Täcke eller inte?

ylvalill

Trådstartare
Nej, hästen tycker inte att han behöver täcke och inte fryser han heller (trots att de går ute dygnet runt och vädret är som det är...). Brukar vanligtvis inte lägga på täcke förrän temperaturen kryper nedåt +5 grader samtidigt som det regnar men nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra...

Problemet är nämligen att min häst älskar att gyttjebada. De senaste dagarna har jag inte kunnat rida för att han har varit så geggig. Jag jobbar heltid, har lång väg till jobbet och är alltså inte hemma förrän vid 6-tiden på kvällen, skall man då först ta in hästarna och låta all leran torka en timme för att sedan ägna sig åt att skrapa bort lera i en timme så blir det inte mycket tid kvar till ridning... :( Alltså har funderat på att låta honom gå med ett tunt regntäcke på sig. Kan man göra det (trots att hästen egentligen nog tycker att det mest är varmt och besvärligt och "i vägen")? Det är ju trots allt för min egen skull jag vill lägga på honom täcke, inte för hans skull... :crazy:

Hur hade ni gjort? Täcke eller ínte?

Sv: Täcke eller inte?

jag hade, rent seriöst, övervägt att "bada" hästen
dvs skölja bort all lera med vatten
Men det är ju det att hästen skall torka sedan också, även om det går fortare att torka när det bara är vatten.

Ett ofodrat regntäcke tycker jag också är ok, med tanke på årstiden. Hade det varit mitt i sommaren och 20-30 grader varmt, så skulle det inte vara shysst med ett täcke bara av den anledningen att den blir lerig.

Jag tycker du ska göra det som är bekvämast för dig! Jag har själv märkt att det skilljer nästan 40min eller mer på att göra ren en orullad/icke lerig häst och en som har gjort ett rejält gyttjebad. Har du ett tunnt täcke som inte är för varmt och sitter bra så tycker jag gott och väl att du kan lägga på det. Tyvärr är ju tid en bristvara och om man kan hitta sätt som gör att det tar mindre tid utan att hästarna far illa så tycker jag man ska använda dem.

Tack för alla svar! Jodå, jag har ett tunnt, ofodrat regntäcke som sitter bra på hästen så han tar ingen fysisk skada av att ha det på sig... Det är bara det att han inte direkt uppskattar det... :crazy:

Har funderat på det där med att duscha honom, visst det spar ju in lite på tiden det tar att skrapa bort leran, men samtidigt så tar det LÅNG tid för honom att torka efter en dusch + att vi inte har nån spolspilta så det är lite krångligt att duscha honom... Sen har jag funderat på hur bra det är att duscha hästen varje dag, det borde ju tvätta bort det naturliga skyddet som hästarna har i pälsen, eller?

Mitt i sommaren då det är 20-30 grader varmt finns det inte så mycket gegga så då behövs det oftast inget täcke av den anledningen... :smirk:

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 776
Utrustning Hej! Har en unghäst på 3år hemma. Våran första vinter närmar sig, hon är sedan innan van vid att alltid ha täcke på sig efter sept...
2
Svar
21
· Visningar
3 544
Senast: Blyger
·
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 674
Utrustning Har lite svårt att välja täcke inför en liten åktur vi ska ut på... Vanligtvis kör vi 10-30 min till träning, och då låter jag oftast...
Svar
11
· Visningar
2 060
Senast: aramis
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka