ta tillbaka hund

Choo

Trådstartare
Hej!

Ska göra en lång historia kort.

Vi ska sälja våran hund, en familj är intesserad och vill ha henne på prov. När provtiden är slut ville dom köpa henne. Dock så är det massa bortförklarningar bla. att dom har råkat satt in pengarna på fel konto så pengarna kom till nån annan osv osv så vi fick bara 2000 kr, väntar ännu på resten. Nu har det gått 1 månad och det har ännu inte hänt något. Jag börjar bli irriterad då mannen inte heller svarar i telefonen när jag ringer.

Nu till min fråga, kan jag åka och hämta hunden? eller vad säger lagen? Vi har inte skrivit på ägarpapprerna så hon står ännu på mig. Vi skrev bara ett kontrakt när hon skulle ut på prov, tiden i kontraktet har gått ut..

Hoppas nån kan förklara vad som gäller:crazy:

Sv: ta tillbaka hund

Ni kan inte bara åka och hämta hunden iom att ni lämnat ut den och dessutom är betalning påbörjad.

Det ni kan göra är att 1) skicka en faktura och 2) lämna ärendet till kfm för handräckning.

Ägarpapper har noll juridisk vikt så det är oväsentligt vems namn som står på dem.

För att det är lag på att det ska finnas en registrerad ägare hos sjv, men det gäller INTE som juridiskt hållbart "bevis" på ägarskap.

Har en bekant som hamnade i samma situation och tog hjälp av jurist.
Det är tydligen helt lagligt att du tar med de 2.000.- du fått och återbetala dessa samtidigt som du hämtar hunden. Då köparna brutit ert avtal var det tydligen acceptabelt att återhämta hunden/ varan om man samtidigt återbetalade den summa man erhållit.

Det var den info de fick och de agerade utifrån detta och återtog hunden.

/Swat

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 852
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 791
Övr. Hund Måste bara lätta mitt hjärta lite och hoppas få höra några positiva historier om omplaceringar. Vi har en 18 månaders hund...
Svar
12
· Visningar
2 002
Senast: Olymp
·
Relationer Jag och min sambo har varit tillsammans i fyra år, och hittills har jag alltid tyckt bra om min svärmor. Det har aldrig varit några...
Svar
19
· Visningar
5 477
Senast: Sleepy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka