Täcke på lurvig unghäst?

morgaine

Trådstartare
Ja, vad säger ni om det? Ja eller nej?
Nu pratar jag om ofodrat regntäcke vid regn. Hon har inte haft det tidigare under sitt levnadsår, men hon är född på lösdrift. I vinter ska hon stå i box och kommer inte ha lösdriftshus i hagen. Långa utedagar.
De gånger det regnar lite märker jag inget på henne, men de gånger det regnat som en dusch nu på sensommaren blev hon spänd i ryggen. När hon torkat var hon mjuk i ryggen igen, så det var inget som dröjde sig kvar.

Frågeställningen är nu:
Hon är ju ung och kommer få en grym päls.
Är det risk att jag klemar bort henne så att hon blir mindre tålig än hon skulle bli annars om jag täcker hennes regniga dagar?
Är det dåligt för en späd växande rygg att bli kall och spänna sig en hel dag eller spelar det ingen roll i det långa loppet?

Sv: Täcke på lurvig unghäst?

Tycker allt att man lägger täcke på en häst som fryser. I och med att hon blir spänd så behöver hon ju täcket.

Tänk på att ett ofodrat regntäcke tynger ner pälsen och gör den mindre varm. Märker du att hon fryser trots täcke så kan det bero på att hon förlorar värmen från pälsen i och med täcket, så blev det för min isis som frös vid regn, så han fick ett fleecefodrat regntäcke. Problem solved. :)

Jag lägger täcke på mina hästar när det är mycket regn eller kallt och det regnar, snöar ev kraftig vind. Då visar mina hästar även fast dom är små och har ordentlig vinter päls att dom inte helt uppskattar vädret. Gammel tanten blir spänd i ryggen och bakdelen när hon varit ute i lång varit regn eller kallt med nederbörd och kraftig vind.
Men jag tycker att täcket skall andas så det inte blir kondens under täcket. Sen om det skall var ofodrat- fodrat det bestäms av väder o vind.
Med vänlig hälsning
pudlan

Ja...jag tycker också hon behöver det men har hört från flera håll att det inte behövs. Det är en Islandsnordis.
Så jag blev osäker på om hon kanske blir ömtåligare om jag börjar med täcken redan. Men jag vet inte riktigt om jag tror på att "härda" djur. Om hon fryser så gör hon ju.

Jadå, andas gör det. Finns det täcken att köpa som inte gör det?
Tror med tanke på pälsmängden att det ska räcka med ofodrat.

Tack för svaren!

Om inte hästen skakar så behövs det inte och med tanke på rasen, troligen inte.

Nej skakar gör hon inte, men spänner sig. Musklerna som går vid sidorna om ryggraden blir jättehårda.

Blir hon så spänd så ska hon nog ha ett täcke de allra värsta dagarna.

Spända muskler blir onda muskler och det är inget trevligt alls.

Sen är det faktiskt jättestor skillnad att lägga på ett täcke när regnet öser ned från morgon till kväll eller om det bara kommer en skur eller två.

Jag skulle säga ja. Jag har täckat hästar för att minska mängden vinterpäls. Om det är vetenskapligt bevisat att det funkar vet jag inte men tycker att jag haft mindre lurviga hästar om man börjar täcka tidigt, framför allt dagar när det är blåsigt, blött och kallt.

Är det inte väldigt enkelt egentligen?

Man täckar den häst som behöver täcke.
En häst som fryser- spänner sig och blir stel/öm- har uppenbarligen ett behov.

Är det att klema bort? Är det att klema bort när man ger hästen mat när den är hungrig också? Behov skall uppfyllas, varesig det är hunger eller kyla. Spänner sig hästen så är det ju uppenbart att den fryser och behöver hjälp.

Håller med! Mina shettisar och även mina tidigare hästar har haft täcke när det är långa dagar med regn, snö och kraftig blåst. Ser ingen anleding att dom skall stå och spänna sig och bli kalla o stela även om det "Bara"(i mångas ögon) är shettlandsponnyer,
Det är gott att det finns så många täcken i dag som funkar toppen bra.
Tycker att du skall täcka din häst när du anser att det behövs.
Mvh
Pudlan

Blir hon så spänd så ska hon nog ha ett täcke de allra värsta dagarna.

Spända muskler blir onda muskler och det är inget trevligt alls.

Sen är det faktiskt jättestor skillnad att lägga på ett täcke när regnet öser ned från morgon till kväll eller om det bara kommer en skur eller två.

Ja, sant, tänk vad det bränner i musklerna när man suttit vid skrivbordet länge. :crazy:

Jag skulle säga ja. Jag har täckat hästar för att minska mängden vinterpäls. Om det är vetenskapligt bevisat att det funkar vet jag inte men tycker att jag haft mindre lurviga hästar om man börjar täcka tidigt, framför allt dagar när det är blåsigt, blött och kallt.

Jo det funkar, det är ovetenskapligt bevisat på min häst. Han får massa päls på hals, ben och mage. Pälsen följer täcket precis. :D innan han började ha täcke hela tiden hade han massa päls på hela kroppen.

Men lillan är ett år, så hon får gärna ha päls, så det är inte därför hon ska täckas utan för regnets skull bara.

Är det inte väldigt enkelt egentligen?

Man täckar den häst som behöver täcke.
En häst som fryser- spänner sig och blir stel/öm- har uppenbarligen ett behov.

Är det att klema bort? Är det att klema bort när man ger hästen mat när den är hungrig också? Behov skall uppfyllas, varesig det är hunger eller kyla. Spänner sig hästen så är det ju uppenbart att den fryser och behöver hjälp.

Jo spänner =obehag. Blev som sagt osäker när tom affärsbiträdet som jag frågade om storlekar inte tyckte hon skulle ha täcke, vilket gjorde att jag frågade fler som höll med henne.
Det som oroade mig lite var bara om jag försämrar hennes tålighet för framtiden men så är det kanske inte.
Men nu är två små sööta täcken inköpta som skall provas. Hon kommer se ut som en My little pony om det ljusblåa passar. :love: :D

Håller med! Mina shettisar och även mina tidigare hästar har haft täcke när det är långa dagar med regn, snö och kraftig blåst. Ser ingen anleding att dom skall stå och spänna sig och bli kalla o stela även om det "Bara"(i mångas ögon) är shettlandsponnyer,
Det är gott att det finns så många täcken i dag som funkar toppen bra.
Tycker att du skall täcka din häst när du anser att det behövs.
Mvh
Pudlan

Nej absolut! Har många gånger tyckt synd om shettisar som få vara blöta fast de andra har täcken.
Tack, det ska jag ;)

Jag hade haft på ett ofodrat tunnt regntäcke om dagarna, dels för att även om det finns mycket päls så är det inte så trevligt om den blir blöt, blir ju massa vatten i pälsen, dessutom riskerar det ju bli ett ryggproblem om hon ska stå och spänna sig

Liknande trådar

Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 679
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 302
Senast: Åsa A
·
Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 415
Hundhälsa Ska raka min hund i helgen och vet då att hon lär behöva ett tjockt täcke till den värsta vintern. Har i nuläget en fleeceoverall (lite...
2
Svar
39
· Visningar
2 765

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat