täcke över vinterpäls??

L

Lillajag88

Vet inte om jag skriver på rätt ställe men säj till annars..

det är så att min häst har fått jätte mycket vinterpäls och hon kan inte ha det, hon blir svettig av att skritta..
och det går inte att raka henne, hon blir galen av det,
försökte en gång och då stegrade hon sej så hon slog i huvet i taket..

men jag undrade om man lägger på henne ett täcke fäller hon då när det blir varmt eller kommer hon bara gå runt och vara varm hela tiden??

måste verkligen ha hjälp.. vill inte att hon blir så svettig, och jag måste verkligen rida henne...

snälla nån som vet vad som händer om man lägger på henne täcke??
eller vet hur jag ska göra annars??

Sv: täcke över vinterpäls??

Jag skulle försöka att raka henne igen. Med täcket kommer hon bara bli varm, det tar jätte lång tid innan hon fäller pälsen. Ta det lugnt och försiktigt, ett bra knep är att sätta på rak apparaten varje gång hon ska få foder, då förknippar hon ljudet med något positivt. Sen kan du träna med att ha apparaten mellan din hand och hästen, så hon bara känner vibrationerna av den. Träna på !

lindaplutt skrev:
Jag skulle försöka att raka henne igen. Med täcket kommer hon bara bli varm, det tar jätte lång tid innan hon fäller pälsen. Ta det lugnt och försiktigt, ett bra knep är att sätta på rak apparaten varje gång hon ska få foder, då förknippar hon ljudet med något positivt. Sen kan du träna med att ha apparaten mellan din hand och hästen, så hon bara känner vibrationerna av den. Träna på !

det jobbiga är att jag inte har en egen rakmaskin..jag lånade den på ridskolan här i närheten.. och man får inte låna hem den..
så då måste jag åka ner dit och hon e väldigt svårlastad... :(
vet inte hur jag ska göra..
:confused:

nårga fler råd??

Gör det så mycket att hon blir svettig av att skritta?

Just nu är det ju ovanligt varmt för årstiden...men det kommer inte att dröja länge innan kylan förmodligen slår till, och då har du antagligen inte så mycket av det problemet längre!

Efter ridningen är det bara att torka upp hästen med ett fleecetäcke, om hon står inomhus, eller fleecetäcke med bävernylonutsida om du vill släppa ut henne.

Nästan ännu mer verkningsfullt är det med bävernylonutsida och tjockt fiberfoder, att torka upp i. Då ligger inte det blöta mot pälsen, utan det torkar bra inuti det.

Alltid då täcken med hel hals.

Tar man sedan av täcket när hästen är torr, så påverkas inte pälsen alls av detta. Växer som vanligt, och fälls inte av.

Hon kan också bära ett lättare utetäcke som hon inte blir så varm i, på dagtid utan att pälsen påverkas nämnvärt.

Det är alltid en avvägning, detta med att klippa, och behöva ha täcken på dygnet runt hela vintern, eller inte klippa, hästen behåller vinterpälsen, och istället får man använda upptorkande täcken då man ridit.
Jag föredrar det senare.
Mer bekvämt för både häst och ryttare.

jag skrittar henne inte bara..utan jag travar och galopperar också..
men hon blir svettig när jag skrittar fram..
och jätteblöt när jag travar och galopperar.. det liksom bara rinner på henne ibland..
hon blir det även när det är kallt..(hadde samma problem förra vintern.)

Om hon är så svår att klippa ska du tänka på det tidigare till nästa höst, då kan du täcka henne tidigare och hon får inte så mkt päls.

Om du vill försöka klippa henne nu kan du ju prova med att sätta tussar i öronen, då hör hon inte maskinen lika bra... Sen skulle jag nöja mig med att bara klippa lite så att det går lite fortare.
Annars funkar det ju med täcken med ju som Tölva just har skrivit.

Jag skulle testa helt klart att raka igen. Stoppa bomull i öronen och så ser du till att den inte blir varm. Sen ger du henne jätte mycket beröm och helst godis. Börja vid halsen eller rumpan där dem inte är så känsliga. Ett vintertäcka det rekomenderar inte jag. Om du hade haft det i början av vintern så hade den inte fått sådn vinterpäls.

Jag tycker oxå du ska försöka klippa igen. Med bomull i öronen och så låter du den gå när den hänger jämte henne så hon vänjer sej. Så kan du ta den lite närmare sen osv. Men känner du inte nån annan som har häst som kanske ha klippmaskin? Det borde ju gå och ragga upp nån iaf :D

Nu har du en långhårig häst som du uppenbarligen inte vill klippa. "Utnyttja" då det till att låta hästen slippa täcken i hagen och i stallet, och täcka BARA när hästen är blöt efter arbetet och det är kallt ute. Det är inte farligt för hästen att svettas, så det GÖR ingenting att hästen blir blöt av att arbeta, bara den slipper bli kall efteråt.

Är det mer än 8-10 plusgrader och inte "busväder" behöver hästen sannolikt inget täcke alls, i annat fall är fleecetäcke, ev. i kombination med andastäcke, att rekommendera.

Att lägga täcke på hästen för att försöka få den att fälla vinterpälsen snabbare fungerar INTE. När hästen börjar sätta/fälla päls bestäms av ljuset, inte värmen.

ta ut veterinär och ge lugnande. Det gör jag med min häst när han ska rakas, jag har aldrig provat helt utan lugnande, vill inte riskera något på en redan så känslig häst..

Säger som Seabaz ta ut vetrinären och ge lungnande, eller ring vetrinären och be denne att ringa in till apoteket så du kan hämta ut och ge hästen i maten ca 1 timme före klipping.
Vetrinären har en sputa och då blir dom definitivt klubbade och kan knappt stå.
Tar man det medlet som man ger i maten är det väldigt svårt att veta hur det påverkar hästen innan man har provat och således svårt att veta hur mkt den hästen ska ha exakt för att få optimal effekt.

Är detta en tävlingshäst som tävlingstränas?
Då kan jag tycka att det finns visst fog för så drastiska åtgärder som att droga ner hästen för att få den klippt.

Eller rids den medelmycket?

Kära nån, ska den verkligen behöva medicineras flera gånger per säsong, för att genomgå klippning, om den räds detta så mycket?
Det låter rätt absurt i mina öron.
Det är skillnad vid sjukdomstillstånd, tandvård osv. Då kan det ju vara nödvändigt att vidta såna åtgärder.

Och därtill matte, som också är lite ambivalent till viken metod som ska väljas.

Att en häst blir blöt vid ridning är väl inget större problem?
Jag upplever att, i allafall min häst orkar jättemycket, fastän vinterpälsen finns där.

Man får ju inte glömma att den finns där som hjälp för hästen i vinter när den INTE rids.
Och det är ju trots allt de flesta timmarna på dygnet.
(typ 23)

Efteråt torkar jag upp honom med fleecetäcke i transporten hem från ridhuset, byter till ett nytt torrt när jag kommit hem med bävernylonutsida och hel hals, och släpper ut honom, om det inte blåser mycket, eller regnar.

Funkar mycket bra. Och ingen ridlärare klagar, för energi finns det så det räcker :D
Och frisk är han också!

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
982
Senast: Cactus
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 692
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 704
Senast: yamyam
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 487
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar