Ta två föl på ett ungsto?

Kaki

Trådstartare
Fick en fundering bara, har ingen häst så det är ganska teoretiskt. Finns det något negativt med att ta två föl på ett ungsto? Typ hon fölar som 4åring och sen som 6åring. Vet ni någon som gjort så? :)

Sv: Ta två föl på ett ungsto?

Beror på vad man ser som negativt. Rent fysiskt tror jag det inte. Däremot finns ju risken att hästen hamnar lite efter i sin utbildning/träning/tävling om den går mycket med föl i unga dagar.

Det är normalt att man betäcker ston första gången som treåringar.

Vill man ha stoet till avel är det helt normalt att göra så. Många betäcker sina ston varje år, från tre- fyra års ålder.

Okej. Jo vet att man normalt betäcker som treåring precis som gjorts. Men då vet jag att det bara är tiden som försvinner..

Det som kan händaär att stoet mognar till med. Vilket jag inte ser som nåt negativt. Har ett sånt sto själv som behöver mogna för att kunna fungera bättre i körning.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
832
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Mia_R
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 566
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv