Ta med ledarskap upp på ryggen ?

S

Sus@nne

Skulle behöva råd av er...
Jag har en kallblodstravare som inte är så mkt riden , hästen i fråga är en ängel när man befinner sig på marken, lyhörd, lydig och följsam:love: Jag har tränat lite Nh med henne och hon följer hur bra som helst...
Problemen kommer när man kommer upp i sadeln. Helt plötsligt så är allt ledarskap som bortblåst och hon lyssnar inte ett dugg. Det är som om hon bara har en sak i huvudet och det är att springa.
Jag blir rädd när hon stressar och då stressar hon naturligtvis mera..:eek:
En kompis som kan mer än jag och som inte blir rädd har ridit henne och då går det bättre men hon vill gärna ösa på.
Det konstiga är att om någon leder henne alt. bara går bredvid henne så är hon hur cool som helst. Jag skulle kunna sätta en helt nybörjare på henne om jag gick bredvid. Då lyssnar hon på den som är på marken.
Hon har skenat en gång så jag vet att det kan hända att hon sticker (hon har dock inte gjort det med mig ), men därför vet jag att hon kan dra iväg och det skrämmer mig.
Önskar jag kunde klona mig så jag kunde både gå bredvid och rida samtidigt.
Jag älskar min häst och jag vill inte ge upp men jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare. :(

Sv: Ta med ledarskap upp på ryggen ?

Min häst är likadan, lyssnar på marken, men inte från ryggen.
men står en jättebra artikel i Häst magazinet som handlar om exakt det. Värd och läsa:)

Jag har precis läste det häromdagen, men...
Det är säkert bra det som står där om man har en häst som kan litegrann. Det är inte bara att kasta sig upp på en outbildad häst och göra framdelsvändningar.:p Speciellt när man inte är så duktig själv.
Min klarar inte att stå stilla ens, men ställer någon sig bredvid så står hon hur lugnt som helst:confused:

Jag vet att jag inte borde köpt den här hästen men jag var lovad hjälp med henne, en hjälp som försvann.

Några frågor
Du säger att hästen följer dig fint men kan du skicka den framför dig? Jag menar så att du ber hästen att gå före dig förbi en otäck sten.
Om hästen din drar kan du då något knep att få stopp på den? Se till att du alltid har en nödbroms så slipper du vara rädd. Mitt förslag är att du lär dig och hästen `one rein stop´.
Har du någon tränare du litar på och kan fråga om råd vad gäller saker även utanför ridbanan?
Jag tror att du kommer att fixa det hela det tar kanske lite längre tid men känn ingen tidspress, det viktigaste är att du når fram till ett bra resultat. Tänk på att det är nu du ska bygga upp din och hästens relation och tillit så låt det ta tid och känn att det är du som känner vad du klarar av. Oftast vill man för mycket och blir stressad utifrån av krav från andra eller inbillade krav men ta allting i din takt.

Jag tränar ganska mycket ledarskap med min häst som också varit lite krånglig när man kommer upp på ryggen. Det har tagit tid men han har tagit med sig det och blir långsamt säkrare och lugnare även med mig på ryggen. Jag tror att det säkert tar ett tag innan ledarskapet smälter in och det vore ju bra om du fick hjälp av tränare med hur du ska lösa situationerna även uppefrån ryggen? Speciellt när man inte är så kunnig själv som iaf jag känner att jag inte är så är det helt underbart att ha någon brevid en som talar om hela tiden hur man ska göra. Hoppas det går bra!

Nej, jag kan nog inte skicka henne framför mig och inte förbi något som hon är rädd för, det är jag säker på. Hon är en ganska lättstressad tjej som har svårt att ha förtroende för människor. Hon har tidigare ägts av en travtränare som är känd för att vara tuff och hård mot sina hästar. Det sägs att han aldrig har klappat en häst:(
Tyvärr så har jag inte tillgång till någon tränare, jag bor vid världens ände;)
Nödbroms, det vore nåt för mig då skulle jag inte vara rädd.:angel:
One rein stop, kan du förklara lite för mig ?
Hur tränar man att skicka hästen framför sig ?
Tacksam för alla tips.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 929
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 670
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 672
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.