Täcke eller inne i box

A

ad_hoc_80

Jag vill av olika skäl inte ha min häst stående inne efter ett ridpass.
Men jag vill ju heller inte bara släppa ut henne varm och svettig.

Så - vilket är bäst:
1. Sätta hästen utan täcke i skrittmaskinen i 30 minuter och sedan släppa ut i hagen.
2. Sätta hästen i skrittmaskinen med täcke i 30 minuter, och sedan av med täcket och ut.
3. Ut i hagen direkt med ett tjockt, varmt och absorberande täcke.

Och så för tydlighetens skull - jag skrittar av min häst ordentligt, men är hon svettig, så förblir hon ju det t ex under sadeln, även med avskrittning.

Sv: Täcke eller inne i box

Hade jag som du, tillgång till skrittmaskin skulle jag ta på fleecetäcke och låta hästen gå i skritten, därefter utetäcke på och ut i hagen.

Klippa hästen så torkar den fortare?

Nej du! Här klipps inte!!!

Mina hästar ska vara lurviga, så att de klarar vinterkylan utan täcken.

Täcken har jag bara när de ska torka eller när jag vill skydda mot total ler-inpckning innan jag ska rida ;)

Annars får de gå som gud skapade dem ...

Det går ju att klippa utan att du behöver täcka, men det blir ändå mindre svett :)

Härligt med fler som har samma inställning till täcken som jag! Så lite som möjligt! Personligen tycker jag fleece täcke är en gudagåva på svettiga hästar. Fleece+regntäcke och ut i hagen tycker jag.(om du bor på nordligare breddgrade än jag så kanske fleece med hals plus utetäcke med hals är att föredra.här är det knappt minus(västkusten)

Min ena herre går oklippt och kan bli ganska svettig under längre pass i ridhuset. Jag har då alltid med ett fleecetäcke med hel hals.
När vi har arbetat klart och det är dags för avskrittning på lång tygel sitter jag av, plockar av sadel, lägger på täcket och går bredvid 15-20minuter. Sedan brukar jag stretcha honom ca 10minuter innan vi går in.
På den tiden brukar hästen hinna torka.

Jag har bara vid fåtal tillfällen täcke på mina hästar och har aldrig haft fleece eller liknande över huvud taget. ska kanske tillägga att jag har inte haft av olika själ ridit min häst så super svettig heller för han var inte så gammal förra vintern. men på jobbar så skulle de slänga sånna jätte varma ullfiltar, så jag tog en och testade på min häst. tänkte e bra att ha om de regnat på han eller när han e svett.. och shít va bra det var...=) när jag får pengfar ska jag köpa fleece täcke som han får torka i =) medans tiden duger min nya filt super bra hehe

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 955
Senast: Mia_R
·
Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 592
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 158
Senast: cf234k
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar