Tåamputering vs steloperation

snurrkola

Trådstartare
Min hund har brutit en mitten tå på bakbenet, exakt vilket ben kunde dom inte se så nu sitter jag och väntar på att få tid på skiktröntgen.
Veterinären sa att jag får förbereda mig på tåamputering eller steloperation.

Jag hittar nästan ingenting om vad det innebär för liv, kan ni hjälpa mig? Hur aktivt liv kan dom ha?

Det är en unghund som jag tror kommer landa på 12-13kg vilket är till hennes fördel, men hon är också en jakthund. Själva jakten kan jag skippa om vi hamnar där, men hon är en otrolig livlig hund, tänk om man utsätter henne för allt och sen blir hon begränsad.

Jag vet flera vallhundar som jobbat i många år med amputerade tår. Om man är orolig för att det ska bli ökad belastning på de bredvid kan man linda med vetflex för att ge extra stöd vid hårt arbete.

Jag vet flera vallhundar som jobbat i många år med amputerade tår. Om man är orolig för att det ska bli ökad belastning på de bredvid kan man linda med vetflex för att ge extra stöd vid hårt arbete.

Tack för det svaret!
Det är viktiga för mig är att hennes liv får fortsätta vara till 100%, ett liv i koppel är inte värdigt för en jaktidiot.

Tack för det svaret!
Det är viktiga för mig är att hennes liv får fortsätta vara till 100%, ett liv i koppel är inte värdigt för en jaktidiot.
Som sagt, jag vet flera som jobbat (hårt) i många många år efter amputering. Skulle själv amputera tå utan att tveka om det hände nått med nån av mina.

En av mina små hundar bröt en tå. Hon fick skena och förband som specialgjorts till hennes lilla fot.
Tyvärr växte tån inte fast.
Vet sa att eftersom hon inte verkade ha ont kunde man lämna den kvar. Och bara ta den OM hon fick ont.
Någon gång eller två reagerade hon på för djupt underlag. Men i övrigt smärtfri och levde ett aktivt liv utan besvär.

En av mina små hundar bröt en tå. Hon fick skena och förband som specialgjorts till hennes lilla fot.
Tyvärr växte tån inte fast.
Vet sa att eftersom hon inte verkade ha ont kunde man lämna den kvar. Och bara ta den OM hon fick ont.
Någon gång eller två reagerade hon på för djupt underlag. Men i övrigt smärtfri och levde ett aktivt liv utan besvär.

Kanske bör tillägga: Min hund var så liten att man inte kunde steloperera enligt vet. Så vi hade amputation eller bara låta vara som alternativ.

Kanske bör tillägga: Min hund var så liten att man inte kunde steloperera enligt vet. Så vi hade amputation eller bara låta vara som alternativ.

Hm, jag vet verkligen inget om stelop, bara att det låter stelt. Det blir väl kanske inte lika stort ingrepp som amputation i och för sig

Skriver en liten uppdatering, är det någon som har erfarenheter så släng in dom!

4e Sesamoidbenet är krossat, vilket tydligen är positivt. Eller ja dödsdomen var borta, då han först trodde att det var leden, så tur.
Första åtgärden är att boka in en tid för att spruta in antiinflammatoriskt, då kan det tydligen läka.
Men jag fattar inte hur ett krossat ben ska läka av en liten spruta? Hur stort ingrepp är detta?

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 271
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 316
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar