Täcka behovet eller fixa kvoten??

Kassiopeja

Trådstartare
Jag har köpt ett hö med en kvot på ca 5,5, (smrp = 47,9 och energi = 8,7), vilket gör att jag lätt kan uppnå det energi och proteinbehov som mina hästar har utan att lägga på kraftfoder. Kanonbra! :)
Men... kan den något låga kvoten ge problem? :crazy:

Vi kan ta mitt ena sto som exempel:

Jag har räknat på ett energibehov på 70 MJ (hon väger ca 450kg och rids lätt, mycket skritt och lite trav/galopp, 4-5 dagar/vecka). Det ger då ett proteinbehov på 420 smrp.

Energibehovet täcks på lite drygt 8 kilo hö. För att täcka hennes proteinbehov enligt ovan krävs det knappt 9 kilo.

Men jag vill ge MER hö. Vad kan jag då få för problem??
Måste jag lägga på något kraftfoder som ökar kvoten även fast behoven är täckta?

:confused:

/JES

Sv: Täcka behovet eller fixa kvoten??

Ger du mer än hon behöver blir hon tjock, så enkelt är det ju. Men kanske du kan rida en aning tuffare så det funkar?

Jo, det begriper jag ju, men spelar det någon roll med kvoten om behovet är täckt, eller måste man hela tiden följa med upp med proteinet?

Kassiopeja skrev:
Jo, det begriper jag ju, men spelar det någon roll med kvoten om behovet är täckt, eller måste man hela tiden följa med upp med proteinet?

”Kvoten” är en beräkning för ett genomsnittsbehov hos en genomsnittshäst med genomsnittssmältbarhet för ingående fodermedel.

Det positiva med att tala om en kvot mellan protein och energi är att utfodrare tänker på att både energi och proteinbehov behöver tillfredställas.

Det negativa är det ibland blir en fixering vid att uppfylla en kvot i st för att tillgodose individuella behov.

Fodra hästen efter dess behov och landa på trivselkvoten! HH

Okej, så (kollar bara att jag fattat det här rätt nu) bara båda behoven är täckta så är det okej? Så egentligen kan man stå på ett foder som har kvot 3 bara man får i hästen så att proteinbehovet (baserat på hästens uträknade behov) täcks???

/JES

Kassiopeja skrev:
Okej, så (kollar bara att jag fattat det här rätt nu) bara båda behoven är täckta så är det okej? Så egentligen kan man stå på ett foder som har kvot 3 bara man får i hästen så att proteinbehovet (baserat på hästens uträknade behov) täcks???

/JES

Ja teoretiskt. Fast det är nog extremt ovanligt att en häst är så energikrävande att den skulle hamna på en sådan ”trivselkvot”. HH

Okej. De flesta hästar blir helt enkelt FETA av den för myckna energin. Gottcha!

Då har jag nog fattat det här med. TACK! för hjälpen! :bow:

/JES

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
637
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Har tappat bort min eminenta excell-fil att räkna foderstater i, och jag är rent ut sagt urusel på matte på grund av min dyskalkyli, så...
Svar
2
· Visningar
1 110
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Satt och läste i C.Plancks bok "Rätt foderstat, bättre häst" När jag började fundera lite. Inte någonstans i hennes tabeller hittar jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
10 342
Senast: Lobelia
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 115
Senast: Boerperd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama