Täcke på hunden?

Domino_s

Trådstartare
Jag fick idag frågan...."varför i helsike har du täcke på din hund, hon har ju en massa päls"....

Anledningen är att; dels får hon inte supertjock päls och sen till den största anledningen....

Jag har problem med rygg och numera höfter, axlar o nacke (medfött fel och sedan olycka ovanpå det).....
Och ibland måste jag stanna och vila, kan bli ganska länge ibland, och vissa dagar när det är som värst går ja supersakta...och jag har märkt att Donna (vovven min) blir ganska orolig och lyfter tassar och småskakar....

Så jag antog att hon blev kall av att stå still och gå så sakta....så därför har jag täcke...

Tycker ni jag gör fel?...Hon är av rasen Herdehund och 1,5 år gammal....

Tacksam för svar! //Domino_s

Sv: Täcke på hunden?

är det nederbörd eller blåst förstår jag dig, men o det är soligt så tror ja inte at det är någon fara..

min hund är kortklippt och täckas vid nedebörd, blåst mulet och eftr solnedgång.. när det är sol ute går han utan täcke, han är svart så han blir varm av detlilla solljus som är :)

Om du tycker hunden verkar frysa så ha täcke. Det skadar ju inte iaf. Och vad grinig jag blir på folk som lägger sig i på det viset :mad:

Ok att fråga lite försiktigt om man ser en hund som verkar vanskött, men ge sig på nån sm har täcke på den? Ja herregud. Get a life säger jag bara. Om jag skulle behöva ha täcke på nån så skulle jag ta med en liten lunta broschyrer om svälten i afrika eller liknande att ge till dylika klagande personer & lämna ut med förslaget att det finns annat viktigare att lägga energi på :devil: Kunde kanske t.o.m göra nytta, men av nån anledning tror jag inte såna personer vill hjälpa så mkt som de vill döma.

Jag brukar bli påhoppad för att jag inte har täcke på min 1kg korthåriga hund :S Men han fryser inte (än iaf)

Tycker du att hon verkar frysa så såklart du kan ha på ett vanligt täcke, lär ju inte skada

Du känner din hund bäst så skit i vad alla andra tycker/tänker. Alla som har åsikter om att jag har kläder/inte kläder på min hund tar jag med en klackspark, de känner ju inte hunden övh.
Här går folk med täcken på sina dalmatiner, rottisar, schäfrar m.m och jag brukar inte ens reagera på det. Hunden behöver väl täcke av en eller annan anledning.

är det nederbörd eller blåst förstår jag dig, men o det är soligt så tror ja inte at det är någon fara..

min hund är kortklippt och täckas vid nedebörd, blåst mulet och eftr solnedgång.. när det är sol ute går han utan täcke, han är svart så han blir varm av detlilla solljus som är :)

Precis...jag har det bara om det är te x nederbörd eller blåser väldigt mycket...:idea:....Tyvärr är ju min hund kritvit så hon drar ju inte till sej solen på samma sätt som en mörk....:crazy:

//Domino_s

De som kommer in och köper täcke till sina hundar hos oss har inte bara korthåriga hundar utan även långhåriga med mjuk päls. Många hundar som ha väldigt mjuk päls har inte något skydd mot regn och blåst, där passar det bra med ett regntäcke. Jag tycker inte det är fel med det.

Du är den som känner din hund bäst och borde ju därför vara den mest lämpade personen att bestämma om din hund skall ha täcke eller ej. Vad andra tycker är inte relevant.

Själv har jag en Golden med massa päls, som mer än gärna ligger o sussar i snön. Men jag har täcke på henne när det regnar och vi bara går kort "toalettpromenad". Det är helt och enbart för min egen skull! Det är ju betydligt mer bekvämt att ha in en relativt torr hund, än en dyblöt :D Min andra hund, en liten jack russell som saknar den värmade ullen hon fryser så fort det är under 15grader (och hon inte jobbar). Henne packar jag in i tröjor o täcken efter utetemp och aktivitet, dagar när det regnar -vill hon inte ens gå ut :smirk:

Som någon annan skrev - du känner hunden bäst!

Min hund har täcke på sig om det är svinkallt ute, eller om vi kommer bli stillastående längre stunder i blåst eller kyla. Det behövs inte mycket för att hon ska börja skaka, men så länge vi håller oss i rörelse tycker jag att hon klarar sig utan. Strunta i vad andra tycker och använd täcke på din hund.

Aa....kanske därför hon blir så himla blöt....min Donna har supermjuk päls som blir pissblöt så fort de trillar lite snö på henne....

//Domino_s

Jag anser att om hunden får en bättre levnadsstandard/livskvalite så är det en sak. Men att av andra själv sätta på täcke tycker jag är onödigt. Hundarna är domesticerade nog tycker jag. Vill man pluttiplutta kanske man kan skaffa sig en pluttiplutthund som faktiskt har ett behov av accesoarer? Men det kan ju vara olika.

Det är en tanke från en person som själv är för naturliga och friska raser och hantering. Och som tycker att vi människor måste anpassa oss efter djuren i fortsättningen, inte tvärt om. Jag tycker att vi gjort nog med våra ideer. :smirk:

Här i kalla norden så tycker jag det är helt OK att ta på täcke när det är kallt eller regnigt. Men INTE det jag såg på TV en gång, när shejkerna åkte från Dubai till Paris med sina små vavvor och köpte kläder!?! Vadå? Kläder och äkta pälsar på hundar i denna värmen, de har ju för 17 päls redan. Näe, det har gått hysteri i allt detta. Eller???

Ja som några sagt redan. Man känner ju sin hund bäst själv! Jag kan tycka att det är skönt att ha en liten regn jacka på jycken om det är blött och lerigt ute. Så underlättar jag för mig själv, när det är dags att gå in igen.

ja min hund är iallafall MYCKET gladare när han kommer in efter promenad/lek och är torr istället för blöt även om det varit soligt ute.. blötlerig hund får nämligen inte vara på favoritplatsen sängen och han blir så ledsen när vi lyfter ner honom.. :cry:

men det är konstigt att man inte hör lika mycket om hästar.. "varför täcka?" "han är klippt" "varför klippa?" "för att han mår bättre då när han inte blir svettig" "varför då?" " för att ehhh egoistiska JAG hellre rider än låter hästen stå hela vintern" ..

anpassa efter djuret var det ju..

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kom att läsa en bok om en man som råkat ut för en olycka och fått en ryggmärgsskada (”Smällen” av Kent Revedal). Boken var saklig...
Svar
0
· Visningar
491
Senast: cassiopeja
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 879
A
Övr. Hund Jag slår ihop 2 frågor i en tråd, hoppas det går bra :) Kan börja med att berätta lite bakgrundsinfo om jycken ifråga...
Svar
11
· Visningar
1 487
Senast: Atalantha
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 018
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Dressyrsnack nummer 18