det till vintertäcke på morgonen.
Hästarna som står i mitt vanliga stall har en temp på 0 eller plus inte mindre. För då fryser ju vattnet. Arma tanke.

På stallet där min medryttarhäst står "ingår" ett täcke på & ett av per dag. När det är så kallt att han behöver ha täcke inne får han ha ett täcke som är tunt nog att ha inne, och så har han ytterligare ett på sig ovanpå det när han är ute.

I förrförra stallet hade de samma täcken på natten som de skulle ha ute(dock stooort kallt stall)
I förra stallet hade de inte täcken inne men ute.(varmt liitet stall)
I nustallet har jag inget täcke på min häst inne, och ute har han om det är svinkallt eller blötsnöar/regnar. Den andra hästen har täcke inne och byter sen om till utetäcke. Har ett stall som brukar ligga på runt några plusgrader på vintern, i övrigt ligger det runt samma inne-utetemp.

Har aldrig täcke på hästarna inne i stallet. Ute har dom täcke OM det är mer än - 30 grader eller om det snöar blötsnö...

Dom kan ju inte ha samma täcken inne som ute...vi har väl inte
samma kläder när dt är +grader som -grader heller :devil:

Min har absolut inte samma tänke ute och inne, skulle aldrig komma på tanken ens :eek:
Möjligtvis att han tex har sitt termotäcke under natten och sen på dagen det + regntäcket. Och sen av med regntäcket på kvällen vid insläpp.

Liknande trådar

Hästvård Jag har tidigare stått i kallstall (samma luft och temp ute som inne) eller i varmstall där det alltid hållit cirka 10 grader inne. Nu...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 593
Senast: super
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 704
Senast: Nominous
·
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 312
Senast: Unafraid
·
Utrustning Jag har i år igen konstatera att jag har en riktig "fryslort" i stallet.O_o Vill helst förneka det men de går ju inte... Hon står inte...
Svar
10
· Visningar
2 001
Senast: Mimsan_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama