täckar ni hästar på lösdrift?

sommarvind

Trådstartare
Ni som har era hästar på lösdrift, täckar ni dom eller går dom utan med endast vinterpäls? Vad är bäst gällande ett halvblod?

Sv: täckar ni hästar på lösdrift?

Vi har islandshästar och araber, och en korsningsponny. Alla år utan täcke och får mycket vinterpäls. Min ridhäst blir varm nu, eftersom han har vinterpäls och det inte är så kallt ute. Men fukten lägger sig längst ut på pälsstråna, så inne är han torr på 5 minuter. Vad som passar din häst får du avgöra. Så länge de inte fryser, rids mycket i ridhus (det blir nog väldigt varmt) så tycker jag de kan gå utan täcke.

Vad som gäller är ju väldigt individuellt Så jag täckar en häst som behöver det och gör det inte med dem som inte behöver. Detta brukar innebära att ungefär en häst vart annat år kan behöva täcke under vintern. Så se till hästens behov om den fryser, om pälsen blir genom blöt o s v.

Våra hbl går alltid utan täcke. Dom går ändå aldrig in i "ligghallen" p g av vad vi människor anser vara dåligt väder.
Som redan skrivits, ska man läsa sina hästar.

LIA

mina två, en Dponny och travarkorsning, går utan täcke! I morse rullade båda sej i den djupa snön och såg ut att njuta otroligt! Men självklart får dom täcke på sej om dom behöver det, vilket har inträffat 2 ggr på ett år.:laugh:

Nej inget täcke, han rids inte varje dag så han är oklippt. Om han svettas nån gång för mycket så han är genomblöt, har aldrig hänt, så får han täcke på sig. Han går ut och rullar av sig det yttersta blöta, sen ruskar han bort lite till.

Du märker på hästen fryser den så lägg på ett täcke eller lika om den blir svettig. Ett halvblod med bra vinterpäls brukar klara sig bra utan täcke.

Min halvblodsvalack(50% fullblod) skulle gått naken om han inte vore igång/promenadreds, han sätter mycket päls och är inte så frusen. Nu rids han rätt ordentligt, och blir lätt öm i musklerna om han står blöt i kall blåst. Så nu är han täckad, kommer ev behöva klippa honom lite så att han ska torka fortare efter jobb och då behövs ju definitivt täcke.
Sen är det ju skönt att veta att hästen är torr och hyfsat ren när man kommer och tänkt rida också, men en sån anledning känns inte riktigt bukekorrekt...;).

vad som är bäst beror ju på individ och behov ;)

ena halvblodet här behöver alltid täckas pga. att han sätter dåligt med päls och är känslig i muskelaturen, han syster behöver inte täckas om hon inte är igång.

Mitt sto(engelskt fullblod) och hennes 7-månaders unge går på lösdrift, otäckade. Båda är lite pipiga vid regn (usch när det regnar i ansiktet:D), men de använder ligghallen flitigt då, så inga problem. Har aldrig sett dom frysa förutom en gång då det spöregnade i ett dygn typ, då stod fölis och skakade. Men då hade de inte lärt sig ännu att det är rätt bra att gå in i ligghallen;)

Har 2 halvblod (1 val 5 år & 1 sto 11 år), 1 fjordsto (11 år), 1 ettårig welsh (hingst), 2 welsh mountain (vallacker 3 år), 1 korsningsponny (valack, 4 år).
Halvbloden, kordningen och en av WM har täcke.
De andra är nakna.
Dom som är täckade är dom jag håller igång under vintern..

Jag har en Islandshäst och en korsningsponny (en hårboll) och båda är klippta på hals/undersida. De får på sig täcke om de behöver torka upp efter att ha blivit hårt ridna el flera dagars ösregn. Ibland lägger jag på ett tunt täcke om jag ska iväg på nån tävling el aktivitet och ska vara snygg dan efter.

Min kille (fullblod/halvblod) har bytt till lösdrift i år. Han sätter bra med päls, men har ändå regntäcke på vid rusk väder.

Mycket hänger på hur lösdriften är utformad.
storlek på ligghall, hur mycket hästar mm.
Det är inte alla som får tillgång till ligghallen om den inte är rätt anpassad.
Min kille är ingen lösdriftshäst då han aldrig skulle gå in i ligghall om det är "fel" hästar eller för många hästar ute.
Han skulle behöva en jättehall med många ingångar om det var fler än 3 hästar ute.
Sen står inte hästar ute i dåligt väder för skojs skull,
Regnar det så hör inte hästarna i ligghallen när rovdjuren kommer.
kan ochså bero på att utgången ligger åt fel håll så att hästarna inte har koll på omgivningen när dom är inne i ligghallen.
Det är många hästar som har svårt att slappna av vid dåligt väder och gå in i ligghallen.
Blåser det mycket så vill dom gärna ha fri sikt så att dom inte blir överraskade.

Alla mina pållar har täcken på sig ute. mest för jag ej vill ha grizzl ragg på dom för jag vill kunna rida å träna dom. dock så har fölisen inget täcke han får klara sej.

Har en fjording som svettas något enormt efter ridturen (även om vi tar det lugnt). Han har ganska tjock päls och brukar rulla sig efteråt. Men jag får lite ångest över att släppa iväg honom i hagen svettig. Funderat på utetäcke men som sagt tidigare, finns ju risk för att håren inte reser sig efteråt. Fleece kanske känns bättre men då måste jag stänga in honom. Vet inte om han är så intresserad av att stå där (Vindskyddet) i någon timme. Kanske är bättre att försöka torka honom torr med något. Har testat hö (kan ju vara lite stickigt), svettskrapa och det funkar ju ganska bra men inte tillfredsställande. Någon som har idé om annat än täcke?

Min vuxna arab har täcke hela vintern. Båda unghästarna går utan.

Ska hästen ridas kanske man inte vill att hästen får alltför mkt vinterpäls så att det blir svårt om den blir svettig.

Våra hästar går in i lösdriften.
Min ettårshingst älskar att ligga inne och sova i den sköna halmen.

Mitt hbl som rids regelbundet och även i ridhus får täcke när han behöver. ca 2-5 dagar under vintern. Han är duktig och går in i ligghallen när det regnar.
Han klipps inte så han blir rejält svettig i mellanåt men han torkar fort och speciellt om det finns snö att rulla sig i:p Är det ruskväder får han stanna inne en stund och äta hö innan han går ut.
/T

Man kan klippa bara som ett spår, mellan frambenen och på undersidan av halsen. Kan hjälpa mycket mot svett utan att ta bort viktig päls. Annars är ju skritt vid hand ett bra sätt att få dem torra, men det kan ju ta ett tag om pälsen är rejäl....

Att rida en häst rejält svettig och sedan släppa ut i hagen utan täcke ställer ställer ju vissa krav på ridturen.
Man får rida förmiddagar då det är fint väder , gärna sol, abslolut inte regn och inte blåsigt eller minusgrader. Fri tillgång på hö.
Annars tycker jag man får överväga att spårklippa hästen och på med ett täcke .
Det här med att håren skall resa sig och det kan endast ske om hästen aldrig har täcke?
Det ställe som är mest utsatt är där sadeln ligger och plattar till pälsen så då är det nog bäst att låta bli att rida.
Har hästen extrem päls och man inte vill klippa så får man anpassa ridningen därefter, speciellt på lösdrift.

Skulle aldrig släppa ut min häst ens lätt svettig utan täcke om det inte är optimala väderförhållanden.
Min häst är spårklippt och blir ändå svettig rätt fort.
När jag ridit så står han med fleece ca 30 min och sedan byter jag till ett tunt ylletäcke.
Rider jag på dagen så släpps han ut med täcke.
Är han torr på kvällen får han gå ute annars får han komma in.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka