Ta in en ny häst i stallet mitt under dräktighet?

Ninnurur

Trådstartare
Till att börja med, ja jag har sökt men hittar inget...

Jag har ett sto som ska föla i juni, allt går jättebra och mammahäst mår super. Vi har ett litet stall, bara fem hästar som alla går tillsammans i hagen. Mkt för att spara på andra hagar.

Nu är det så att en vän till oss har frågat om stallplats fram till betet, hon blev hipp som happ uppsagt för att de ska sluta med hästar i stallet där hon står nu. Vi har plats i stallet och vill ju självklart hjälpa henne, frågan är bara om det medför några risker för mitt sto? De kommer inte att nå varandra över boxarna men gå i samma hage. Eftersom vi är så få i stallet och ingen är ute och far så har jag inte vaccinerat mot abortvirus.

Så, vad säger ni, skulle ni ta in en ny häst i stallet eller är det för riskabelt för fölis?

Sv: Ta in en ny häst i stallet mitt under dräktighet?

Jag hade inte heller tagit in någon ny häst om jag inte antingen kunde hålla dem isär eller var säker på att den inte hade smitta med sig. Typ om den kom från ett annat avelsstall.

Den kommer från ett annat litet stall (4-6 hästar) o de är inte heller ute o far vad jag vet.

Men tack för råd, ska ta och ringa vet på måndag och fråga för att vara på den säkra sidan!

Vi tog in en ny häst från grannstallet, men de hästarna går i hagen precis bredvid våra hagar så jag tror inte att ev. smitta skulle gå att undvika ändå. Det har inte varit några virus i det stallet dock, och hästarna där (mindre ridskola) lämnar i stort sett aldrig gården heller.

Kan tillägga att jag rider varje vecka i ridhuset där så det är nästan 'hemmaplan'.

Senast ändrad:

Allt är ju frågan om man verkligen har något val. Hade jag haft ett val hade jag inte tagit in dem förrän fölis var ute men är man uppstallad hos någon får man nog vackert finna sig i att det kommer in fler hästar och vaccinera mot virusabort.

Tack! Jag visste att jag läst om det nyligen men kunde verkligen inte hitta tråden.

Hoppas det löser sig.
Jag har fått göra en "paniklösning" till min nya lilla häst. Jag har två stall, ca 2 km i mellan. Så den nya får stå där ensam i 3 veckor, karantäntiden och sedan får han komma hem. Mitt hjärta gråter varje gång jag är hos honom för jag tycker så synd om honom. Han försökt låna häst men ingen vill låna ut för så kort tid..
Mina ston har 3,5 och 7,5 veckor kvar.

Den här hästen ska isf bara stå temporärt tills den kan gå ut på bete, typ 6 veckor. Mitt sto har 12 veckor kvar, tog sig på sista försöket...
Det känns ju fräckt att säga nej till vår vän men å andra sidan så kan man inte ställa upp till allt o alla!

Tycker absolut inte det är fräck att säga nej. Du tänker ju bara på säkerheten för din egen häst.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
603
Senast: Funderarn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden