Täcke på blöt häst? Snabba svar!

_Eulalia_

Trådstartare
Kan man lägga på täcke på en blöt häst? Tänkte isåfall lägga på ett fleecefodrat regntäcke och när det har sugit åt sig fukten byta ut det mot ett annat torrt täcke.

Sv: Täcke på blöt häst? Snabba svar!

Tycker det beror på årstid. På sommaren om det är varmt ute behövs det sällan.

Finns en regel som säger att man inte bör lägga på hästen täcke medans den ångar, man stänger bara in fukten. När man promenerat hästen en stund och den ångat av sig det värsta tycker jag ulltäcke är det bästa, och hästen står där den ej kan bli blöt. Fukten sugs ut och lägger sig på utsidan, hästen blir torr på rekordtid. Ett fleecetäcke kan också fungera helt ok.

Fleecefodrat regntäcke som andas funkar utmärkt att lägga på blöt häst.

Ylletäcke och regntäcke ovanpå!

Ylle har den fördelen att det värmer även när det är blött vilket fleece inte gör utan det kyler istället.

Jag använder ulltäcke och ofodrat regntäcke med andasfunktion när jag hamnar i en sån situation. Efter någon timme eller så tar jag bort ulltäcket och har sen bara regntäcket kvar om det fortfarande regnar så här på sommaren.

Det går alldeles utmärkt att lägga ett regntäcke på en blöt häst förutsatt att täcket andas ordentligt.

Men det gör så gott som alla nyare moderna täcken.

Utom skräp från ÖB och liknande...

Om hästen är blöt brukar jag lägga torrt hö eller halm under, så torkar den snabbt och slipper bli kall.

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
3 955
Senast: jemeni
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 610
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
454
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 136
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka