Ta kattunge från mamman vid sex veckors ålder

Sv: Ta kattunge från mamman vid sex veckors ålder

Ungefär lika mycket sanning som att säga att en honkatt måste få en kull innan hon kastreras.

Vilket inte har någon som helst förankring inom den biologiska vetenskapen att göra. Blandning av raser har vetenskapligt bevisat bättre gener. Det är bara så.

- Ejniz

Vilket inte har någon som helst förankring inom den biologiska vetenskapen att göra. Blandning av raser har vetenskapligt bevisat bättre gener. Det är bara så.

- Ejniz

Med tanke på att många bondkatter bor i kolonier eller på rätt så ensliga gårdar ska man inte ta för givet att det "blandas" särskilt mycket. Det finns kraftigt inavlade bondkattspopulationer landet runt och det finns ingen som har bemödat sig med att undersöka Sveriges bondkattpopulation, genetiskt eller hälsomässigt.

Vi kan anta att bondkattspopulationen i de områden där ett ständigt genflöde sker är genetiskt sunda, men samma är sant för raskatter och hur sunda raskatterna är genetiskt varierar från ras till ras.

Hade vi pratat om bondkatterna som fanns för 40-50 år sedan hade jag nog hållt med dig, men inte idag faktiskt.

Jag tror inte man skall ta tiden (12 veckor) på för stor vikt, utan mer som en tidsgräns man helst skall ta om valet finns där.
Men VEM styr valet - kunden som vill ha en gullig kattunge fortare än kvickt eller kattungens behov?!

Men VEM styr valet - kunden som vill ha en gullig kattunge fortare än kvickt eller kattungens behov?!

I det här fallet styr jag:D

Ingen kisse lämnar mamma innan tolv veckor här i allafall!

De som vill ha en "ofärdig" kattunge får leta på annat håll:devil:

min kompis katt får katt ungar hela tiden det får så ofta det han så och dom ger bort kattugarna när dom är 8 veckor
(det är jätte synd om den katten)
jag har inte läst alla inlägg men det är väll 12 veckor dom minst ska vara ?

Det är nog så väl det, för jag tycker ju att ju längre desto bättre. Eller åtminstone 12 v, det finns ju fog för gränsen. Dessvärre med ett överskott av kattungar blir det lite "köparens marknad" och det är det - och vad det innebär som jag misströstar över.

Jag tror inte man skall ta tiden (12 veckor) på för stor vikt, utan mer som en tidsgräns man helst skall ta om valet finns där.

Vad är det som kan göra att valet inte finns där?
Det enda jag kan tänka mig är att kattungeköparna vill ha dem vid 8 veckor eller aldrig och en sådan människa skulle jag aldrig i hela mitt liv sälja en kattunge till då den värderar snuttigullperioden mer än kattens framtid. Hur vågar man chansa?
Varför rekommenderar etologerna 12 v?
Och varför har alla seriösa hängt på trots att de skulle spara pengar på att inte behöva ge dem mat de sista veckorna?

min kompis katt får katt ungar hela tiden det får så ofta det han så och dom ger bort kattugarna när dom är 8 veckor
(det är jätte synd om den katten)
jag har inte läst alla inlägg men det är väll 12 veckor dom minst ska vara ?

Ännu en katt som kanske hellre borde kastreras? Tråkigt med ägare som inte kan lägga ut de pengarna för kattens och ungarnas skull...

Ännu en katt som kanske hellre borde kastreras? Tråkigt med ägare som inte kan lägga ut de pengarna för kattens och ungarnas skull...

precis

sen bara slår dom ihjäl dom.. om dom inte hittar något hem

alla i där jag bor säger det ät väll ********* som är mamma till dom (alla som har en katt där jag bor är oftast släkt med varandra tex min katt..)

min förra katt fick jag när han bara va ca 5-6 v.andledningen var att hans mamma försvann så jag fick föda upp han själv.han blev uppväxt på potatismos o makrill i tomatsås :Do han är hellt fullt friska idag o fivk inga men alls,förutom att han blev väldigt speciell,väldigt bunden till mej,bor hos en annan nu på landet o han är som en hund,går med o tyr sej mest till henne:)
men gräns annars är väl 8 v tycker jag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka