Solvira

Trådstartare
Nu behöver jag er hjälp! Det går verkligen inte att känna pulsen på min valack! Alla som försökt, veterinärer, min medryttare, alla har problem att hitta den. :crazy:

Och nu är det så att jag behöver ta pulsen på honom med jämna mellanrum för vi tror att han har nån virusinfektion. Så fram med tips- vart är det lätt att känna pulsen? :bow: Har ni några speciella "knep"?

Sv: Ta pulsen

Mellan ganascherna brukar det vara lättast. Man kan ta pulsen precis ovanför ögat också, och en massa mer ställen jag jag inte kommer ihåg nu... :o

Tänk på att ta med pekfingret och långfingret. I tummen har du egen puls och kan blanda ihop den med hästens.

Det går verkligen inte att känna mellan ganascherna. Ska kolla ovanför ögat när jag går ut nu! :bow:

Nu behöver jag er hjälp! Det går verkligen inte att känna pulsen på min valack! Alla som försökt, veterinärer, min medryttare, alla har problem att hitta den. :crazy:

Och nu är det så att jag behöver ta pulsen på honom med jämna mellanrum för vi tror att han har nån virusinfektion. Så fram med tips- vart är det lätt att känna pulsen? :bow: Har ni några speciella "knep"?

Köp en pulsklocka :p

Inte mer än en hundralapp? Min lurvpelle är hopplöst att känna nåt på.
Borde kanske ha ett då.

Jag tog hem några till försäljning utpriset blev 100+ moms.
Jag har hundratals gånger försökt få folk att kolla pulsen på kolikhästar men det är nog bara en procent som klarar det(jag hör själv till de 99)
PL

Inte alls dumt med ett stetoskop i stallapoteket.
Jag råkade ut för en veterinär som glömt sitt hemma. Tur att man är distansryttare o har två egna.
// Linda

Jag köpte mitt på apotektet, men det var iochför sig för herrans massa år sedan. Men ring och hör. Det är mycket lättare att lyssna på hjärtat än att känna pulsen.

i karleden och på skenan ska man kunna känna puls, även i armhålan..

Om du hittar.. ehh, kula bakom ganaschen, se till att hålla fingret rakt ovanpå så ska du känna pulsen, det gick på min häst, men det var svårt, står de inte still, eller gör något så tappar man det direkt.

Har visserligen en pulsklocka, men ett stetoskop är ju ett betydligt billigare alternativ.
Utan något av ovanstående har jag svårt att känna pulsen på min häst, han står inte still tillräckligt länge :crazy: .

Ja, det blir helt enkelt till att inhandla ett stetoskop! :bow: Ska höra med vet när hon kommer ut om nån timme!

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
833
Senast: skiesabove
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 148
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka