Täcke på fuktig häst?

T

Tjalfe

Jag har fått en fundering nu två dagar i rad.

I förrgår var jag ute och red. När jag började ridturen höll det upp ute men efter ett tag började det snöa. Hästen fick ju då snö på sej förutom där sadeln hade legat. Jag vill gärna ha täcke på honom när det är lite kallare och det snöar/regnar(det blåste ju ganska kallt) för han har inte sådär jätte tjock päls(ej klippt). Men när vi kom in efter ridturen så var han ju ganska fuktig på ryggen av snön som hade smällt(inte svettig förövrigt) kan man lägga på ett täcke då?

Samma sak hände idag, det blåste lite kallt men det regnade inget imorse så jag tog inte på något täcke. Men framåt eftermiddagen började det regna men innan jag hann ut var ju hästen redan fuktig. Ska man skita i att ta på täcke då eller kan man göra det även fast den redan är blöt?

Sv: Täcke på fuktig häst?

Menar du lägga på ett utetäcke och slåppa ut hästen eller i vilket sammanhang?

Jag har visserligen en islänning med en ordentlig vinterpäls men jag lägger inte täcke på han om han är torr/varm närmast huden. Om han är svettig är det annorlunda då han är blöt inunderst, då kan jag tänka mej att lägga på ett fleecefodrat regntäcke OM det är kallt/blåsigt eller liknande.

Ang. om att lägga på ett täcke på en blöt häst så har jag gjort det vid ett tillfälle när det på en tillbörjan vacker höst/vinter dag omvandlades till ett blåsigt hällregn.:crazy: hästen (halvblod med tunn päls) var därimot inte dyngsur men lite blöt så jag la på ett tunnare täcke med fleece som "sög upp" det blöta. Täcket hade även andasfunktion.
När jag tog in henne senare var hon snustorr och sval så jag tyckte det var ett smart drag.

Men sen är det inte alltid en oklippt häst med mkt päls behöver täcke i regn ens i höst/vintern vid + grader.

Fast det beror ju på från häst till häst förstås;)

Jag tycker att man kan lägga täcke på en fuktig häst så länge täcket andas bra. Annars blir det lätt som ett våtvärmande omslag, vilket säkerligen inte är bra för hästen.

Tips, använd ländtäcke så slipper du problemet i fortsättningen :p

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 945
Senast: Mia_R
·
Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 592
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 458
Senast: mackan
·
Utrustning Hej. Nu är det ca 8 grader och små regn. Regnat MASSOR under natten och kommande nått och dag kan komma massor med regn också. Samt att...
2
Svar
25
· Visningar
2 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka