Ta med hästen utomlands- Vad tänka på?

fjordtokan

Trådstartare
Har en kompis om vill göra 3 månaders praktik i Schweiz med sin häst. Vad ska man tänka på?

Hennes plan är att köra ner med egen transport. Hur är det med den biten?

Vad behöver man för vaccinationer och intyg osv?

Hon har pratat med Schweiziska ambasaden här i Sverige men det gav inte speciellt mycket. Är det FEI man ska prata med istället?

Sv: Ta med hästen utomlands- Vad tänka på?

Tror vare sig schweiziska ambassaden eller FEI är lämplig kanal utan snarare Jordbruksverket + veterinär. Här är en länk där det finns ganska mycket information.

Vad som sedan gäller för införsel till icke EU-land gissar jag att man kollar med det landets motsvarighet till Jordbruksverket.

OM jag inte missminner mig så krävs det kompetensbevis för hästtransporter i Tyskland, har i alla fall för mig att det pratades om det när det var en internationell shetlandsponnyutställning där för några år sedan.
Så, påminn din kompis att kolla upp det.

Det är enkelt att resa med hästar inom EU idag. Då krävs bara pass och hälsointyg av godkänd veterinär som Sverige = Distriktsveterinär. Ibland kan det ställas krav på transporten att den är godkänd och som Ameo skriver att föraren och faktiskt ibland även ägaren har kompetensbevis för att transportera hästar. Beror mycket på syftet med transporten och längden på den.

Men den springande punkten i det här fallet är att Schweiz inte är med i EU. Så det är varken enkelt att ta den ut ur EU, in i Schweiz eller tillbaka till in till EU. Det kommer antingen att krävas att man deponerar pengar för avgifterna som skulle ha betalats om hästen skulle stanna i Schweiz eller att man faktiskt exporterar den från EU och importerar den till Schweiz och likadant när den ska tillbaka. Detta kräver ju att man betalar avgifterna tull och moms. Hur höga det blir beror på värdet på hästen.

*delvis kl*

Misstänkte att det inte var så enkelt i och med att det inte är ett EU-land. Tack för all information!

Har en kompis om vill göra 3 månaders praktik i Schweiz med sin häst. Vad ska man tänka på?

Hennes plan är att köra ner med egen transport. Hur är det med den biten?

Vad behöver man för vaccinationer och intyg osv?

Hon har pratat med Schweiziska ambasaden här i Sverige men det gav inte speciellt mycket. Är det FEI man ska prata med istället?

Att köra själv om man inte är erfaren av internationella transporter, har kontakter för övernattning etc låter inte som en så klok idé.
Det finns transportörer som är proffs på detta, det är min erfarenhet att det är väl värda pengar att anlita dem. Hästen reser dessutom bättre än i egen trailer. Kontakta en transportör som kör på kontinenten så kan de säkert upplysa er om allt ni behöver veta. De brukar dessutom ombesörja veterinärintyg och alla handlingar som krävs.

Det lät ju väldigt smidigt. Det ska jag tipsa min kompis om.

Det blir billigare också, att ta transportör. Men dom ombesörjer inte veterinärintyget, ett hälsointyg för export måste man fixa själv och det får vara max 48 timmar gammalt.

Den transportör som vi anlitade ombesörjde veterinärintyg/hälsointyg. Men det kan ju vara olika.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 468
Senast: mars
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 701
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 207

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka