Ta med eller lämna hemma?

Y

Yahoo

När ni åker hemifrån tar ni med er hunden eller lämnar ni den hemma?
Om ni tar med den, lämnar ni den i bilen när det är vinter? Hur länge? Har ni då täcke på hunden?

Sv: Ta med eller lämna hemma?

har alltid med hundarna

har en specialbil med luftvärmare så mankan allstå sova i den mitt i vintern,vilket jag också gjort

Thina

Det beror på vart jag ska. Om jag ska åka till klubben och träna tar jag självklart med hunden, men inte om jag bara ska åka och handla eller till skolan. Jag brukar inte heller ta med henne hem till vänner direkt ofta för i princip alla har hund och alla gillar inte varandra. Om hon får följa med så kommer hon med in för det mesta.

Tidvis kan hon bli sittande länge i bilen, exempelvis om jag är på klubben och har kurs eller liknande. Hon har sällan täcke, men kan behöva det om det blir riktigt kallt eller om hon ska tränas.

Jag lämnar min hund hemma om jag skall handla eller om jag vet att det skall ta lång tid att uträtta ett ärende.
Skall jag uträtta ett ärende som bara tar ca 5 min så följer hon med och är i bilen även om det är kallt ute , för värmen i bilen hinner inte försvinna på den korta stunden.
Skall jag tex till sjukhuset och jag vet att det tar flera timmar så skaffar jag hundvakt för Pippi tycker inte riktigt om att vara själv för länge :smirk:

Det beror ju helt på vart jag ska och vad jag ska göra!

Min hund kan vara hemma själv och han kan sitta i bilen själv. Lämnar honom hellre ensam hemma en timme än ensam i bilen en halvtimme!

Han har overall på sig på vintern för han är nakenhund, vare sig vi är ute eller i bilen :)
Inne får han dock vara naken :p

Om vädret och bilmodell tillåter så tar jag alltid med hundarna. De tycker att det är skojigare att följa med i bilen än sitta ensamma hemma!

De följer nästan alltid med. Om de får sitta kvar i bilen så är det endast om ärendet tar max 10 min nu när det är vinter och kallt.

Åker vi till vänner, så följer de alltid med in, alla våra vänners hundar funkar ihop med våra, såå skönt! Men vi är de som haft hund längst, så alla bekantas hundar har "växt upp" med våra.

Åker vi till klubben så är de med mig eller inne i stugan. Sommarhalvåret kan de få ligga i öppen bil i skuggan.

De har aldrig täcken på sig.

Enda gången som de är själva är när vi åker för att se en bio. Det tar ju sammanlagt ca 2½-3 h från att vi lämnar hemmet till att vi är tillbaka. Ska vi gå ut på krogen eller vara borta längre än 3h så får mina föräldrar ta hundarna.

Hej! Det beror på vart jag ska, ibland tar jag med henne om jag ska handla. Då får hon vänta kvar i bilen. Hon har inget täcke, men ligger på en filt. Hovawarten gillar ju kyla så för henne är det ingen fara att vara utan täcke eller filt. Självklart lämnar jag henne inte där hur länge som helst, det är bara om det är något kort ärende jag ska göra. Ha det så bra!:banana:

Jag tar oftast med honom i bilen när jag ska runt och uträtta ärenden, hälsa på folk osv. Ibland får han komma med in, ibland får han vänta i bilen.

När det är kallare än -10 eller (såklart) sommarvärme har han det dock bättre hemma.

Enda gången han har täcke på sig är vintertid om vi är på Brukshundsklubben eller i skogen ett tag utan tillgång till motorvärmare.

Min vovve brukar oftast följa med dit jag ska, han är bara hemma ensam om jag har ärenden så som handla, möten o.s.v... Har ju ingen bil så där är det ju lite svårt att lämna honom :D

I Norrland tog jag med mig hunden överallt..nästan. Här i Göteborg undviker jag att ta med mig hund om jag vet jag blir borta mer än 5 minuter, OM det handlar om vanliga ärenden. Hundar blir stulna ur bilar här i GBG..och det har jag ingen lust att vara med om. Ska jag hem till kompisar så självfallet följer hon med om hon får för kompisen.

Jag vågar inte lämna en hund i en bil här i GBG, oavsett vart bilen står.

Hundarna är alltid med, med något enstaka undantag.
Kan dom inte följa med in, dit vi går, ligger dom i bilen. Deras val! Alternativt väntar ute, oavsett väder.
Täcke? :rofl: Tjock/lång-pälsade schäfrar! ;)
Tid upp till 2-3 timmar, beroende på.
Fast vi försöker att hundarna med i möjligaste mån, oavsett vad vi gör.

LIA

Ja så är det. Här nere så skulle jag inte lämna i samma utsträckning som jag gjorde innan jag flyttade. Jag har tidigare haft bilbur med lås. Det tycker jag har räckt eftersom att den ena hunden gör tokutfall om någon skulle närma sig bilen och skulle nån bryta upp bakluckan och försöka få ut hundarna så skulle de om inte annat dra massor av upmärksamhet till sig... Utan lås kan jag lämna de väldigt snabbt, men bara om den tokiga hunden är med. Den snälla skulle jag aldrig lämna ensam ens 5 minuter...

Det är nog den enda fördelen med tokig hund. Inte en jäkel vågar börja mickla med bilen när det sitter en Rottweiler och tokskäller i kombiutrymmet....lös dessutom.

Eller en grymt livsfarlig schäfer! :angel:

Undrar om det är stöldrisken Yahoo tänkte på?

LIA

Ja folk brukar ju titta lite konstigt på en. Helst när man försäkrar att hon egentligen inte är farlig. Fast jag är ju lite lur på att hon kanske skulle kunna hugga. Men jag vet inte... Får hon tillräckligt med panik så vet man ju inte vad som händer :confused: Men då skulle det ju vara i panik och inte nått aggressivt anfall så att säga, och det är ju förståeligt.

Jag träffade en kille i somras som figgat för militärens hundar och han tyckte att vi skulle testa ett överfall. Men det ville då inte jag vare sig utsätta hunden eller killen för. En hund som i panik hugger i försvar eller en hund som tränat biter på rätt ställe är inte riktigt samma sak... (Han var ingen hundkille, utan gjort detta genom militärtjänstövning)

Nä usch, jag lever hellre i ovisshet och det jag redan vet om henne räcker.

Det beror på vart vi ska... Hunden är jätte lugn då han är ensam hemma, om han blir lämnad i bilen blir han orolig och skäller (brukar aldrig skälla annars)... så ska vi nånstans där han måste vänta i bilen en längre stund, får han stanna hemma. Men om han kan följa med på det vi gör så får han följa :)

I första hand tänkte jag på kylan. Har en liten valp som vi inte lämnat ensam så långa stunder än. Vi bor på landet så åker man in till stan brukar jag passa på att uträtta lite ärenden på samma gång och det är ju inte överallt hunden är välkommen.

Visst har jag hört att hundar stjäls ur bilar, men har nog inte tänkt att det skulle hända i vår stad (bor i en mindre sådan), men egentligen varför inte?.?. :eek:

Det beror ju på vad vi ska...

Är det för att åka och hälsa på någon så är hundarna hemma om det inte innebär att vi skall sova borta.

Är det för att handla så är hundarna hemma.

Är det för att åka och jaga så är hundarna med. De har fårskinnsfällar i burarna. Det håller även en våt hund varm.

Under tiden de väntar på sin tur att jaga så får de klara sig med fällarna. När de kommer tillbaka efter jobb i en såte så torkas de och sen viras de in i filtar för att sen läggas in i buren och fårskinnet.

Speciellt de gamla hundarna ser vi till att de håller värmen ordentligt, speciellt efter att de jobbat.

Nu ser det ut som om det inte blir nåt mer för hundarna i år.... En av hundarna konvalecent.. För mycket snö för taxar.... Och terriern springer sönder sig på skaren som finns under nysnön.. Så .... nu inträder vårvila...

Jag förstod det så.
Jag tycker faktiskt inte man behöver vara alltför pipplig ens med en valp. Beror naturligtvis på vad slags ras det är. Behåringen t ex är ju olika. Miljön i en bil är ju mindre kall än utanför, så jag tycker nog, att en i övrigt sund valp, kan klara sig ganska länge där. En vuxen hund bör inte ha några problem alls, garderat för undantag.
Tid? Valp, ensam lika länge som på andra platser, begränsat av sociala skäl. Vuxen, flera timmar, iofs också begränsat av sociala skäl.

LIA

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 698
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 065
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Har en Mim Allsafe hemma i L men den är lite för stor för mina hundar. Tänkte att en M blir perfekt då men döm av min förvåning när den...
Svar
0
· Visningar
247
Senast: Viva
·
Övr. Hund Härom dagen var fastighetsskötaren hemma hos oss och skulle fixa en grej i vårat badrum som vi hade felanmält, vi var inte hemma vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 847
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II