ta vara på solrosfrön

Comfort

Trådstartare
Förra vintern slukade småfåglarna 60 kg solrosfrön.
Så jag tänkte att jag skulle spara solroshuvudena, men hur gör man lättast? Hugger av huvudena (:p) och sen lägger dem torrt och mörkt, eller ta bort fröna på nåt vis och sen torka dem?

hjälp mig, jag är novis.

Sv: ta vara på solrosfrön

utan att ha provat på just solrosor så skulle jag säga, plocka bort fröna från huvudet när dom är lösa, du ska alltså inte behöva skala bort dom. Sedan läggs dom torrt och svalt. Vi har tagit mängder av frön från trädgården i sommar och mamma brukar lägga dom i kaffefilterpåsar då det får bort eventuell fukt som kan finnas kvar :idea:

de sitter hårt som fasen även på de blommor som vissnat för länge sen.. kanske om man hugger huvet och torkar det så går de plocka sen?

ja det tror jag är ett alternativ, vi plockar sällan frön innan dom i princip ramlar av själva. Se bara till att det inte går mögel på dina huvuden :angel:

Kul grej egentligen, lite ekologiska solfrosfrön är ju faktiskt aldrig fel att kunna ge pippifåglarna!

bara det att mina frön lär räcka 5 minuter;) men jag sparar väl nåt öre i slutändan iallafall:p

Om fröna är kvar i huvudet så har du juh dessutom löst hur du ska ge fåglarna, dvs bara häng ut huvet.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
421
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
1 001
Senast: Sleepy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 316
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka