Ta in i grimskaft=försäkringen gäller inte?

I

Illen

På ett stall som jag kanske ska stå på måste man ta in sin häst från hagen i träns om man inte står som ägare på den. Om man äger en häst i stallet får man ta in alla hästar i grimskaft. Detta skulle alltså innebära att jag som är fodervärd åt min ponny måste ta in den i träns medans en tjej på 12 år som äger en liten ponny får ta in min i grimskaft.

Kan detta verkligen stämma?

Sv: Ta in i grimskaft=försäkringen gäller inte?

Verkar väldigt knepigt tycker jag. Om du inte får ta in din "egen" häst i grimma och grimskaft så ska ingen annan få göra det heller. Skulle denna regel innebära att du inte får ta in någon häst i grimma, utan måste ha träns på de andra också när du tar dem till/från hagen? Borde istället vara så att var och en bestämmer hur hästen ska ledas, i träns eller grimma, och sedan gäller det oavsett vem som leder den. Har aldrig själv ens hört talas om någon sådan regel förut, och förstår inte logiken. Skulle du som "bara" är fodervärd vara mindre van än en som äger sin häst? Kan bara ta ett stall jag varit inhyrd i som exempel: det fanns en liten tjej på 6 år som ägde sin häst, och jag (då i 25-årsåldern) var för tillfället fodervärd åt min. Skulle hon vara bättre lämpad att leda hästar i grimma och grimskaft än vad jag var, trots att jag hade 20 års erfarenhet av hästar (varav 10 som hästägare, fast inte åt den då aktuella hästen)??

Som sagt.....konstigt resonemang där...

ja jag vet!

Det är det enda stallet jag har hört talas om där det är så.
Jag kommer nog att kräva att han tas in i grimskaft för jag vill inte att han ska behöva ha ett bett i munnen varje gång han ska tas från eller till hagen.

Men kan man läda försäkringsavtalen någonstans? För det är väl ponnyns försäkring som man ska gå efter och inte stallets för stallets försäkring har väl inget att göra med hur min ponny hanteras eller?

Dumheter! Be den som påstår det att ta fram var det står någonstans. :smirk:

Bra, det känns bra att höra.

Men jag måste fråga er också. Men får inte heller beta hästen i grimma utan vill man gå ut ur stallet och beta måste den ha träns. Kan detta stämma?

??? Märkligt stall. Låter om om det bodde blodtörstiga bestar som är omöjliga att hantera i det stallet. Varför i hela världen ska man släpa runt hästarna i träns? Leder man dem rätt över E4-an? Får man passera en landningsbana för JAS-plan? Har det hänt någon hemsk olycka i stallet så att de därför satt upp denna konstiga regel?

Jag gillar det där med säkerhetstänkande - men det känns helt orimligt att dra på hästen träns för att ta in/ut den från hagen.

Vad är det som säger att en 12-åring inte kan tappa en häst i träns? Det beror ju mer på VEM som leder in hästen än vad den har för utrustning på sig. (Är man inte hästvan kanske man inte ska ta in hästar över huvud taget?)

Då ska du ha som krav att de dagarana du ska ha insläpp så ska hästarna vara tränsade och klara när du tar in dem:D
Aldrig att jag skulle stå o träna hästarna i hagen för att leda in dem i stallet.

har faktiskt heller aldrig hört talas om ngt sånt. Be o få deras källa till det dom påstår.

I vårat stall har en del hästar inte ens grimmor på sig utan man får slänga grimskaftet över halsen och ta in dem om man inte orkar hämta grimman eller den ligger utanför hagen.
Leda in min egna i grimma brukar jag göra ibland. Jag vill inte att mina hästar ska beta med bett i munnen så om jag ska ut o beta blir det grimma på.

Senast ändrad:

Är stallet på en ridskola? För där kan det väl vara ridsportförbundet eller vad det heter som "sätter ut regler".
T.ex.
Jag som är islandshästryttare åker ibland till lokalklubbens ovalbana på såsom kurser eller tävlingar. Ovalbanan ligger på en ridskola i närheten. Där måste man lasta ur (och i ?) i träns för säkerhetens skull. Man ska även leda hästarna i träns. Vi i klubben är jättenoga med detta, då vi fått tillsägelser av dom som äger ridskolan. Fast dem själv leder inte hästarna i träns. :smirk:

Fast stallet du ska stå i kanske inte ens är på en ridskola..? :angel:
Men som dom andra säger, ta reda på avr dom fått det i från.
Lycka till!

Är stallet på en ridskola? För där kan det väl vara ridsportförbundet eller vad det heter som "sätter ut regler".
T.ex.
Jag som är islandshästryttare åker ibland till lokalklubbens ovalbana på såsom kurser eller tävlingar. Ovalbanan ligger på en ridskola i närheten. Där måste man lasta ur (och i ?) i träns för säkerhetens skull. Man ska även leda hästarna i träns. Vi i klubben är jättenoga med detta, då vi fått tillsägelser av dom som äger ridskolan. Fast dem själv leder inte hästarna i träns. :smirk:

Fast stallet du ska stå i kanske inte ens är på en ridskola..? :angel:
Men som dom andra säger, ta reda på avr dom fått det i från.
Lycka till!

På tävling måste man ( eller är det BÖR) ha träns på tävlingsområdet.

Men tycker det verkar väldigt konstigt om du måste tränsa hästarna för att ta in dem från hagen på ditt inackorderingsställe...
Har aldrig hört talas om ngt liknande....

Tävlingar kräver att man ska lasta ur med tränset på just för att detta är en säkerhetsaspekt- en häst på tävlingsplats kan vara mycket mer nervös än vanligt och det är lättare att slita sig loss i grimma än träns.

Vet att många ridskolor har en film från ridsportförbundet som visas till eleverna som heter "i säkraste laget"- där säger man att hästen ska ledas till och från hage i träns. Och jag skulle gå med på det när det gäller ridskolor men inte om jag måste ta in 20 hästar själv.

Att man ska få leda alla hästar i grimma om man äger en häst i stallet, och inte leda sin egna häst i grimma om man inte äger den tror jag är påhittat. Antingen ska alla ledas i enbart träns eller så väljer man om man vill ha grimma eller träns- bara för att man äger en häst behöver man inte vara ansvarsfull och om man inte gör det är man inte oansvarig.

Har haft min fjording på skolan och där måste alla hästar ledas i träns eller kedje grimskaft. Tycker det vore kepigt om några får leda i grimma och någrta måste leda i träns. Endra ska ingen eller så ska alla behöva leda sina hästar i träns enligt mej.

Japp klubben har också en ridskola. Men det är inte samma stall utan det finns ett ridskolestall och ett privatstall..

Bra, det känns bra att höra.

Men jag måste fråga er också. Men får inte heller beta hästen i grimma utan vill man gå ut ur stallet och beta måste den ha träns. Kan detta stämma?

Då skulle inte mina stackars hästar få beta alls utanför hagen i det stallet, eftersom jag inte accepterar att de äter med bett i munnen. (men det är klart, jag kan ju alltid börja med hackamoore)

har du någonsin frågat ägaren på ridskolan eller jag den som satt upp regeln VARFÖR och vilket försäkringsbolag kräver de ovannämda

har du någonsin frågat ägaren på ridskolan eller jag den som satt upp regeln VARFÖR och vilket försäkringsbolag kräver de ovannämda

nej för jag står inte där än. men jag kanske ska flytta dit:p

Är det ridskola?

Oavsett om det stämmer med försäkring eller ej, är det stallets regler måste dessa följas. Gillar man inte reglerna får man helt enkelt flytta-

Jag läste här på Buke nångång ett stall som behövde ha grimmor på sina hästar inne, alltid.
Detta hade med försäkringen på stallet att göra.

Kan du inte bara fråga ansvarig/ägaren av stallet??

Hur stor är inte skaderisken på hästen om den sliter sig med träns och grimskaft/tyglar som den kliver på?
Skulle inte min häst få komma in då som rids i sidepull?

Självklart är det bara att anpassa sig efter stallets regler, men jag hade ALDRIG flyttat dit.

Och hur säkert är det att stå i hagen bland alla hästar som vill in och fösöka få på ett träns?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 299

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka