Täcke på hund med "spetssvans"?

snoofy

Trådstartare
Hej alla kloka!
Vovvan sitter i hundgård på dagarna när jag har föreläsning, oavsett väder och vind, och då hon inte är så förtjust att gå in i varken hundkoja eller regnskydd (man ser ju inte allt som händer där!:crazy:) blir hon väldigt blöt när det regnar. Så för att hon ska slippa bli iskall, dyngsur och behöva fönas i sådär en halvtimma när vi kommer hem igen nu under höstens vidrigaste dagar med regnrusk och runt nollgradigt:( har hon regntäcke när så behövs.

Jag har letat överallt och då det bara är jag som är galen nog att sätta täcke på min samojed undrar jag nu, ni andra med spetsraser, hur löser ni det med svansen?:confused::D

Hon har nu ett regntäcke från hööks som är för kort i ryggen så svansen sticker ut bakom men det känns inte optimalt då en hel del av rumpan ju också sticker ut då... Finns det bra täcken som man kan låta gå över svansen eller är det helt enkelt så man får göra?

Sv: Täcke på hund med "spetssvans"?

På de BoT-täckena som jag har är det en dragkedja på ryggen så man kan öppna upp och göra ett svanshål. Det kanske även finns andra täcken med liknande konstruktion för jag tänker att det borde vara gjort för hundar med "spetssvans" :)

På min jappe funkar de flesta täcken, vet inte om han har lägre ansatt svans än en samojed, men det är inga problem att ha svansen ovanpå täcket och fortfarande täcka rumpan. Annars finns det täcken som har skärning för svansen, alltså täcket svänger lite in just där. Ett tredje alternativ är ju BoT-täckenas konstruktion med hål för svansen, har själv inte provat den varianten på spetsen..

Mindre bra bild (skrytbild, den enda jag har på honom i täcke :o )

420076_10150538950011984_1848055888_n.jpg

Du kan inte bygga ett regnskydd med typ plexiglas då? Så hon ser och kan sitta i skydd?
Fast hon kanske tycker att hon inte behöver sitta regnskyddat, då hjälper det ju inte förståss.. Tänkte att man kanske kunde bygga en liten upphöjd plattform med tak och sidor i plexiglas..

Då tror jag min har högre ansatt svans för ett "vanligt" täcke fungerade inte... Men jag ska titta på de övriga =)

Regnskyddet är upphöjt med tre väggar i ljus presenning och en öppen sida så hon KAN titta ut men det är inte riktigt tillräckligt enligt fröken:grin:
Så det får nog bli regntäcke ändå då hon är ruskigt envis...

Har du kollat på overaller?
15089_493035417385598_1665541824_n.jpg

Emil (gråvit) har en Hurtta o Musse (svartvit) har en Showmaster (inköpt på Hööks för 179:- ).

Med tanke på priset (Hurtta Outdoor kostar ~600:- ) så rekommenderar jag helt klart Showmaster.

Oh vad jag flera gånger varit sugen att skaffa overall, framför allt för att slippa att släpa med mig en halv leråker i den vita pälsen efter promenaden...:crazy:

Problemet är att jag (töntigt nog) tror att fröken skulle se urlöjlig ut i overall då hon är mycket tunn kropp under all päls...:D
Sen är hon inte så förtjust i kläder över huvud taget (står stelt och tittar besviket på mig när hon får på sig täcket med en min av "Varför torterar du mig på det här sättet?") så jag tror inte hon skulle tycka om att ha overall...
Men som sagt, jag är bra sugen egentligen ;)

Vem vet, hon kanske känner sig bekvämare med en tunn overall istället för täcke.

Musse (den svartvite här ovan, är min grannes) har normalt alltid täcke o halsband o är skitbesvärlig att klä på. Han är rädd om sitt huvud och när man lagt på bensnörena går han som om han är skitnödig. Idag tog jag med Emils overall o sele för att prova. Han går mycket ledigare i overallen.

Min hund har sådan svans och har ett i rätt strl och har man bensnören så håller det nere täcket men samtidigt så kan hunden ha svansen uppe och ändå så sitter det bra. Jag har många olika täcken till min hund bl.a från Hööks och Limex, även en Hurtta overall och en JOKKE overall och alla funkar bra på min hund.

Oh vad jag flera gånger varit sugen att skaffa overall, framför allt för att slippa att släpa med mig en halv leråker i den vita pälsen efter promenaden...:crazy:

Problemet är att jag (töntigt nog) tror att fröken skulle se urlöjlig ut i overall då hon är mycket tunn kropp under all päls...:D
Sen är hon inte så förtjust i kläder över huvud taget (står stelt och tittar besviket på mig när hon får på sig täcket med en min av "Varför torterar du mig på det här sättet?") så jag tror inte hon skulle tycka om att ha overall...
Men som sagt, jag är bra sugen egentligen ;)

Ville bara säga att min hund HATAR täcken, hon springer och gömmer sig bakom mamma eller hoppar upp i en säng (beskyddade då man inte kan ta på ett täcke när hon ligger ner haha... Inte så genomtänkt antar jag) men hon kommer alltid när jag tar fram overallen och studsar som f*n i den när vi är ute så hon älskar den. Hon hatar forfarande täckena. Så prova overall för min hund gillar de mycket bättre än täckena!

Liknande trådar

Hundhälsa Funderat lite extra på hur olika det kan vara mellan raser och individer på när och om hunden behöver ha tröjor, täcken och skor och...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 630
Senast: fejt
·
Hundhälsa Hej! Såg ingen liknande tråd om detta så nu tänkte jag be er erfarna hundägare till tjockpälsade hundar om råd. Jag har nyligen...
Svar
14
· Visningar
4 460
Senast: almitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka