Tacka vet vi trevliga ryttare!

heyalex

Trådstartare
Något som gör mig så trött på hästvärlden är alla dessa ryttare som inte ens gör en ansats till att förbättra vårt rykte. Några exempel på detta är:
När man är ute och kör och saktar ner för ryttarekipage, utan att få ett endaste leende eller en hälsning som tack.
När man är ute och går/cyklar och det ligger hästbajs på hela cykelbanan.
När man möter folk som rider och de inte hälsar.

Hästar och hästmänniskor är redan tillräckligt "hatade" som det är. Jag som själv är hästägare blir också otroligt irriterad över detta. För mig är det självklart att tacka de bilar som saktar ner, att hoppa av när hästen bajsat och sparka undan det och att hälsa och ha respekt för de gående/cyklande man möter. Det handlar inte bara om bristande respekt mot ryttare. Det är så många som inte ens ägnar en blick åt en när man saktar ner. Det är så enkelt att bara vara artig och att med det bli respekterad!


Är det någon som delar samma åsikt som jag? Hur gör ni när ni rider ut?
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

Måste faktiskt hålla med om att de gånger jag mött hästekipage när jag kört bil, har det varit ytterst få som hälsat/tackat när jag saktat ned och kört om med god marginal (alt stannar i vägkanten eller på annat sätt visat hänsyn), vilket är synd då jag själv alltid är noga med att tacka för respekten när jag är ute med min häst. Märker ofta att dem man tackar är mer benägna att ta det lugnt i fortsättningen när man möter dem då de ser att respekten uppskattas och de får respekt tillbaka.

Tycker det är minst lika viktigt att som hästägare/ryttare visa övriga trafikanter respekt som det är att dem visar mig och min häst respekt. Även om hästar generellt brukar behandlas som om de hade en skylt med "väjningsplikt" fastnitat på rumpan så är man ju en trafikant med ett fordon likväl som bilförarna är. Möter jag en bil, oavsett storlek på en smal väg där vi inte kan mötas på ett säkert sätt ser jag det som så att den som har enklast att flytta sig, gör det. Är bilen halvvägs ut från en anslutande väg/infart/liknande är det ofta enklare om bilen backar nån meter så jag kommer förbi, men i de flesta fall är det enklast om jag som ryttare flyttar hästen till lämpligt ställe så bilen slipper backa tillbaka. Ibland kan det vara flera hundra meter mellan möjliga mötesplatser om det vill sig illa, och då är det smidigast för alla om jag flyttar hästen ned i diket t.ex. eller in på en liten avstickarväg där bilen inte skulle kunna köra. För det mesta brukar jag vara snäll och vara den som flyttar mig med hästen. Visar jag respekt får jag förhoppningsvis respekt tillbaka senare, så har det varit hittills iaf.

Samtidigt får man som hästmänniska ofta utstå mycket respektlöshet från andra icke-hästmänniskor. Bilar som sätter gasen i botten när de kör om och kommer upp jämsides med en så både häst och ryttare håller på att få en hjärtinfarkt (vissa är inte medvetna om det, andra är väl medvetna om det men gillar att skrämma hästarna). Cyklister/inlines-åkare/rullskidåkare som kör upp i arslet på hästen, helt ljudlöst innan de snabbt girar ut och gör en omkörning osv.

Ang hästskit ser jag det som en självklarhet att åtminstone sparka ned det i diket, precis som att jag aldrig skulle lämna en hundskit mitt på vägen eller slänga ut mina sopor direkt på gatan.

Skulle vilja säga att det finns utrymme för solklara förbättringar från båda parter.
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

Jag kan hålla med där faktigst...när jag har mött eller kört om hästekipage så är det lätträknat hur många gånger jag har fått "tack" från ryttaren...jag brukar alltid sakta in och hålla avstånd.

Jag själv "tackar" alltid när en bilist eller motorcyklist saktar in och håller avstånd när jag är ute och rider :).....men däremot om dom vrålgasar och ligger mer eller mindre slickat jämsides med mig ja då tackar jag inte den bilisten :mad:.......men tack och lov så händer det inte ofta :)
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

Jag håller helt och hållet med. det händer faktiskt ganska ofta. Jag brukar tom vara snäll och sakta in i god tid med lastbilen och bara rulla förbi för att vara så tyst som möjligt men sen får man inget tack. Ibland känner man för att lägga i en låg växl och dra där ifrån så ryttaren får sig en omgång men för hästens skull så gör man ju inte det.

Senast jag råkade ut för en oprofisionell ryttare va när jag och en kompis va ute med unghästarna vi håller på att rida in. Va nog 3dje gången vi va ute. Vi kom i ett t-kors på en otrafikerad grusväg och såg att det kom ett ekipage från ena hållet så vi stannade, hälsade och frågade om hon skulle svänga eller rida rakt fram. Med dett måste hon ha förstått att vi gärna inte ville mötas. Vi red sedan runt skogen medans hon red igenom den och kom ut ca 100 m framför oss och började plötsligt trava mot oss även om hon såg att vi kom där. När hon va 5m ifrån oss bröt hon av till skritt, lika så 5m bakom oss fullt ös igen. Snacka om att vi blev sura då men höll god min för att inte göra sig ovän med någon.
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

Du har helt rätt.

En annan avskydd kategori är de som rider förbi i andra gångarter än skritt. Jättemysigt att bli omstormad av någon som kommer i m e m vild galopp på en smal grusväg. Just eftersom jag känner hästar inser jag vad som kan hända - en liten skyggning precis där jag går och jag har en häst i knäet. Kul utsikter.

Eller alla de som rider sönder promenadstigar när marken egentligen inte håller för att rida på. Och som dessutom är vanvettigt otrevliga om man skulle påtala att de faktiskt inte får rida där de gör skada och att granplanteringen/snorhala backen i skogen/mjuka bärstigen inte riktigt tål deras framfart.

Alla ryttare är ambassadörer för hästsport. I den rollen kan man inte bära sig åt hur som helst om vi förväntar oss att få ta del av större samhällspeng, mer utrymme, bättre ridskolor etc.
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

Jag tackar alltid alltid alltid när jag möter bilar, cyklister eller något öht när jag är ute och rider. Om de visar hänsyn förståss vilket de ofta gör. Tror det är 2 stycken som brukar hållas och köra runt de vägar vi rider som inte är så hänsynsfulla och dem tackar jag inte.

Det underligaste är att grannstallet som ligger 800 meter längre in i skogen och som använder samma vägar som oss att rida på påstår att ingen öht visar hänsyn. :crazy: Iofs beror det säkert på att de ryttarna tar för givet att folk ska sakta ner och därför inte tackar om de gör det. (de gjorde åtminstone aldrig det när jag stod i det stallet)

Så jag kan uppleva att man blir bemött (generellt sedan finns det alltid idioter) som man själv bemöter folk.

Vad det gäller hästskit så brukar jag inte kliva av och sparka ner det i diket men tar alltid bilen runt och kastar ner det i diket innan jag åker hem sedan.
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

Efter att ha flyttat ut på landet så slipper jag mycket av det där nu.
Men förut så red jag myycket i & omkring bostadsområdena.
Försökte alltid vara trevlig & hälsa & tacka när man möter någon som visar hänsyn.
MEN en av mina hästar är väääldigt "ryttarskygg" så rör jag mig det minsta på honom så flyger han 50 11 i luften. Räcker med att jag rättar till tyglar etc. Därför tar jag INTE upp handen och hälsar på denna hästen. fösöker ist se väldigt glad ut och nicka lite.
Sen så sitter kanske många på hästar som man inte kan släppa koncentrationen på utan måste fokusera & visa människor ser kanske arga ut när dem koncentrerar sig?
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

Vi bor på landet och det är enbart här jag råkar ut för det. I de områden det är t ex ridslingor tycker jag ryttare är betydligt trevligare än när man möter surskånkarna här ute på grusvägen/stigen/i grödan
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

Jag håller med dig. Det är för mig en självklarhet att hälsa på respektfulla trafikanter. Detta är jag också noga med att lära elever eller medryttare. Att man sparkar undan skiten efter hästen när den lagt den på en gångväg är också självklart. (Numera känner jag innan hästen ska skita och kan flytta ut rumpan i dikeskanten så jag behöver inte ens sitta av).
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

KL
Nu möter jag sällan trafik här hemma men är alltid nog med att tacka de som visar hänsyn! Om de inte gör det, ja då har man ofta händerna fulla med en orolig häst. Min pålle är dock (peppar, peppar) rätt trygg med diverse galna trafikanter. Som 4åring mötte vi en bil med släp och fladdrande pressening på en lååång raksträcka, bilen hade gott om tid att sakta in. Jag kunde inte gå av vägen pågrund av diken. Bilen passerade oss på den lilla smala vägen i sisådär 70km/h:mad: Tack och lov höll sig min häst i skinnet, hade kunnat sluta riktigt illa!

Jag tror att de behövs bättring och utbildning(?) från båda håll. Många trafikanter förstår nog inte att hästar är flyktdjur och kan bete sig oförutsägbart.
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

Jag håller fullständigt med!

Vi har problem just nu med ryttare som inte sköter sig, och det drabbar ju faktiskt alla ryttare.

I byn där min häst står ligger villaträdgårdarna ganska tätt, och för mig är det självklart att man tar det lugnt där och visar respekt för de boende. Själv skrittar jag där, även om det har förekommit att jag gjort korta övergångar skrit-trav på töm några gånger.

Att däremot fräsa fram på sin travhäst (= det blir gärna hög fart och ett lite flängigt intryck) genom byn tycker jag är helt förkastligt, det gör inte de boende mer vänligt inställda till hästar.

Nu tror jag ju inte att någon av de boende där har något speciellt mot att vi rider där, men eftersom det är ett väldigt hästtätt område så skulle de garanterat det om alla betedde sig som dessa "flängryttare"... :crazy:

Själv bär jag en jacka med både min hyresvärds och mitt namn på, så alla vet precis var de ska gå om jag missköter mig. :p
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

Något som är tråkigt i mina trakter, är att ryttarna har börjat misstolka allemansrätten med flit. I början när jag hade sköthästen därute för många år sen, kunde man samsas i skogen. Det finns mkt preparerade motionsspår, med elljusslinga som på vintern är fina skidspår. Motionsspår får man KORSA eller rida kort bit på, för att ta sig till annan lämpligare ridstig. Men här började alla rida på motionsspåren, hästarna gjorde stora högar mitt på spåren som ingen brydde sig om och trampade sönder spår och stigar. Nu sitter det stora skyltar överallt i skogarna "Ridning förbjuden", så nu är det asfaltsvägar, gärdesvägar, grusvägar och en och annan pyttekort stig man kan snirkla sig fram på utan att reta gallfeber på folk.

Det har även varit stora problem på cykelbanan, med att det har ridits där och helt struntats i när hästen skitit mitt på cykelbanan, även om man mött folk och därmed blivit igenkänd. Högarna kunde ligga där veckorvis. Men DET har det blivit tillsägelse på och tack och lov bättring. För den cykelbanan kommer jag snart rida på och jag vill slippa straffas för andras försyndelse och ointresse av att hålla sams med ortsbefolkningen...

Men det värsta av allt, är att min far har mött ryttare som ridit på grusgångarna över kyrkogården här hemma, för att ta sig till grusväg. Jag är ledsen. Men jag tycker att det är väldigt respektlöst och jag känner när jag är ute och går med min häst, eller som jag nu snart hoppas kunna rida, så känner jag vassa blickar i ryggen, så fort jag går av gårdsplan med min häst.

På den tiden jag red min gamla sköthäst skyndade jag mig hem, hämtade bil, sopsäck och grep, för att åka ut och plocka upp de fåtal högar som min häst eventuellt hade lämnat. Tima har aldrig gjort i från sig ute utan väntar alltid till man kommer in på gårdsplan, in i stallet eller in i hagen... Men jag har ändå varit på ÖB och köpt en "mockarkorg" ett mellanting mellan mjuk hink och plasväska som är alldeles ypperlig att ha med sig i bilen efter ridpass att samla in olyckor på gång/cykelbanor och andra "allmänna" platser.

I trafiken är min dam tyvärr FÖR snäll och reagerar inte för något. Det hon inte gillar är crosscyklar i grusgröpperna... Och jag hejar och tackar alltid i trafiken, det har jag alltid gjort.
 
Senast ändrad:
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

För dom bilister, mcåkare m.m som är så snälla och sakta ner samt kör till kanten, DOM tackar jag alltid! Det är dom flesta.

Sen finns det dom, tyvärr, som tycks ha den inställning att: Ju fortare jag kör förbi dessto bättre! Och sen gasar dom på. DOM blänger jag surt på!
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

Vi pratar om detta i stallet - att hålla sig väl med markägare och bilister. Att tydligt "salutera" välvilliga bilister är en självklarhet (liksom den gula västen så att man syns). Det är en bra idé att regelbundet förhöra sig om att det är OK att rida "där eller där" och fråga hur vi blir uppfattade. Vi har fantastiska ridvägar och det är bara på ett par ställen boende/ägare har uttryckt att de inte gärna ser att vi passerar (eller verkar tveksamma). Då väljer man förstås andra vägar.

Att ha lite förhållningsregler i stallet är bra - kanske också en karta över lämpliga ridvägar? Vi har inte det och jag fick nu tanken att göra något sådant.
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

Alla kan inte hoppa av hästen och ta bort skiten efter sig och har inte möjlighet att fixa det senare..

Vad är så farligt? Tror folk att bajsat ska hoppa på dom?

Det är väl bara för den som inte gillar det att sparka ner det i diket då.
Dom måste ju förstå att det är krångligt att hoppa av hästen bara för en sådan sak. :devil:

Hästbajs är luktar ju inte precis illa som kobajs, kattbajs och hundbajs gör..

Alla ryttare kanske inte har en häst som gör det lämpligt att släppa tygeln för att hälsa.. OMG! Måste man hälsa på allt och alla?? :confused:

Det är ju faktiskt p.g.a säkerhet som bilar ska sakta in och varför ska då ryttaren tacka? Bilar SKA sakta in. Det är inte bara för att vara snäll.. Dom SKA!!!

Visst tacka kan man göra om man har en häst man kan släppa efter lite på eller om man anser att det finns anledning att tacka..

t.ex. om hästar studsar och bråkar vid vägen och bilen stannar helt tills hästen lugnat sig.. Ja, då kan man tacka.
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

Om man varken kan sitta av under ridturen för att sparka bort lite skit eller fixa det i efterhand får man väl se till att hästen inte skiter, eller att inte rida där skiten bör tas bort. Vi hästmänniskor kanske inte tycker det är så ofräscht men de flesta andra tycker det. Inte särskilt konstigt heller.

Att tacka sina medtrafikanter måste inte innebära att man släpper tygeln, man kan faktiskt nicka och/eller le istället. Dessutom finns det inga rättigheter i trafiken, bara skyldigheter. Så även om bilister och dylika ska sakta ner så är vi även vi skyldiga att visa hänsyn tillbaka, genom att ex stanna hästen och tacka.
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

Alla kan inte hoppa av hästen och ta bort skiten efter sig och har inte möjlighet att fixa det senare..

Jag är funktionshindrad och kan hoppa av hästen, var och när som helst. Däremot behöver jag ha en pall, stol eller liknande för att sitta upp. Vad har du för problem, som gör att du inte kan det?

Jag kunde förr cykla, med spade och säck på pakethållaren eller i handen, för att "städa efter oss". Min far, har även hjälpt mig när jag av någon anledning haft problem och inte fixat det själv. Idag kör jag bil och kan "städa efter oss" Vad har du för problem som gör att du inte kan fixa det.


Vad är så farligt? Tror folk att bajsat ska hoppa på dom?

Vad tycker du om hundägare som inte plockar upp efter sig? Vad tycker du om att ha hästskit ligga överallt på cykelbanor, stigar och vägar i DRIVOR, där du ska gå, cykla eller åka bil? Det tycker inte ens jag som hästmänniska är trevligt. Vad är det som gör att du tycker att det är trevligt?


Det är väl bara för den som inte gillar det att sparka ner det i diket då.
Dom måste ju förstå att det är krångligt att hoppa av hästen bara för en sådan sak. :devil:

Om du stör dig på katt och hundbajs, har du påse med dig på promenaderna och plockar upp dem? Det finns ju faktiskt äldre och funktionshindrade,som kan ha problem att böja sig ner och då måste ju du och jag förstå att det är krångligt för dem att böja sig ner bara för en sån sak, eller?

Hästbajs är luktar ju inte precis illa som kobajs, kattbajs och hundbajs gör..

Vem bestämmer, vad som luktar värst? Du tycker att hund och kattbajs luktar värre än hästskit. Är du säkert på att alla andra tänker som du? Jag vet många som är färdiga att avlida av hästskitslukt.

Alla ryttare kanske inte har en häst som gör det lämpligt att släppa tygeln för att hälsa.. OMG! Måste man hälsa på allt och alla?? :confused:

Det är ju faktiskt p.g.a säkerhet som bilar ska sakta in och varför ska då ryttaren tacka? Bilar SKA sakta in. Det är inte bara för att vara snäll.. Dom SKA!!!

Visst tacka kan man göra om man har en häst man kan släppa efter lite på eller om man anser att det finns anledning att tacka..


Jag tackar ALLA i trafiken, gångare och cyklister när jag kör bil, även om de SKA stanna. Likadant tackar/vinkar jag åt ryttare, vare sig det är jag som väjer eller de som väjer, för att underlätta för ALLA i trafiken. Det är ju inte alltid det är lämpligast för bilisten att köra av vägen, för att underlätta för ryttarna att ta sig fram, eller hur?

t.ex. om hästar studsar och bråkar vid vägen och bilen stannar helt tills hästen lugnat sig.. Ja, då kan man tacka.

Har man en häst som hoppar och studsar ska man inte vara ute i trafiken. Och om man mot all förmodan ÄR ute i trafiken, ska man inte sitta på utan hoppa av och hålla i och ja, då ska man DEFINITIVT tacka övriga medtrafikanter.

Jag blir faktiskt ledsen och besviken, när jag ser såna här inlägg där ryttare ser sig som dryga snobbar, som inte kan göra varken det ena eller det andra utan räknar med att alla ska rätta sig och städa efter dem.

Jag har varit hästmänniska ända sen jag var 7 år, då jag började som handikappryttare för sjukgymnastik och jag har ALLTID försökt vara ödmjuk, trevlig och respektfull mot andra.

Det är just sånt här som gör att hästar och ridning ses som lyx/snobbsport och att vi bara leker med våra hästar.

Mvh

IngelaH
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

Om man varken kan sitta av under ridturen för att sparka bort lite skit eller fixa det i efterhand får man väl se till att hästen inte skiter, eller att inte rida där skiten bör tas bort. Vi hästmänniskor kanske inte tycker det är så ofräscht men de flesta andra tycker det. Inte särskilt konstigt heller.

Att tacka sina medtrafikanter måste inte innebära att man släpper tygeln, man kan faktiskt nicka och/eller le istället. Dessutom finns det inga rättigheter i trafiken, bara skyldigheter. Så även om bilister och dylika ska sakta ner så är vi även vi skyldiga att visa hänsyn tillbaka, genom att ex stanna hästen och tacka.

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. :bow: För som man bemöter andra i trafiken eller i närnaturen, ska man kunna bli bemött tillbaka.
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

Ett exempel på tacksamheten från icke-hästfolk när man är respektfull är - förra helgen var jag och en annan ledare ute med vår "hästskola-grupp". Vi var ca sju ekipage och red på en väg med endast bostäder. Vi mötte en man som var ute med sitt barn på sparkcykel och hälsade på dem. Samtidigt kom jag på att vi glömt säga till barnen om vår bajs-regel - "Om en häst bajsar så ropar vi bajs, så att vi kan stanna och sparka undan detta".

Jag stannade alla barnen och berättade detta, samtidigt stod pappan en bit ifrån och sken upp när jag var klar. Jag hade tajmat min utlärning väldigt bra då han sa "åh, vad glad jag blev av att du sa detta. Jag är nämligen kassa-ansvarig i vägföreningen". Jag antar att de har haft många diskussioner om hästar och ryttarekipage, då det finns väldigt många stall i närområdet. Tänk då om han berättar detta vidare i föreningen och vi blir omtyckta ett tag till, genom att bara ta vårt ansvar!
 
Sv: Tacka vet vi trevliga ryttare!

KL
Ser det som en självklarhet att tacka när någon visar hänsyn i trafiken, om det är en bil, cyklist, fotgängare, fyrhjuling, häst mm.

Rider ofta i mörker på vintern, har mycket reflexer på både hästen och mig, har faktiskt bidragit till att många använder reflexväst när dom är ute och går för dom tycker jag syns så bra:)

Bor i jordbruksbygd och försöker att undvika dom vägar som trafikeras när det är skörd av olika slag så dom skall slippa sakta in när dom har mycket att göra, i gengäld så är dom väldigt hänsynsfulla övrig tid på året.

Att många inte förstår att hästen kan bli rädd/osäker när man möter något som dom inte kan uppfatta vad det är, tex. en fotgängare på skogsvägen i mörkret eller när någon kommer på spark, vilket jag har märkt många hästar funderar över när säsongen börjar, så brukar jag be dom att ge sig till "känna" tex. säga hej då förstår hästen att det är ju bara en människa! Vet många som efter att jag påpekat detta alltid gör det vid hästmöte. Dom brukar säga att det är svårt att veta hur man skall göra och brukar säga, är det så enkelt!
 

Liknande trådar

Relationer Har alltid varit väldigt mån om att vara trevlig mot grannar och folk jag möter när jag har en häst med mig (annars oxå såklart). Allt...
2
Svar
34
· Visningar
4 342
Senast: Texaz
·
Hästmänniskan Är hästtjejernas tid, som fanns när en annan var så där 30 år yngre borta. Gäller allt PENGAR idag och inte kärleken till hästen i sig...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 425
Senast: IngelaH
·
Hästhantering hej skulle kunna behöva lite hjälp! nu är det så att jag har en 4 årig d-ponny hingst. jag har haft han lite mer än 1 år! jag ska...
Svar
8
· Visningar
2 026
Senast: sanio
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 528
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp