Täcke på dräktigt sto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jenni73
  • Startdatum Startdatum
J

Jenni73

Halloj,

Jag vet att jag är tidigt ute men hur gör ni med täcke på vintern på era dräktiga sto? Mitt sto ska förhoppningsvis föla den 16:e mars så det kan ju vara ganska kallt fortfarande. Hade ni haft henne täckeslös hela vintern eller satt på ett tunt täcke och tagit av det när det börjar närma sig?

//Jenni

Bara utetäcke om det är riktigt kalla dagar efter fölning men utan bensnören - kanske... Första veckorna är de små liven inte så värst klättriga på mamma ändå är min erfarenhet!! Nu har jag iofs aldrig fått föl så tidigt... Planerar aldrig för fölning tidigare än runt början på maj och hittils har det inte felat nåt nämnvärt =) Så jag brukar täcka som vanligt termotäcke i stallet + vinterutetäcke ovanpå ute. När det är dags för föln. har täckena oftast åkt av redan annars täcker jag som jag skrev högst upp...

Har ett vinter/regntäcke ute och inget inne eftersom vi har många hästar i stallet och det är lagom temperatur där.

Nu vet jag inte var du bor men vi brukar börja ta av utetäckena i mars (om vädret tillåter).

Vi brukar låta sto och föl vara ute i paddock utan flocken 1 månad och i början är ju inte sto och föl ute längre stunder så täckesproblematiken finns inte hos oss.

Sedan är det ju meningen att våren ska komma i slutet av mars eller i början av april och det är när sto och föl är ute längre.

När fölet är c:a 1 månad släpper vi ihop sto och föl med övriga flocken. Att vi gör det när fölet är 1 månad är att den då har hunnit bli stabil i benen och att synen är OK.

Tack för tipsen,

Vi bor i nordvästra skåne så det är meningen att det ska vara hyfsat varmt i mars, men jag tror att vädergudarna har glömt det detta året :confused:.

Förhoppningsvis får vi en bra vår nästa år.

Förresten det är 330 dagars dräktighet man räknar va? Är det vanligt att de erfarna stona håller detta? Hon har som sagt haft en del föl hos tidigare ägare. Hur mycket tidigare och senare kan det komma?

//Jenni

Endel räknar på 330 o endel på 335. Jag tycker att sistnämda verkar stämma bättre?

Vet du vilka dagar hon fölat på förrut?

+ - 10 dgr är ganska vanligt.

jag vet inte något om hur fölningarna varit tidigare. Jag får helt enkelt se till att hålla mig standby hela mars :)

Samma här, inga täcken på de dräktiga avelsstona, de får bli långhåriga och "luddiga". De får även fri tillgång till grovfoder.

Hlsn Helena

Jag har oxå funderat på det där med täcke..
Nu är det så att jag har som grundinställning att hästar klarar sig ypperligt utan täcke (har haft hästar i 15 år som ALDRIG haft utetäcken på sig, trots kalla vintrar). Det har sina nackdelar om man vill ligga i hård träning över vintern, men vi har istället valt att låta dem vila en månad under den mörkaste tiden, och rida resten av året, när man har tid och lust - och vädret tillåter.. :smirk:
Hästarna jag har haft har klarat detta bra, satt päls och alltid varit friska.

Min fråga grundar sig på att jag nu har flyttat från Värmland, och bor i blöta, blåsiga Skåne - samt har en ny häst som under de två år jag haft henne inte satt någon nämnvärd vinterpäls (trots att jag har "hållt" på täcket i längsta laget varje höst), och nu under den regnruskiga sommar vi haft varit tvungen att ha regntäcke på sig när det varit som värst - jag hittade henne ute i hagen en morgon, skakandes av kyla, trots att alla andra hästar i hagen inte alls frös.. :crazy:

Kan en sådan häst, i Skånes klimat (för alla er som inte bor i Skåne - är det -5 grader här nere, känns det som minst -25 grader, pga luftfuktigheten [läs regnet] och den j*kla blåsten...) verkligen klara sig utan täcke? Hon står uppstallad utanför Malmö, sydost, så det är inte direkt vid havet, men ändå.. :confused:

Fryser hon, så lägg på täcke!
Alla hästar är ju olika, och en del behöver helt enkelt täcke.
Sen vill man ju gärna vara lite rädd om stoet, för fölets skull.
Om det funkar i stallet, med på/av täcke osv.. Eller har du dem hemma?? Så försök vara flexibel, täcke på i dåligt väder, utan täcke om det är bättre.

Ja, det är ju precis det där med fölet som är den springande punkten -

Å ena sidan vill man ju inte "lära" henne att gå utan täcke just i år, men å andra sidan så är det ju i år hon behöver gå utan, med tanke på att hon beräknas föla redan första veckan i april.. :crazy:

Visst är det individuellt, men jag funderar över om det verkligen är "normalt" att hästar fryser under sommaren, iofs kan man väl inte kalla det vi haft i år sommar direkt, men ändå..
Är det någon annan som har varit tvungen att täcka sina fölston några dagar i sommar?

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar