Täcke inomhus

Sv: Täcke inomhus

Ja, för stallägaren varken sätter på eller tar av inte täcken, så vill man ha täcke på sin häst måste den ha täcke dygnet runt. :mad:

Det sved lite gran när jag köpte det i plånboken, men nu kommer aldrig vara utan det...

Bästa köpet för i år =)

Samma typ av täcke både inne (kallstall) och ute.
Andra hästar byter ju inte päls när de går in så varför skulle täcket bytas till tunnare eller tas av :confused:

// M

nej. han har bara täcke om det är riktigt busväder. trivs bäst utan.

Funkar det bra under ett utetäcke oxå eller "stänger" det till för mycket så BoT-täcket inte kan andas? har funder på att skaffa ett om jag får pengar över...öhh...

Japp, min plutte har temotäcke på sig inne. Har kallstall och vill helst inte att han sätter för mycket päls, eftersom han svettas ganska mycket när jag rider, och det då tar längre tid för honom att torka. Ute har han oxå tjockt täcke, vi har just nu ett par minusgrader på dagarna och ner mot minus 10 på nätterna. Han verkar i alla fall nöjd och glad!
Mvh / Linda

Jag har inte täcke inne för min häst är inte klippt.
Men ja ska börja ha det ute så småningom när det börjar bli lite mer snöigt (om det blir det..)

Jag tycker man borde ha täcke på hästen om den är helt klippt om det är kallt..
Det är faktiskt ens skyldighet att se till så hästen är varm om man tar bort dens naturliga päls.

Jag har ganska många hästar. Shettisarna som går på lösdrift är det bara den älsta som är täckad. (Om det är minusgrader lr nederbörd.)
Däremot tar jag in och täckar och "torkar upp" om de varit riktigt blöta iflera dagar.

Araben & Vbl täckas också om det är kallt lr nederbörd och har ett tunt stalltäcke (fleece) inne. När det blir riktigt kallt ett termotäcke.

B & C-ponnyerna får bara täcke på sig ute om det är riktigt skitväder. (Vräker ner regn lr snö)

De 2 jag har in uteboxarna täckar jag om det är kallt, men bara på natten, ute kan de ju röra sig och hålla värmen på det sättet.

Däremot är jag lite emot att ha samma täcke på ute och inne. Tycker att det borde bli obekvämt och skava. (Jag skulle inte vilja gå i samma kläder flera dagar i sträck) Men jag kanske är lite pjoskig. Vet några som har samma täcke ute och inne, varpå hästarna ofta ställs in med jätte blöta täcken som de får stå med till nästa dag, flera av hästarna rids inte så det kan ta flera dagar innan de får "vila från täckena". / Anna

Snabbaste och faktiskt nästan det enda sättet utom svindyra torkrum/skåp att torka ett blött täcke är att låta hästen ha det på sig inne över natten. :idea:
Men det förutsätter ju att det är någorlunda torrt på insidan mot hästen annars är det ju inte bra... Men jag har inga täcken som blir dyngsura rakt igenom, det ligger på ytan...fast det inte är dyra täcken.
Sen tror jag faktiskt inte att hästar bryr sig om eller ens fattar ifall de har samma täcke eller får byta, det är bara vi människor som känner så. :angel:
Att ha samma täcke ute och inne innebär inte automatiskt att man inte byter ändå, jag har flera olika att variera mellan så det blir inte samma en hel vinter liksom ;)
// M

Whirlie skrev:
Min medryttarhäst har precis bytt till tjockaste vinterutetäcket inomhus, och innan hon går ut så lägger stallpersonalen på ett tunnt, tunnt regntäcke. Jag tycker det känns onödigt påpälsat (10 grader!) och att temperaturskillnaden blir väldigt stor mellan ute och inne, men stallägaren säger att hästen inte behöver lika mycket mat om hon är ordentligt täckad (= lägra stallhyra), och så tror jag att ägaren fryser själv.

Hästar är inte särskilt känsliga för temperaturväxlingar, deras komfortzon är ca. 20 grader.

Jag har aldrig haft mina hästar täckade inomhus om de inte varit klippta.

Nu har bara stot ett svett täcke. Ny klippt.
Men vi har ett ganska varmt stall. Nu står alla fönster uppna ändå. Men skall ta av täcket snart.

hej,,

mitt fullblod har haft ett fleecetäcke på sig inomhus nu o ett regntäcke ute.
men idag när det började storma snö o bli minusgrader även på dagarna så har vi termotäcke inne (300g tror ja) o ett vintertäcke på sig ute (350 g tror ja).
hon trivs alldeles lagom i det. :rofl:

Hästen har på sig täcket så gott som alltid, både inne och ute under sitt vintertäcke.

Hästen är alltid lagom varm under BoT täcke och hans utetäcke är ändå 460 g fyllning.

Har ingen tendens att bli för varm under täcke, villet jag tycker är super =)

Oftast inte.Får täcke på sig om de har ridits på kvällen när det 'är kallt och om det är många minusgrader.
Är spårklippta.
Har kallstall.
De får mycket grovfoder inne.
Är ej frusna av sig.

Jo. Min lilla fjording har samma täcke ute som inne, just nu ett T.M Outdoor, tills det blir kallare. Då får han T.M. Turnout. Han är helklippt.

Ja under den riktigt kalla tiden har min ett täcke på sig i stallet. Brukar bli mellan oktober-februari.

minternet skrev:
Snabbaste och faktiskt nästan det enda sättet utom svindyra torkrum/skåp att torka ett blött täcke är att låta hästen ha det på sig inne över natten. :idea:
Men det förutsätter ju att det är någorlunda torrt på insidan mot hästen annars är det ju inte bra... Men jag har inga täcken som blir dyngsura rakt igenom, det ligger på ytan...fast det inte är dyra täcken.
Sen tror jag faktiskt inte att hästar bryr sig om eller ens fattar ifall de har samma täcke eller får byta, det är bara vi människor som känner så. :angel:
Att ha samma täcke ute och inne innebär inte automatiskt att man inte byter ändå, jag har flera olika att variera mellan så det blir inte samma en hel vinter liksom ;)
// M

Kunde inte skrivit det bättre själv;) " Visst är det smart... Täcket måste förstårs vara torrt på insidan. Står mina kusar med ute täcket inne så fixar jag ändå till det så det ligger skönt.Innan jag kom på denna smarta ide´n höll jag på att byta täcken och fy vad de INTE tyckte om det,från ett varmt och skönt täcke till ett kallt täcke,de började "bita i luften" De gör aldrig det numer:smirk: "

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Stergo
·
Foder & Strö I stallet där min ponny står ska man ha någon form av anordning för hö inomhus. De flesta har nåt, några har Haybar eller liknande. Då...
2
Svar
21
· Visningar
2 057
Senast: Lutten
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 061
Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
390
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama