Täcke inomhus

Sv: Täcke inomhus

Ja. Vi har typ kallstall (stalldörren alltid öppen) och mitt varmblod står med 220 g termotäcke på nätterna nu när det är minus. Vid plusgrader har han ett fleecetäcke på sig.

Jag har nämligen en bekant som har täcke på hästen ute, men inte inne i kallstallet. Jag tycker att det låter lite inkonsekvent då hästen borde frysa mer inne när den står still.

Ja min häst är helklippt och har ett 150 g Horseware stalltäcke just nu. Araben har ett fleecetäcke och min unghäst har världens päls så hon har inget täcke inne.

Ja om dom 'r kalla/blöta eller fuktiga när dom kommer in så får dom det. Trots att jag har två kallblod med päls :D
men min kbl blir lätt kall och fryser lätt trots björnpäls

Stoppard skrev:
Jag har nämligen en bekant som har täcke på hästen ute, men inte inne i kallstallet. Jag tycker att det låter lite inkonsekvent då hästen borde frysa mer inne när den står still.

Hmmmm... Jag håller med dig. Det blåser ju för visso inte inomhus men så sjunker ju temperaturen på natten.... Lite elakt nästan mot pållen tycker jag....

Jag har ett tunt utvättat stalltäcke på pålle på natten,mest för att slippa de värsta kissefläckarna:o :D

Jag har alltid ett BoT täcke på hästen inne, är han dock svettig får han stå inne med vanligt fleecetäcke (tills husse ger pengar till ett BoT fleecetäcke *le*)

Nej inte ännu men vi har inte så kallt här, på vintern när stalltemperaturen sjunker ner mot 5-0 brukar jag ha täcke på dom även inne. Dom är inte klippta ska kanske tilläggas.

Jepp ett tunnt fleece eller ull täcke. För att han inte ska sätta för mycket vinterpäls... Fungerar fint!

Stoppard skrev:

Jag har kallstall där min häst står och min häst har täcke på sig ute och även inne till 70% . Stall kompisen har täcke ute om det är risk för regn eller snö men aldrig täcke inne, han verkar inte frysa för det. Han är aldrig stel på morgonen heller trots sina 28 år.

Jag hade nog inte haft täcke inne heller om det inte vore för att min häst är så stel och knackig (gammal) jag vill inte riskera en ännu stelare häst pga kyla.

Är dom oklippta och det är dragfritt så står de flesta bra utan täcke tror jag. (Om det inte är frysgrader i stallet.)

De av mina hästar som har täcke ute får ha samma täcke inne också.

Ja. pållan är klippt och är öm i ryggen så nu när det inte är så kallt ute har hon ett tunt, fleece, täcke på sig inne och kommer att få sitt termotäcke på sig när det blir lite kallare.

hurtigmartina skrev:
Jag har alltid ett BoT täcke på hästen inne, är han dock svettig får han stå inne med vanligt fleecetäcke (tills husse ger pengar till ett BoT fleecetäcke *le*)

Vill oxå ha ett BoT täcke... :cry:

Ridhästen är helklippt, men det börjar bli dags för ny klippning fast då blir det bara en halvklippning. Hon har ett thermotäcke på sig inne och ett täcke till över det som är lite fodrat.

Unghästen har regntäcke på sig ute och kommer att få ett lite fodraat innetäcke på sig när det blir lite kallare.

Angående täcke inne och/eller ute så ska man väl fundera lite på hur mycket hästen egentligen rör sig i hagen och hur stor temperaturskillnaden är mellan utomhus och inomhus? Min medryttarhäst står hellst och filosoferar tillsammans med sin hagkompis, ungefär som tjejerna i högstadiet hänger på skolgården. Hon står nu också i ett stort stall som nog håller 10 grader (hon står längst in, längst bort från stalldörren), och där varken snöar/regnar eller blåser det.

Min medryttarhäst har precis bytt till tjockaste vinterutetäcket inomhus, och innan hon går ut så lägger stallpersonalen på ett tunnt, tunnt regntäcke. Jag tycker det känns onödigt påpälsat (10 grader!) och att temperaturskillnaden blir väldigt stor mellan ute och inne, men stallägaren säger att hästen inte behöver lika mycket mat om hon är ordentligt täckad (= lägra stallhyra), och så tror jag att ägaren fryser själv.

Nej, men innetempen är nog närmare 12 grader (kallblod värmer mycket:o )

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Stergo
·
Foder & Strö I stallet där min ponny står ska man ha någon form av anordning för hö inomhus. De flesta har nåt, några har Haybar eller liknande. Då...
2
Svar
21
· Visningar
2 057
Senast: Lutten
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 061
Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
390
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama