Täcka av eksemhäst?

Sv: Täcka av eksemhäst?

Det beror lite på, men definitivt inte förrän i slutet av september. Är det en varm solig höst inte förrän kanske 1:a-2:a veckan i oktober. Men jag bor i Skåne, kan tänka mig att man kan täcka av lite tidigare längre norrut.
Det är bara att hålla koll på knotten, så vet du :)

Men denna årstid är lurig, efter några blåsiga regniga höstdagar frestas man tro att "nu är det höst och det borde väl inte finnas knott längre" och tar av täcker för fort. Rätt som det är blir det en varm solig höstdag igen och hästen, som fått behålla manen hela sommaren, kliar av sig halva man och svans :(

Tror de var november förra året när exemhästen i stallet fick börja gå utan och få gå ute dygnet runt. Bor i norra Dalarna

När täckar ni av era eksemhästar?

Då det har varit flera frostnätter i rad och ingen risk för att värmen kommer tillbaka under dagen. Jag tar inte av det heller om hästen har väldigt mycket klåda/öppna sår kvar. Då låter jag täcket sitta tills värta klådan/såren lugnat sig.

på i april och av i slutet av okt i regel. Under tiden Saga fortf. va ridhäst så hölls hennes exem rätt bra i schack så täcket kom inte på förrän strax innan betessläpp i juni och av igen när de kom in på stall i aug. Men så var betet mkt mer skyddat med skog och vatten än rasthagarna, som låg med fritt blås utan träd.

ska ha varit tre ordentliga frostnätter i rad innan Geysir blir naken... alltså inte bara preciiis frost utan jag är harig så kanske ett par minus..., tre i rad

Så mycket knott som vi har nu har vi inte haft på hela sommaren!!:devil: nu vill jag ha minusgrader!!!

Här blir det alltid som värst i september.

Ja slutet av augusti är en knottkläckningsperiod, vädret är synnerligen gynnsamt nu till skillnad mot tidigare kläckningar då det var betydligt torrare och varmare. Det märks också då många hästar får klådproblem nu men klarat sig bättre under sommaren.

Till mina eksem hästar hade Jag ett "datum".. Aldrig täcka av innan 15 oktober...
Det fungerade för mig och där Jag bor..

och nu har jag tänkt om och tänkt rätt och säger att det sker efter fem frostnätter :bow::banana:

När knotten försvunnit efter några frostnätter och eventuell klåda på hästen är borta.

I år har jag som mål att ta av täcket till älgjakten, ca en månad kvar nu alltså! Längtar!

KL.

Vänder tråden lite och frågar när ni täckar på era importer? Nu är det ju april och knotten borde komma inom ett par veckor (ligger lite snö kvar där jag bor, minus på nätterna och morgnarna). Har en import som inte har varit här en sommar än och undrar hur ni skulle göra .. Bara täcka (står inne på nätterna såklart) eller också smörja/schamponera? Jag tänkte ha honom täckad, inne på nätterna och sen kanske tvätta med PROB en gång i veckan. Låter det vettigt? Funderade på att börja smörja men då tänkte jag att det kanske lättare blir ett "beroende" .. Hur tänker ni? Tacksam för svar!

Att täcka i förebyggande första sommaren på en importhäst är mycket bra. Tror inte du behöver smörja, om inga symtom på eksem uppstår, men flugspray är bra att använda.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Ajda
·
Utrustning Köpte nytt täcke av märket coverme. Det är någon extra flärp med tarra längst fram på täcket vid spännena. Någon som har detta täcket...
Svar
13
· Visningar
392
Senast: aglaonema
·
Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i...
2
Svar
27
· Visningar
1 357
Hästmänniskan Vad förvarar ni hästens täcken i? Klädpåsar? Vacuumpåsar?Dom ska förvaras en längre tid och jag vill att dom är täta så inga möss o dyl...
Svar
17
· Visningar
770
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama