Ta ut en ET?

kolfinnur

Trådstartare
Hej!
Min islandshäst går spänt och grisepassar. Traven finns, men den är stötig och obalanserad. Jag vill ta ut en kiropraktor eller ET, vill vara säker på att det inte är något mer fel på honom än att han är otränad :angel: .
Men var får man tag i en sådan? Och vad kostar det?

Väldigt tacksam för svar :bow:

Sv: Ta ut en ET?

Hej!
Min islandshäst går spänt och grisepassar. Traven finns, men den är stötig och obalanserad. Jag vill ta ut en kiropraktor eller ET, vill vara säker på att det inte är något mer fel på honom än att han är otränad :angel: .
Men var får man tag i en sådan? Och vad kostar det?

Väldigt tacksam för svar :bow:

Det finns lite överallt! :) Men jag tyckte det var mycket hokus pokus med min ET jag tog ut :crazy: Så ta en med bra referenser! det är mitt tips. Är olika priser på vad det kostar. jag betalade 1000kr för att han kom till stallet, hade varit billigare att åka till hans mottagning.

Jag tycker att du först ska ta en koll med veterinär först, för att utesluta att inget sådant behov finns. Sen är det ju så, att en seriös ET kommer att ställa den frågan, och ev inte behandla förrän hästen genomgått en undersökning av veterinär.

Vet inte om jag har samma som cristobal. Betalat samma

Har även en gång använt han som skrivit en bok och har för mig att han tog 900kr. Dock så blev det inte samma stora enorma skillnad som efter IBs behandlingar (märktes redan första gången)

Han varnade att stoet kunde få problem med benen efter belastningen i ryggen ändrats. Bytte även hovslagare i samma veva så blev som IB sa men går sakta men säkert åt rätt håll. Nu är det så pass ok att det är dags för kiropraktor igen.

Höll på att rammla baklänges då han första gången ansåg att mitt nyinköpta sto skulle bli helt bra. Saken är den att jag köpte ett Tmärkt sto som förra ägarna åkte skyttetrafik till kliniker utan att hitta vad som var felet. Blev en annan häst men blev ett bakslag då hovslagarna skiljde sig väldigt mkt (trassel i flera leder som max 2 or i några steg efter böjprov).

Red förut ett sto som mest grisepassade om hon fick välja. Hon såldes och de nya ägarna har gjort ett fantastiskt jobb med henne :bow:. Både med att jobba henne och med hjälp av kiropraktor mm. Såg henne på kurs och på 2 dagar så tog hon inte ett steg i grisepass (eller en passtaktig).

Det finns många ET men som med allt så varierat kunskapen och skickligheten

Hm, jo... men i skritt går han avslappnat och bra, sätter under sig helt okej i halter osv. men så fort man ska öka spänner han upp sig och passar. Det kanske är något mentalt problem han har?
När traven ändå kommer är den stötig, obalanserad med 1/4 galoppsprång inslag :crazy: och mycket stela bakben. Kanske beror på att han inte är van vid att trava? Att han inte är säker i rörelsemönstret?

Har klurat lite på det ^^ har ni varit med om något liknande? (nu spekulerar jag bara om vad det kan vara om det inte är något fysiskt)

Frågade en tränare varför vår ena häst alltid gör galopproll när hon ska fatta trav eller tölt, och han menade att hästen inte var tillräckligt stark ännu, men jag vet inte om det är riktigt.

Snarare ojämn i bak, den tar i olika med bakbenen. Eller så sitter inte du rakt över hästen, och/eller driver mer på den rollande sidan.

Frågade en tränare varför vår ena häst alltid gör galopproll när hon ska fatta trav eller tölt, och han menade att hästen inte var tillräckligt stark ännu, men jag vet inte om det är riktigt.

Det kan stämma :idea: har precis börjat träna han :D
Han är nog också ojämn i bak... som boj föreslog

Senast ändrad:

Min valack var sådär när jag köpte honom.
Visade sig bero på gräslig sadel. Funkar perfekt i bomlöst :love:

Isf ojämn bak, för det är likadant utan ryttare, vid tömkörning o likn. Men då tänker jag att det är styrkan som är ojämn bak, alltså för svag i den ena...

Alla hästar är i grunden oliksidiga, det är vi med om man utgår ifrån höger och vänsterhänta så är man alltid starkare i ena sidan.

Vårt jobb som ryttare är att arbeta hästen till en så stor liksidighet som möjligt, en del i ridningen som är väldigt viktig i arbetet med att få hästen liksidig är rakriktning. Denna del i ridningen är tyvärr ofta bortglömd till förmån för volter, sidförande, samling etc. Egentligen bör man ta för vana att låta alla övningar mynna ut i en rakriktning, från bägge hållen.

Som Boj redan skrivt så är det lätt att glömma en själv (ryttaren). Vet själv att jag pga sjukdom är stel och sned så jobbar Tyra mkt utan ryttare (just nu nästan helt) för att motverka att hon blir sned.

Just nu mest jobb med långa tyglar och lös. Jobbar korta stunder och mjukgörande och har nu börjat lägga in lite samlat i trav. Idag visade hon att hon minsan kan galoppera på lösa tyglar runt mig i en liten volt fint och samlat (för gud vad tråkigt det är att trava :D).

Hej!
Jag vill ta ut en kiropraktor eller ET

Min häst har samma problem. Men han har dåligt med rygg muskler så det är därför han inte travara som han ska. Hur ser ryggen ut? är den musklad och fin. Annars kan det kanske sktta där att han har fattigt med rygg muskler som min häst har.

Min farmor har gått en häst masage utbildning i finland, och när hon hörde att jag hade tänkt ta hit en kiropraktor så stoppade hon mig. För hon sa att det kräfs et lyft kran för att "knäcka" till rygkotorna på en häst. Men därimot massage skulle vara bra :)

Lycka till med din häst ;)

Be då farmor läsa på lite till, man knäcker inte ryggkotor på en häst däremot lossar man de låsningar som uppstår och klämmer mot nervbanor, Men det gör man inte genom att knäcka, vid behandling måste man följa kroppens egna linjer samt ha hästen med på noterna.
Kiropraktik i kombination med massage är outstandning, man måste alltid se till helheten och då ingår även en kontroll av sin egen kropp som ryttare också. När kollade man det sist?

Ja som sagt det är inte jag som sa så utan min farmor, ja ska be henne läsa på mera ;)

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
690
Senast: Svartkatt
·
Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
561
Senast: Cheraderama
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Födda-24
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar