QuickStar
Trådstartare
Jag ska ev anställa en kille som ska sälja lite åt min firma, det blir hans extra knäck (fast heltid))tills han börjar sitt "riktiga" jobb om några månader.
Hur löser jag det löne-mässigt, än så länge har jag själv inte tagit ut någon lön. Det ser ju givetvis dumt ut om bara han får ut lön så jag tänkte som så här:
Han får gå på provision, ex 10% på det han säljer
Jg gör likadant, jag jobbar ju dessutom heltid och hinner därför inte sälja så mycket utan sköter den administrativa biten så jag tar ju ut 10% på det jag säljer vilket bli mkt mindre än honom. Låter det vettigt?
Eller ser det dumt ut i ex Skattemyndighetens ögon? att jag "VD:n" har lägre lön än den anställda?
Något jag bör tänka på? Kan jag ex gå back på det hela sen när jag skall betala egen avgiften?
Hans (och min) provision skall jag givetvis räkna ut så att mina utgifter inte överstiger inkomsten.
Något annat sin anser jag Borde/inte borde göra?
Hjälp!
Jag kan det mesta men inte hur det med lön fungerar-PINSAMT!!
Hur löser jag det löne-mässigt, än så länge har jag själv inte tagit ut någon lön. Det ser ju givetvis dumt ut om bara han får ut lön så jag tänkte som så här:
Han får gå på provision, ex 10% på det han säljer
Jg gör likadant, jag jobbar ju dessutom heltid och hinner därför inte sälja så mycket utan sköter den administrativa biten så jag tar ju ut 10% på det jag säljer vilket bli mkt mindre än honom. Låter det vettigt?
Eller ser det dumt ut i ex Skattemyndighetens ögon? att jag "VD:n" har lägre lön än den anställda?
Något jag bör tänka på? Kan jag ex gå back på det hela sen när jag skall betala egen avgiften?
Hans (och min) provision skall jag givetvis räkna ut så att mina utgifter inte överstiger inkomsten.
Något annat sin anser jag Borde/inte borde göra?
Hjälp!
Jag kan det mesta men inte hur det med lön fungerar-PINSAMT!!