Tacka nej men stå kvar i kön?

Saile

Trådstartare
Vi har fått plats hos en förskola som vi verkligen velat ha pga jag och min bror gått där och vi har varit jättenöjda. Otroligt fin skola med härliga lokaler och skolgården är en stor park.
Det är från augusti 2018. Problemet är att han just nu går hos världens bästa(!) dagmamma och jag vill verkligen inte ta honom därifrån. Han älskar att vara där!
Jag har gått och hoppats på att han ska få plats på förskolan först när han är 6 och det är dags för förskoleklass..
En bekant menar på att barnen kan bli utanför om dom börjar som 6 åringar ifall dom andra barnen gått ihop i tre år.. är det så?

Vågar man tacka nej men stå kvar i kön? Eller är det kört då?

Hur gammalt är ditt barn?

Vi har valt en förskola lite längre bort ifrån vårt hem och därför kände vårt äldsta barn inget annat barn vid när förskoleklassen började i skolan närmast vårt hem. Men framåt vårterminen i förskoleklass hade barnet en riktig kompis osv.

Så ja, barn kan bli utanför ibörjan av förskoleklass om de inte går på samma förskola som ”alla” andra men efter en tid kommer nog de flesta in i gruppen. Jag skulle aldrig byta bort en barnomsorgsform som är bra. Man vet vad man har men inte vad man får...

Hur gammalt är ditt barn?

Vi har valt en förskola lite längre bort ifrån vårt hem och därför kände vårt äldsta barn inget annat barn vid när förskoleklassen började i skolan närmast vårt hem. Men framåt vårterminen i förskoleklass hade barnet en riktig kompis osv.

Så ja, barn kan bli utanför ibörjan av förskoleklass om de inte går på samma förskola som ”alla” andra men efter en tid kommer nog de flesta in i gruppen. Jag skulle aldrig byta bort en barnomsorgsform som är bra. Man vet vad man har men inte vad man får...

Han är 2 och kommer nästan vara 3 när han isf skulle börja på den andra.
Jag är jätterädd att han ska bli utanför men tycker det känns så tryggt där han går nu..
Åh så jobbigt!!

Han är 2 och kommer nästan vara 3 när han isf skulle börja på den andra.
Jag är jätterädd att han ska bli utanför men tycker det känns så tryggt där han går nu..
Åh så jobbigt!!
Finns många som inte går på förskola/dagis alls :), Jag och min syster gick hos dagmamma tills det var dax för förskolan när vi var 6år, man hade ju vänner från dagmamman som också började förskola då och det var så pass många nya barn där att man snabbt kom in :).

Men för mig är dagis och förskola skilda ting, förskola =årsklass noll, man fick "läxor" och lära sig läsa lite smått.
dagis =småbarn upp till 5år, bara lek och blandat med små och större barn. Som dagmamma men med mer kaos och 10 gånger så många barn ;).
Så misstänker att det är dagis du funderar över :).

Finns många som inte går på förskola/dagis alls :), Jag och min syster gick hos dagmamma tills det var dax för förskolan när vi var 6år, man hade ju vänner från dagmamman som också började förskola då och det var så pass många nya barn där att man snabbt kom in :).

Men för mig är dagis och förskola skilda ting, förskola =årsklass noll, man fick "läxor" och lära sig läsa lite smått.
dagis =småbarn upp till 5år, bara lek och blandat med små och större barn. Som dagmamma men med mer kaos och 10 gånger så många barn ;).

Dagis finns inte längre sedan en massa år.
Förskola funderar TS på och du menar förskoleklass.

Ja, det är alltså förskola (man får ju inte säga dagis längre ;) ). Men jag hade ju gärna sett att han började på den skolan i förskoleklass (6 år) då jag anser att innan dess behöver dom bara vara trygga och leka och ha roligt. Förskola känns så mycket mer seriöst och stort än vad dagmamma gör.

Dagis finns inte längre sedan en massa år.
Förskola funderar TS på och du menar förskoleklass.

Och där kom de kränkta dagisfröknarnas standardkommentar :laugh:

Sorry men kunde inte låta bli...

Fast så får man ju inte säga städare heller... Just nu vet jag inte vilket ord man använder för de beror ju på vem man pratar med... Sanitetstekniker osv har fler på lager men glömt de just nu...

Fast så får man ju inte säga städare heller... Just nu vet jag inte vilket ord man använder för de beror ju på vem man pratar med... Sanitetstekniker osv har fler på lager men glömt de just nu...

Jag jobbar inte på förskola.

Skillnaden ligger inte bara i ordet utan verksamheten.

Jag jobbar inte på förskola.

Skillnaden ligger inte bara i ordet utan verksamheten.

Ser inte skillnaden mer än att de numer är utbildade förskolepedagoger som inte har mer vett i vissa fall än tidigare... Och inte på hur de "jobbar" ..
Dvs ser ingen skillnad i tänket mot "mitt dagis" jag gick på å de "förskolor" min systers barn varit på (inte bara en förskola utan några stycken)
Jag kunde skriva, räkna och läsa när jag började ettan... Ser fortfarande barn som inte kan det när de börjar skolan så som sagt ingen skillnad... Att inte kunna ta att man jobbar på dagis är störtlöjligt... Snacka om att ta sej själva på för stort allvar och ändå inte leva upp till ordet... (förskolepedagog)

Ser inte skillnaden mer än att de numer är utbildade förskolepedagoger som inte har mer vett i vissa fall än tidigare... Och inte på hur de "jobbar" ..
Dvs ser ingen skillnad i tänket mot "mitt dagis" jag gick på å de "förskolor" min systers barn varit på (inte bara en förskola utan några stycken)
Jag kunde skriva, räkna och läsa när jag började ettan... Ser fortfarande barn som inte kan det när de börjar skolan så som sagt ingen skillnad... Att inte kunna ta att man jobbar på dagis är störtlöjligt... Snacka om att ta sej själva på för stort allvar och ändå inte leva upp till ordet... (förskolepedagog)
Tråkigt att du har så dåliga erfarenheter, jag har haft betydligt bättre förskolepedagoger till mina barn, de har jobbat helt enligt förskolans läroplan och mina barn lärde sig väldigt mycket nyttigt redan på förskolan, de jobbade mycket med olika experiment inom NO områdena och hade egentligen inget fokus alls på att lära sig skriva, räkna och läsa, det kom på köpet.
När de började förskoleklass så fick de den fröken som de sen hade fram till och med åk 3. De lärde sig läsa, skriva och räkna ordentligt i förskoleklassen, så alla barnen hade den kunskapen när de började årskurs 1.

Vi har fått plats hos en förskola som vi verkligen velat ha pga jag och min bror gått där och vi har varit jättenöjda. Otroligt fin skola med härliga lokaler och skolgården är en stor park.
Det är från augusti 2018. Problemet är att han just nu går hos världens bästa(!) dagmamma och jag vill verkligen inte ta honom därifrån. Han älskar att vara där!
Jag har gått och hoppats på att han ska få plats på förskolan först när han är 6 och det är dags för förskoleklass..
En bekant menar på att barnen kan bli utanför om dom börjar som 6 åringar ifall dom andra barnen gått ihop i tre år.. är det så?

Men hurdå? När de är 6 går de ju inte kvar i förskola alls, då går de ju i förskoleklass och på skolan väl?

Ring och hör hur möjligheten är att stå kvar i kön!

Själv tror jag dock att en bra förskola är toppen för en 4-5- åring, jag hade valt det framför dagmamma till ett så pass stort barn.

Lycka till!

Hygientekniker säger man här omkring :p

Är du säker på att det är samma kö? Behöver barn stå i kö till förskoleklass? I övrigt tror jag att det säkert blir jättebra vilket som. Det är väl rätt vanligt att det är delvis ny grupp när de börjar F1?

Är du helt säker på att alla kommer från samma grupp till förskoleklassen? När mina började förskoleklass så flyttade de ifrån förskolan och den skolan som låg närmast förskolan för att börja i vår "byskola". Där kom alla barn från olika håll, det var kanske ett par som kände varandra sen tidigare men de kom båda in bra i sina klasser.
Sen tror jag att det är olika köer för förskolan och förskoleklass, det ska vara två olika enheter.

Tråkigt att du har så dåliga erfarenheter, jag har haft betydligt bättre förskolepedagoger till mina barn, de har jobbat helt enligt förskolans läroplan och mina barn lärde sig väldigt mycket nyttigt redan på förskolan, de jobbade mycket med olika experiment inom NO områdena och hade egentligen inget fokus alls på att lära sig skriva, räkna och läsa, det kom på köpet.
När de började förskoleklass så fick de den fröken som de sen hade fram till och med åk 3. De lärde sig läsa, skriva och räkna ordentligt i förskoleklassen, så alla barnen hade den kunskapen när de började årskurs 1.
Håller med, @corzette, tråkigt att dina erfarenheter är så dåliga. Min yngsta jobbar på att räkna. Hon kan knappt prata men hon räknar till 10 (hoppar över sju pga knepigt uttal). Det är inget vi har lärt henne hemma även om vi naturligtvis underhåller och uppmuntrar det. Äldsta är 4 och räknar plus och minus lite försiktigt samt leker med bokstäver sedan en tid tillbaka. Förskolan lär ut, vi föräldrar tycker att det är roligt och pratar vidare om det hemma. De lär sig även om växter och djur, pratar miljö och andra aktuella ämnen. Från äldsta barnets avdelning får jag ofta meddelanden med deras projekt samt information om hur det är kopplat till läroplanen. Det är helt enkelt en förSKOLA. De har en läroplan att jobba efter och den sitter uppe på olika platser både på förskolan och den där platsen på nätet där jag som förälder kan gå in och titta vad mina barn har gjort.

Det finns inget som heter dagis, förskolan flyttades till att ligga under utbildningsdepartementet från socialstyrelsen på sent 90 tal. Dvs den har en läroplan att följa, vilket dagmammor inte har.

Hur var tänket på ditt "dagis"? Tänker du att det som är viktigt i förskolan är att räkna, skriva och läsa?
Vad menar du med att "inte kunna ta att man jobbar på dagis"?

Jag förutsätter att du även säger EG fortfarande. Same shit och svårt att lära om.

Hur var tänket på ditt "dagis"? Tänker du att det som är viktigt i förskolan är att räkna, skriva och läsa?
Vad menar du med att "inte kunna ta att man jobbar på dagis"?

Jag ser ingen skillnad i dagis vs förskola
Läroplan eller inte
Det är en förvaringsplats för barn när föräldrarna är på jobb
Sen kan förskolepedagoger skryta med läroplaner och finare utbildning bäst de vill... De lever inte upp till sin utbildning/läroplan
Så för mej är det dagis ... För min erfarenhet av förskola är att de är på dagisnivå

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 694
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 485
Senast: miumiu
·
Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
6 633
Senast: Soapbubble
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 963
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar