tablettingivare?

K

KajsaL

Min pålla har råkat ut för något bett och fått en allergisk reaktion och ska därför få kortisontabletter. Jag funderar på den bästa lösningen för att ge dessa, det borde vara med en tablettingivare, apoteket verkar bara ha för hund och katt ( antagligen alldeles för liten för hästen) var kan jag hitta tablettingivare för häst? Är det på granngården eller i en hästsportaffär? Någon somhar några andra tips? Jag känner mig lite dum som måste fråga om något så grundlägande som att ge medicin men jag har sluppit att råka ut för tabletter tidigare...

/K

Är det Betapred tabletter? Isåfall kan du lösa upp dem i vatten och blanda med lite mat.
Annars hade jag nog preparerat en morot eller liknande (gröpt ur små hål här och var och tryckt in tabletterna där) ställ hästen på en plats bata så att du ser om hästen spottar ut något.

Krossa dem och lägg i maten. Ge en liten portion så du ser att den äter allt. Jag har en mortel i stallet finns även tablett krossare att köpa på apoteket.
Har en tablettingivare som används till får den funkar bra på häst kanske har Odal sånna??
Vet hur bökigt det kan vara med mediciner har en häst med en ögonskada som är inne på 5e veckan med mediciner, salva, droppar som skall ges vid massor av olika tillfällen.
Lycka till
/M

Sorry SOVA skulle igentligen ha svarat KajsaL men det förstog du nog.
/M

Jag brukar kapa toppen på en 20 ml spruta, lägga i tbl där och skjuta in dom som man gör med avmaskningsmedel....

Du är ursäktad :) Dock kanske man ska kolla upp om man kan krossa tabletterna innan. Vissa har ju ett skyddshölje just för att fördröja upplösningen i magen och då får man ju inte dela/krossa dem. Brukar dock stå på förpackningen.

Tack för alla svar!

Det verkar gå bra att krossa dem... får åka förbi stallet å fixa med betfor som hon kan få det i.

/K

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 651
Hästvård Min älskade otursfågel har gjort det igen... Denna gången har hon fått en allergisk reaktion , men av vad??? Är det någon av er...
2
Svar
30
· Visningar
9 424
Senast: lady_vip
·
Hästvård Eller ja,kankse inte så mystisk egentligen men men. Och pga sina randiga och rutiga skäl brukar jag undvika att fråga här på Buke men...
Svar
3
· Visningar
1 031
Senast: amkm
·
Hästvård Hej på er! Min pålle har haft hosta nu ett längre tag men eftersom han har gått på butta lite till och från har jag inte velat blana...
Svar
10
· Visningar
2 147
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka