Täcke på 1,5 åring??? HJÄLP

Z

Zeena

Bör man täcka så unga hästar? Jag är spekulant på en 1,5 åring som står i ett rätt så varmt stall, men som har täcke (regntäcke) på sig inne och ute. Alla jag pratar med uttrycker " så synd att de redan börjat med täcke på hästen". Visst hade det varit bekvämt utan (ekonomiskt om inte annat för den växer ju ur täckerna på en säsong) men har jag något annat val än att fortsätta? Hos mig kommer hästen dessutom stå i en utebox óch där inne blir det minus om det är minus ute.
1. Kan jag strunta i täcke helt och fodra mer istället?
2. Skall jag fortsätta med bara regntäcke och fodra upp lite för det att den står i utebox?
3. Eller måste jag köpa ett tjockare täcke?

Hur mkt skall man fodra upp för att hålla värmen på det sättet, antal MJ per grad under 0, finns det någon sådan tabell?

Sv: Täcke på 1,5 åring??? HJÄLP

Det borde gå att vänja av honom med täcket, om han inte är alldeles speciellt frusen och sjukllig av sig.
Varför har nuvarande ägare täcker på honom???

Fodra honom rejält, så att han kan sätta lite underhudsfett, och börja med att låta honom vara utan täcke innei boxen, och ute när det är fint väder.
Efter ett par veckor så borde han ha blivit så härdad att han kan gå utan täcke jämt.

Och en frisk häst som får fri tillgång på mat fryser inte.

Och jag tycker att det är helt obefogat att ha täcke på en 1,5 åring!
Om det inte är en travare som ska börja tränas i vinter.... ;)

Senast ändrad:

"En frisk häst som har tillgång på mat fryser inte" - stämmer inte! Mitt sto går i flock, är ute mycket och har fri tillgång på hösilage och nog fryser både hon (ädelt halvblod) och en del av de andra hästarna (fullblod) och då blir det täcke på. Framförallt när det är regnigt och blåsigt samtidigt eller är snöstorm fryser en del hästar med tunn hud och tunn päls, även oklippta och oryktade. Med fryser menar jag att de skakar/huttrar vilket är precis samma sak som när en människa huttrar.
Samma erfarenhet har islandshästägare som jag känner.
Sedan kan man ju iofs tycka att det är naturligt för en häst att frysa lite men det kan ju knappast vara trevligt för den.

När det gäller din häst skulle jag prova att ge mer mat och inte ha täcke och så vara observant på om han fryser. Det ser man ju när han gör och då behöver han täcke.

EmblaAskOch en frisk häst som får fri tillgång på mat fryser inte. [/QUOTE skrev:
Min valack gör. Oklippt, fri tillgång på mat dygnet runt. Och fryser.

Jag täckar INTE unghästar om de inte uppenbart fryser, eller är sjuka och därför behöver hjälp att hålla värmen. Jag väntar så länge jag kan med att täcka, det brukar bli regntäcke när det är nederbörd när de kommit upp i ridbar ålder, så man kan rida utan att vänta på att hästen ska torka. Men annars otäckat fram tills att de måste klippas för de har för mkt päls.

Men det finns friska hästar med mat som fryser, beror helt på individen!

Mina två är ju samma ras, båda oklippta, valacken har MER päls än åringen (1½) och de har fri tillgång till mat. Och valacken fryyyser när det blir kallt, och om det blir minsta nederbörd.. =/

Jag vill inte ha täcke på mina unghästar (3,5 och 1,5) men just nu har jag tyvärr inget val med tre åringen. "Puckot" passade nämligen på att slänga av sig vinterpälsen i början på nov! Inte smart! Han fryser inte direkt nu, men får hemskt ont i ryggen. Speciellt när det blåser eller snöar. Lillstoet klarar sig alldeles utmärkt utan täcke.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst (Irish cob) står uppstallad i Frankrike. Hästarna är inne på natten över vintern och ute 24/7 på sommaren. Det har varit...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: Freazer
·
Utrustning Har lite svårt att välja täcke inför en liten åktur vi ska ut på... Vanligtvis kör vi 10-30 min till träning, och då låter jag oftast...
Svar
11
· Visningar
2 014
Senast: aramis
·
Utrustning Kanske helt fel säsong nu, men tänkte vara ute i god tid. Vad använder ni för täcken till era hästar? Ni behöver inte skriva ut märken...
Svar
7
· Visningar
1 523
Senast: Gimlan
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 610

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka