Täcke på fjording?

Sv: Täcke på fjording?

Jag har en nordsvensk brukshäst som just nu liknar mer en mammut med all päls, ganska jämförbar med en fjording vad gäller päls tror jag. Han har en ligghall han kan gå in i om han vill, men den använder han mest på sommaren för att komma undan värmen, han står hellre ute i ösregnet och betar.
Sätter jag täcke på honom så skulle det dröja ca 10 min innan han lyckats skrapa av det mot något träd eller dylikt. Det tolkar jag som att han inte vill ha täcke på sig.. ;)
Han tycker även att hagkompisen, som behöver sitt täcke, inte ska ha något, för han drar och sliter i det också. :D

Vad har rasen med saken att göra?

Behöver den täcks så ska den så klrt ha det....

Vad har rasen med saken att göra?

Behöver den täcks så ska den så klrt ha det....

Olika raser har olika pälssättningar. Kallblod sätter ju mer päls än tex fullblod. De sätter även pälsen tidigare då det styrs av antalet timmar med ljus per dygn. De har även en annan typ av päls med ullig botten och längre luftfyllda hår över...

Jag tror att han trivs bättre utan täcke, om han ska gå oklippt.
Annars är det väl bra med täcke om du ska klippa honom, vilket jag nog gjort.
:D

behöver den täcke så ska den ha täcke. behöver den inte så varför ha täcke och detta tycker jag gäller för ALLA raser...
man kan inte säga att bara för att det är en blabla ras så är det hemskt att ha täcket för dom är ju såååå tåliga.. just den hästen är kanske inte tålig.

det finns lurviga och mindre lurviga i alla raser.
Klippta/oklippta osv.
Hårdtränande/skogsluffsare

mm.mm

INDIVIDEn är det väsentliga. Inte rasen.

Min fjordkorsning (hälften kallblodstravare) fryser och får ha täcke när det är kallt. Det varmaste han har är ett fleecefodrat regntäcke och det klarade han sig med förra vintern när det var -20 grader.

Immer

Mina fjordingar som går i full vinterpäls har väldigt sällan täcke. Enda gångerna de har täcke är: när de svettats (efter ridning), om det är full storm ute med tanke på att de går i en hage utan något egentligt skydd, vid regnväder om jag av någon anledning vill att de ska hållas torra (jag ska rida senare t.ex.). Annars har de aldrig täcke och behöver inte heller. Jag tror det är få fjordingar som behöver täcke 24/7 så länge de har vinterpälsen kvar, men jag antar att det finns undantag.

Liknande trådar

Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
689
Senast: Amk
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 209
Senast: Blyger
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
865
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka