Täcka araber?

Amha

Trådstartare
Jag går och funderar på om man skulle köpa sig en arab som nästa häst om min häst inte trivs med att åka runt och tävla disans eller när hon börjar komma till åren. Det är alltså inte än på åtminstone ett par år hoppas jag, då jag trivs väldigt bra med min nuvarande bushäst.

Däremot funderar jag på, och har gjort länge, hur araber är om vintrarna. Är de känsligare än andra ridhästar med kylan? Jag är inte dummare än att jag förstår att det är invididuellt men det hade varit lite kul att ha det i bakhuvudet medan man funderar vidaren.

Lägger ni täcke på era araber? I så fall varför? Är det för att den fryser? För att ni klipper hästen? För att ni själva fryser och inbillar er att hästen också gör det? Hur ligger det till egentligen? Jag täckar nämligen ingen av våra hästar vintertid. Sommartid får man täcka eksemponnyn så det är ju inte bara att jag är lat utan jag är mest nyfiken.

Sv: Täcka araber?

dom araber ja känner har inget täcke på vintern, vissa har täcke om dom är i träning men inte annars.
vissa får väldigt mycket päls och fryser och vissa får inte mycket päls och fryser inte.

tror dom är precis som alla andra hästar, vissa är väldigt känsliga för regn osv och vissa verkar tåla hur mycket som helst.
man ska inte haka upp sej för mycket på vad de är för ras.

Jag har 3 araber.

1 som är väldigt frusen, han ska helst ha täcke om det är ett kyligare regn på sommaren för då kan man hitta han skakandes i hagen.
1 som tål ALLA väder utan täcke.
Och 1 som klarar rätt mycket kyla och nederbörd men när det blir kombinationer av det och lite mer "extremare" väder vill han gärna ha ett gosigt täcke.

Så man vet aldrig :p

Jag tänkte mig att det är så också. Det är ju det att alla säger att araber är så känsliga för allting och de kan inte stå utan täcke på vintern osv. Det låter som att det är så mycket extra att tänka på med en arab men jag har svårt att tänka mig att det är så mycket jobbigare än med andra raser. Möjligen om de är lite larvigare och flaxigare (över lag då) men det går ju också att träna bort om allt står rätt till.

jag kan ju bara svara för mina, jag har täcke på dem då de är i träning.

men att araber skulle vara känsligare än andra? nä!

tänk på deras ursprung, 50+ på dagen och några - på natten, skulle en sån häst vara känslig?

och om du tror att araber är hispiga så borde du nog åka o träffa några, för mina är det iaf inte!

har du tävlat distans nångång? då lär du se att hästarna som står o sover är araber och de som är hispiga och springer runt och "fjollar" sig är halvblod...

Sen kan du oxå titta på denna video, hästen är en arab!

http://www.youtube.com/watch?v=B_81iPw7_uo&feature=related

mina araber är extremt lugna, körde in unghästen, hade vagn på 3 e passet, en körde vi typ 4-5 ggr och sen kördes hon inte på 9 månader och sen satte jag på vagn igen, inga problem! första gången jag red henne så red vi ut ensamma, inga problem där heller!

jag kan ju bara svara för mina, jag har täcke på dem då de är i träning.

men att araber skulle vara känsligare än andra? nä!

tänk på deras ursprung, 50+ på dagen och några - på natten, skulle en sån häst vara känslig?

och om du tror att araber är hispiga så borde du nog åka o träffa några, för mina är det iaf inte!

har du tävlat distans nångång? då lär du se att hästarna som står o sover är araber och de som är hispiga och springer runt och "fjollar" sig är halvblod...

Sen kan du oxå titta på denna video, hästen är en arab!

http://www.youtube.com/watch?v=B_81iPw7_uo&feature=related

mina araber är extremt lugna, körde in unghästen, hade vagn på 3 e passet, en körde vi typ 4-5 ggr och sen kördes hon inte på 9 månader och sen satte jag på vagn igen, inga problem! första gången jag red henne så red vi ut ensamma, inga problem där heller!

Precis, jag antar att det är som med de flesta andra att det är människorna som fryser mer än hästarna (med vissa undantag).

Och jag har träffat många araber och tycker att de är väldigt trevliga, annars skulle jag ju aldrig få för mig att ens tänka tanken att skaffa mig en så småningom. Däremot har jag träffat flera som är som studsbollar och springer runt som "åh, där var läskigt, där var också läskigt! FY vad läskigt det där var!" men det kan ju lika gärna bero på att man inte har miljötränat ordentligt av olika anledningar eller att man som ryttare är spänd och orolig. Många faktorer spelar in, men jag tror knappast att det är en omöjlig häst som bara flänger runt och är jättesvår och problematisk.

Jag har ju en halvblodskorsning som jag ställer upp med i 50km Clear Round nu på Hökensås så får vi se om det funkar. En häst kan knappast vara jobbigare från marken än vad hon kan vara när hon blir stressad eller bara bestämmer sig för att det ska vara nog. Däremot när man väl sitter på hästryggen brukar hon kunna stå och sova. Speciell trygghetspunkt har hon, den hästen.

Min arab har gått utan täcke sedan jag köpte honom i februari. Han hade tjock päls och visade aldrig tendenser till att frysa. Visst ville han in vissa dagar när det blåst och snöat hela dagen, men han skakade aldrig eller var spänd, bara hungrig. :)

Kan ju tillägga också att denna hästen klär jag in i pressening utan att han bryr sig, det är inte mkt han bryr sig så mycket om. Han är känslig för lukt, tex. vilda djur.
Däremot en arab jag hade på foder, hon var 15 då (den jag har nu är 4) och hon skyggade för det mesta. Hon var jättetrygg, skulle aldrig sticka, bocka eller vända hem. Men under trav och galopp kunde hon tvärstanna för att sen direkt fortsätta galoppera, för småsaker som ett löv, en sten, en skugga... :grin:

angående araber som hoppar för minsta grej så måste jag nog säga att det följer vissa ägare...

mina har alltid varit lugna och trygga.

Jag tror det är väldigt indivduellt som dom flesta redan sagt;)

Jag har en arab som är väldigt känslig i sin rygg för kyla. Hittade honom även skakandes i juli i sommras när det regnade och han var jättekall i alla muskler. Han täckas hela vintern.

Hos min mamma har vi en inackordering som haft täcke ca två gånger den här vintern vilket varit vid snöblandat regn och blåst kombinerat.

Min dotter har en arab och vi har tidigare haft en arab på foder.

Den araben vi har nu är ganska frusen av sig, kanske pga att han har haft erlischia (stavas?) han behöver täcke vid regn/snörusk och vid blåst, han sätter inte heller så mycket päls och kan kalla nätter, 7-8 minusgrader och neråt även behöva täcke inne då vi har kallstall.

Den vi hade på foder tidigare behövde inte täcke alls, det var först vid storm alá "nu tar vi in dem för de blåser bort" väder som hon kunde tycka det var lite kyligt.

Det här med att araber skulle vara "fjantigare" än andra raser är väldigt vanlig fördom, mycket tror jag beror på deras stora ögon som följer allt.

Jag ser ju hellre att en arab är "fjantig" än ett halvblod som är sådan jämt;) en arab lugnar sig enligt min erfarenhet väldigt snabbt, de har mer av och på knapp, blir de rädda så blir det de just då, medans många andra raser fjantar runt hela ridpasset.

Min dotter var ute i skogen och red ensam, helt plötsligt brakar det upp en älg på vägen bara några meter ifrån dem.
Älgen stannar och tittar på dem och dottern och hästen tittar tllbaka, arabens hjärta slog så hårt att min dotter "hörde" det, men han stod helt still eftersom min dotter bad honom:love:

De gånger jag har mött älgar på halvblod så har de tvärvänt och dragit så långt vägen räckte:crazy:

Sen att vår arab tycker att uppochner vända badkar är hästätande saker det må vara hänt;) han ger dem långa blickar men går som vanligt, för säkerhets skull så låter han gärna min häst gå om så att de äter upp henne först:rofl:

Jag tror det är väldigt indivduellt som dom flesta redan sagt;)

Jag har en arab som är väldigt känslig i sin rygg för kyla. Hittade honom även skakandes i juli i sommras när det regnade och han var jättekall i alla muskler. Han täckas hela vintern.

Hos min mamma har vi en inackordering som haft täcke ca två gånger den här vintern vilket varit vid snöblandat regn och blåst kombinerat.

Jo, det har jag ju misstänkt också vilket jag skrev i mitt första inlägg (tror jag) men min fråga var väl mest för att se om araber egentligen är känsligare än andra hästar. Alltså om det är vanligare att en oklippt arab har täcke än att ett oklippt halvblod eller liknande ras har täcke, men det verkar som om det är ganska lika ändå.

När en arab väl har kommit till ro med sin ägare och litar på den verkar det som om de vanligtvis är väldigt till lags och lyhörda i stället för att ta egna initiativ som "SPRING! FARA!". Detta är dock bara en slutsats som jag har dragit genom att läsa om andras erfarenheter och ingenting jag har riktigt koll på själv. Men som med alla andra raser och djur över huvud taget har det väl med ryttaren att göra mestadels.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en fryslort till häst! :crazy: Jag har förut aldrig haft täcke på någon häst jag ägt sommartid när det regnar, men min...
Svar
10
· Visningar
4 130
Senast: Mitrolle
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
3 011
Senast: Lavinia
·
Hästvård För något år sen gick jag i tankarna att jag gärna ville ha ponnyn med sällskap på lösdrift. Men sen blev det aldrig av, vi har...
Svar
14
· Visningar
1 350
Senast: gadriel
·
A
Hästvård Intressant det här med täcken.. Måste man täcka hästen? Varför täcker man sin häst? Jag har många gånger diskuterat det här med...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
15 588
Senast: nimbo4ever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023