Täcka sto som går med föl?

Tuvalisan

Trådstartare
Jo som rubriken säger, kan man täcka mamma häst i vinter om det är ruskväder? Har hört olika angående detta, hur brukar ni göra? Har ett fbl-sto som har väldigt kort päls och som är van vid att bli täckt iaf de värsta busvädersdagarna på höst-vinter-vår. Ngn risk för fölet el bara för täcket :)

Sv: Täcka sto som går med föl?

Jag skulle inte riskera att fölisen trasslar in sig. Vissa andväder typ balsnöre, men det är livsfarligt då dom är så starka.

Risken är ju att fölet fastnar och drar sönder sig.
Jag skulle aldrig lägga täcke på ett sto som har föl vid sidan, hellre ta in dem lite mer.
Mitt eget fullblodssto går fortfarande ute dygnet runt utan kläder på sig, hon ser inte ut att lida....

Jag har haft ett flb täckat en kort period.
Tog bort svansrem och bensnören på täcket.
Knäppte de vanliga knäppena fram. Satte små gummisnoddar (samma som till flätning/knoppning) på kryssgjordarna i stället för att knäppa dom som vanligt.
Det går ju bra om de är lugna i hagen och inte rullar sig.
Familjen bor i generationsboende på olika sidor om hagarna så de var under rätt bra uppsikt.

ok, då var det som jag anade då :) Får ta in dem istället vid dåligt väder!

Vi täckar stona som vanligt, fölen lär sig på några sekunder att dia under kanten på täcket och det enda som har hänt är att hingstungen biter lite på spännen på sin mammas täcke. Annars sitter täckena där de ska och allt fungerar fint.

Såhär kan det se ut hos oss en riktigt tråkig och regnig dag:

23625269.jpg

Senast ändrad:

Jag gjorde som du med förra fölet. Först stirrade han och undrade varför morsan hade skynke på sig, men han vande sig väldigt snabbt.

I år har jag inte börjat täcka ännu, brukar göra det framåt november.

Jag lägger täcke på mitt stp precis som vanligt, hon har bensnören på också för att täcket ska sitta på plats. Har inte vart några som helst problem. Stoet är klippt nu också så hon kommer behöva täcke framöver.

//Diana

När jag tog över mitt xx-sto från min syster som haft henne som tävlingshäst, så sade syster att hon kommer aldrig att kunna gå otäckt. Vi får väl se svarade jag...
Hon satte en enorm varm och go päls när hon inte fick ha sitt täcke, och har inte haft täcke en endaste dag och inte heller fryst. Det är 4år sen.

Jag är totalt allergisk mot att täcka i tid och otid, speciellt unga individer (som blir begränsade i sin rörelsefrihet) och hästar som går med föl (skaderisken). Helklipper annars tävlingshästarna, så täckar gör jag, men endast dom som verkligen behöver det.

Vi täcker ston med föl vid sidan ibland. Spänner upp remmarna ordentligt så de sitter tätt mot kroppen på stot så att fölet förhoppnningsvis inte kan få in en hov. Bensnören tar vi alltid av då de för det mesta hoppar baktill på stona. Några problem att dia har vi aldrig upplevt, men visst är jag rädd ibland när busiga föl reser sig mot mamma att de skall fastna. Som tur är brukar de inte vara så busiga i ruskväder och så fort vädret lättar så åker täcket av.

En extra kommentar, som kan gälla många: Du skriver att hästen har kort päls.
Vår erfarenhet här uppe ifrån är att pälsen bidrar tämligen lite till att hålla hästen varm. Värme kommer av underhudshull och tillgång på mat. Kan hästen stå och tugga på bra grovfoder och är i gott hull så går det i regel ingen nöd på dem oavsett hur dålig päls de har och hurdant vädret är. (Tjocka täcken på i tid och otid har jag aldrig förstått mig på. När det är befogat, visst men...).
Problemet vi har ibland är att just digivande ston är svåra att hålla i hull, speciellt om de står högt i blod. Men de har alltid fri tillgång på grovfoder här.

Senast ändrad av en moderator:

Vår erfarenhet här uppe ifrån är att pälsen bidrar tämligen lite till att hålla hästen varm. Värme kommer av underhudshull och tillgång på mat. Kan hästen stå och tugga på bra grovfoder och är i gott hull så går det i regel ingen nöd på dem oavsett hur dålig päls de har och hurdant vädret är.
Jag har samma erfarenhet.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 097
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 415
Senast: MattiZ
·
Avel Mitt fullblodssto ska få mitt första föl i mars (förhoppningsvis) Har haft en rad fullblod tidigare och samtliga har krävt täcken under...
Svar
18
· Visningar
1 670
Senast: Trissa
·
Hästvård Hej. :) Det är som så att jag ska ha praktik inom häst-sektorn på ca.1 år, för att få mer erfarenhet och senare söka in till...
Svar
6
· Visningar
1 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Tillbaka