Ta kattunge från mamman vid sex veckors ålder

TinyWiny

Trådstartare
Ja vad händer då:confused:

En av dem som vill ha kattungar av mej berättade att hennes dotter tagit hem sin kattunge när den bara var sex veckor:eek:

För mej låter detta vansinne:(

Men vad händer egentligen?

Och ännu en fråga...varför vill man ha 4 kattungar på en gång:confused:

De ska flytta till hus säger de, men fyra kattungar:confused:

Mina varningsklockor skräller på högsta volym:crazy:

De kommer och tittar i kväll...hoppas de är seriösa för jag behåller hellre alla 8 bebisarna själv än lämnar iväg dem till okänt öde.

Sv: Ta kattunge från mamman vid sex veckors ålder

Nä fy va hemskt. Dessa människor har ingen koll på katter som djur och jag skulle aldrig i hela mitt liv sälja ens en halv kattunge till dem. :crazy:

Mina största bebisar är snart 8 och de skulle verkligen inte kunna vara utan mamma. De diar ju tom fortfarande varje dag. Småttingarna är 4 veckor och kan ju knappt ens gå normalt - trots det springer de och klättrar dock. :D Äter inte fast föda (förutom ev kattsand) och går inte på lådan.

Nä dom där skulle jag tacka nej till och undrade de skulle jag säga som det var. Att jag blev tveksam med tanke på att de skulle ha så många katter i ett samhälle och att de mottagit en katt vid så ung ålder. Att det tyder på att det saknas den kunskap som jag söker hos mina köpare.

Tack:bow:
Det är så jag känner.....
Ångrar att jag sa var jag bor till dem:crazy:

Det är säkert ingen fara. De kommer säkert inte o stjäl dem av dig. Men det kan ju kännas jobbigt o tala om för dem att man inte vill sälja dem ngn katt pga av deras okunskap.

Kan du inte ringa dem innan de kommer och säga att du ångrat dig?
Jag skulle inte anförtro dem med en råtta ens (inget fel på råttor. :D).

Jag har tagit om hand om en kattunge som var 6-7 veckor.
Det funkar men man får en kattunge som blir väldigt tuttig och överdrivet social.
Man blir ju på nåt sätt kattens nya "mamma".

Detta berodde på lite speciella omständigheter att katten bara var 6-7 veckor gammal.

Men 8 veckor tycker jag är ett minimi-krav påå hur gamla de ska vara då de lämnar sin mamma.

Jag läste något om att om man tar katter från sin mamma innan dom är 8 veckor minst så kan dom få sämre immunförsvar. Om det stämmer sen vet jag inte.

Jag tog hand om ca 5 veckor gamla kattungar som hade dumpats. Har inte varit något problem med dom förutom att en av dom kommer och suger tutte och läppar.

Nu har de varit här...

Får inget grepp om dem:crazy:

Verkar vara underligt folk....

Tack för en jättebra sida:bow::bow::bow:

Nej seriösa verkar de inte:smirk:

Hon verkar vara en sån person som vill rädda hela världen men som pga sin okunskap skadar den:crazy:

Men det finns andra seriösa människor som gärna vill ha en liten ullig gullig kisse när de är färdiga att möta livet utan mamma:love:

Hoppas jag:o

Annars stannar de här:) Undrar vad sambon säger om 16 katter:angel:
Men jag vet att han också hellre har dem kvar här och vet att de mår bra än skickar iväg dem till "konstiga" människor!

Jag har blivit erbjuden av en seriös uppfödare att bli fodervärd till en Birma. 12 veckor var hennes krav. Och enligt artikeln verkar ju det stämma.
Av bonden som jag hyrde stallet av förut fick jag en ungkatt som fick bli en stallkatt. Han var nog tagen för tidig av sin mamma. Bonden ville inte ha honom hemma längre för han klättrade på väggarna och inte var rumsren. Och jag har för mig att det är mammans jobb att se till att ungen blir rumsren. Sen så snuttade han väldigt mycket på kläderna, men det är ju inget större problem. Så behåll du dina kattungar ett tag till!

Så lite så ^^

Hmm, kanske skulle tipsa henne om sidan så hon får veta vad det är för katt hon får om hon tar hem den för tidigt? :crazy:
Och det finns ju katthem med katter som verkligen behöver en räddare. :)

Det är ju alldeles för tidigt.Det är ju faktiskt dina katter så du har rätten att säga att dom får vänta tills dom är 10-12 veckor.

Inte 10 veckor heller. Minst 12.

Hej ....
Jag kan faktiskt inte förstå varför kattungarna ska vara så stora som 12 veckor... det har blivit som en hysteri som alla ska följa helt plötsligt.
Vad jag förstått är det en rekomendation ingen lag eller??
Man tar ju bort många veckor av den mysiga kattungetiden från den blivande familjen tycker jag...
Nu behöver ni ju inte halshugga mig fullständigt.. men är det kan ju inte bara vara jag som tycker att 12 veckor är länge hos kattmamman....
8-10 veckor tycker jag har fungerat alldeles utmärkt...

Personligen skulle jag hellre avliva kattungarna än ge dem till i mitt tycke suspekta nya hem....

Av skäl som inte kunde påverkas var min hankatt allt för ung när han flyttade hem till mig för två år sedan. Han kunde nätt och jämnt äta själv :( Jag hade velat ha honom kvar hos mamman många veckor längre. Men konstigt nog är han riktigt "normal", inget tuttande eller så. Men vild och allt för bitig och busig var han hela första året och kastrerades tidigaste möjligt för det också. Hans mamma hade inte fått chansen att hinna lära honom den biten av uppförande.

Läs gärna i länken som lagts ut i tråden, det här står bl.a där:

"Ett av de största bekymren med för tidig separation, är att kattungens immunsystem utvecklas som mest mellan 8 och 12 veckor," säger Dr. Arnold. "Immunförsvaret från mamman börjar avta, och immunförsvaret från vaccinationen har just börjat ta över. Under denna tid, är de mer mottagliga för sjukdomar, som luftvägsproblem och diarré."

Katter har heller inte slutat dia helt och hållet när de är 8 veckor.

"Mellan 9 och 14 veckor, lär de sig av sin mamma och kullsyskon, hur man beter sig tillsammans med andra katter. De lär sig känna igen och tolka katters kroppsspråk. Faktiskt bokstavligt talat, en katt som missar det här viktiga sociala steget kanske aldrig lär sig att "prata" med andra katter."

Det här var bara några av de saker som står däri. Visst kan det gå bra, men varför chansa för att man ska få ha 2-4 veckors snuttigull?

Om du har sålt kattungar, har du haft kontakt med köparen hela livet efter det och kunnat konstatera att de är friska och krya och utan lådproblem eller beteendeproblem?

Katten är fortfarande en unge vid 12 veckor, om man nödvändigtvis måste riskera kattens hälsa för att den är så snuttegullig runt 8-10 veckor får man skaffa ett gosedjur istället. Anser jag.

Tycker den här texten får tala för mig:

Det viktigaste att komma ihåg, är detta: det ska vara kattungens nuvarande, och framtida välmående som driver beslutet om vid vilken ålder den kan få flytta till ett nytt hem, inte pengar eller en simpel önskan om att få en yngre kattunge, av vilken anledning det vara må. Kattungetiden är flyktig. Du kommer att ha en kattunge bara en kort tid, men katten kommer att bo hos dig i många, många år. Du kanske personligen blir besviken över att behöva ge kattungen en extra månad eller två med sin mamma, när du hade hoppats på att få den tidigare, men det kommer att göra en enorm skillnad för den mentala, känslomässiga, och fysiska hälsan för kattungen genom hela dess liv.

ja det är ju möjligt att du tycker det.....och det finns säkert både för och nackdelar.
fast nu va det ju inte gosedjur som diskuterades utan kattungar...

JA jag har haft kontakt med många som köpt kattungar vid 8-10 veckors ålder och dom mår alldeles utmärkt....även senare i livet.

Det finns många djurungar som fortsätter dia så länge dom bor kvar hos sin mamma och har tillgång till det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka