Täcke i stallet

Mili

Trådstartare
Jag undrar hur det är med täcken i stallet. Hur kallt ska det vara för att man borde sätta ett täcke på ett varmblod eller halvblod inne i stallet? Och borde man då ha på täcket dygnet runt eller enbart under natten? Vad mår hästen bäst av?

Vi har kallstall så jag väljer ha ett fodrat stalltäcke på mitt halvblod. Han har inte något vinterpäls eller något.Provade ha bara fleece inne men han blev kall och stel om korset.

Han har ett 300gr utetäcke på dagarna i hagen. 200gr stalltäcke inne.

Vi har kallstall så jag väljer ha ett fodrat stalltäcke på mitt halvblod. Han har inte något vinterpäls eller något.Provade ha bara fleece inne men han blev kall och stel om korset.

Han har ett 300gr utetäcke på dagarna i hagen. 200gr stalltäcke inne.

Ok, hur kallt brukar det i medeltal vara i ert kallstall under vintermånaderna?

Jag undrar hur det är med täcken i stallet. Hur kallt ska det vara för att man borde sätta ett täcke på ett varmblod eller halvblod inne i stallet? Och borde man då ha på täcket dygnet runt eller enbart under natten? Vad mår hästen bäst av?
Inne i en box har hästen svårare att hålla värmen än utomhus eftersom att den inte kan ställa sig nära sina flockmedlemmar eller röra på sig, oftast inte heller äta.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 215
Senast: Blyger
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 381
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
411
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka