Täcke på fjording?

Sv: Täcke på fjording?

Min fjording har täcke när d regnar. E d bara kallt går hon oftast utan. Antingen har hon regntäcke eller vintertäcke som inte e så tjockt. Hon har täcke mest för att hon har så tjock päls som tar tid att torka. När hon är klippt (hals och ner under magen) har hon vintertäcke ute och fleecetäcke inne.

Är vad jag också anser men har haft stora diskutioner om det med en annan tjej som tycker att hennes fjording lider och mår dåligt om han inte har täcke....

haha, nja att hästen lider har jag svårt att tro. även om min e klippt så går hon ibland utan täcke på fina dagar.

det kan ju vara så att han gör det oxå..man får inte glömma att hästar är indvider...min ponny var en riktig fryslort men däremot stora hästen (75%fullblod) klarade sig med tunt vintertäcke trots att han var klippt och var i full träning

Fjordingar e ju en norsk ras som lever i fjällen och där har dom ju inga täcke...

Han slipper gärna täcke.... Älskar när det åker av och spriger helst i väg när det är dags att ta det på sig :)

Det är väl snarare så att han lider av att ha täcke. Har han alltid täcke oavsett väder eller bara n´är det är kallt eller regnar?

Hon vill att han ska ha det alltid.... Hon i hästaffären höll på att svimma när hon berätta att han skulle ha det alltid....

Jag anser inget speciellt om täcke på fjordingar,
fryser hästen är det klart att den ska ha täcke
oavsett om det är ett fullblod eller en fjordis ;)
Medryttarhästen som är fjording har regntäcke på
sommaren om det är ihållande regn, samt är täckad
under vinterhalvåret (han är klippt) med antingen
fleeceforat regntäcke eller vintertäcke...

En oklippt fullt frisk fjording fryser inte vid lätt regn eller kyla. Vi mer extrema väderförhållande är det en helt annan sak.

Det är faktiskt väldigt sällan en häst fryser av enbart kyla. Vare sig det är ett fullblod eller fjording ;) Detta förutsätter ju självklart att hästen har sin päls kvar och att den är frisk.

Är vad jag också anser men har haft stora diskutioner om det med en annan tjej som tycker att hennes fjording lider och mår dåligt om han inte har täcke....

Jag har två fjordston som går ute dygnet runt, dock oklippta men de får minsann inget täcke på sig :devil: De har så de kan gå in i en "lösdrift/ligghall", vilket de iofs bara gör när mat serveras, annars spelar vädret ingen som helst roll, de letar grässtrån i snön ändå. :D
De vänder baken mot vinden som instinkten säger. :banana:

Hade de vart klippta, t.ex hals å mage så hade de fått varsitt vintertäcke men ändå gå där ute för de TÅL det !! (Och de kan ju gå in om de vill ..) :angel:

Jag anser om täcken på fjordingar som för alla andra hästar. Om hästen fryser behöver den täcke, inte annars. Min vallack (fjording) som är i träning och klippt har täcke, men stoet o hennes föl (också fjordingar) har inte täcke, för de fryser inte. De går på lösdrift allihop. Vallacken går utan täcke på dagen om det är fint väder o plusgrader och han inte fryser.

Det kan ju vara så att den står och spänner sig när det blir lite kallare och tex blåser och då blir öm i ryggen eller något, min gör det, visserligen inte fjording.

Men hästrasen spelar ju visserligen ingen roll i denna fråga, det beror ju som någon annan också sa på individen.

Tränas den hårt, så kan det ju vara en anledning, att den svettas och inte torkar på lång tid. Även vid regn kan det ju vara ett problem om den inte torkar fort, blir ju lätt kalla då, kan ju vara en anledning.

Sen är det ju skönt att slippa borsta i en timme innan man kan lägga på sadeln...:angel: och inte komma ur stallet förrän det är bäcksvart ute och man lika gärna kan stoppa in hästen i boxen igen.

Jag tycker visst rasen spelar roll ;)
Det är ganska olika hur mycket päls, vad dom är uppfödda till m.m.
Man kan t.ex. inte gemföra ett halvblod med en islänning i alla lägen :smirk:

Det beror på väderförhållande...alla hästar kan få björnpäls om det behövs, men det syns inte lika ofta på halvblod eller fullblod eftersom de sällan går ute en hel vinter utan täcke....men gör de det så sätter de lika mycket päls som en islänning eller fjording. Skulle snarare säga att det är skillnad mellan individer...alla sätter inte lika mycket men det är inte rasrelaterat.

Fjorden i mitt stall går otäckad...

Det vet inte vad det skulle vara för typ av ruskväder för att hennes päls skall bli blöt ända in... Och om det blev sånt ruskväder så det vore risk för det så har jag förmodligen tagit in dem i stallet innan det händer...

Så nej... normalt sett så behöver fjordingar inte täcke...

Liknande trådar

Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
689
Senast: Amk
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 209
Senast: Blyger
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
865
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka