Ta hem hästen

eneleh

Trådstartare
Lämnade ut min ena häst till fodervärd för drygt 3 månader sen. Fick fortsätta som medryttare två ggr i veckan. Allt gick bra till jag för nån vecka sedan fick höra av stallägaren att han inte hade stallplats kvar i höst. Hörde med fodervärden, som mycket riktigt, sa att han skulle flytta. Blev arg för att jag inget fick veta och det slutade helt enkelt med att jag ska ta tillbaka honom.. Nu kräver fodervärden att jag ska betala för hovslagare och vaccinationer som han fått under tiden hos fodervärden. Vaccinationen kan jag betala, då det ju räcker ett helt år, men är det verkligen rätt att jag ska behöva betala hovslagaren?(var nyskodd när jag lämnade över honom) Dessutom har jag lagat och tvättat exemtäcken som gått sönder under tiden hos fodervärden och även lämnat in på lagning till en kostnad av 650:- som denne vägrar betala. Är det okej att jag inte fick veta att hästen skulle flytta och ska jag bara betala och se glad ut, får ju trots allt tillbaka hästen.

Sv: Ta hem hästen

hade ni inget kontrakt?

sj hade jag inte betalat ett öre om inget kontrakt sa att jag var skyldig till det...

Vi hade ett enkelt kontrakt där det i stort sett bara stog hur länge dom skulle ha hästen och så.. Ångrar detta i efterhand..

Det är ju normalt att lämna en häst ifrån sig nyskodd;)
Och eftersom du gjorde det så ska hästen tillbaka till dej nyskodd.
Som givetvis hon betalar.

Det blev inte mkt tid till att skriva något ordentligt kontrakt, eftersom fodervärden ville ta honom "på en gång". Stog som sagt i stort sett bara hur länge dom skulle ha honom. Resten var muntligt, något som fodervärden förstås har "glömt". Väldigt korkat av mig föstås, förstår jag nu.. Trodde aldrig att det skulle bli så här.

Det är väl självklart att man ska få reda på var hästen är.
Inget kontrakt, betala inte.

NEJ! Du är INTE skyldig att betala ett korvöre för de utgifter som fodervärden haft under tiden den har haft hästen-såvida ni inte kommit överens om det. Självklart försöker fodervärden klämma dig på penger eftersom han troligen känner sig lite sur.

Det är dessutom fodervärden som brutit sin del av er överenskomelse ganom att inte berätta att hästen ska flyttas.

Okej. Tack för svaren. Får väl se hur det blir nu när fodervärden börjar prata om kontraksbrott och domstol... Men har absolut ingen lust att betala.

Angående flytten så säjer fodervärden att dom hade tänkt berätta att dom skulle flytta så småningom och att dom inte behöver fråga mig om lov. Men jag känner att man inte ska behöva höra av någon annan att hästen ska flytta utan jag vill veta det först, innan dom börjar leta ny stallplats. Eller har jag inte rätt?

I kontraktet står det tryckt (det vi använder iaf) att hästen ej får flyttas utan ägarens vetskap el lik. Självklart ska du inte betala. Tips, ring till STC(Svenska travsportens centralförbund) de har en toppen jurist å hör vad han säger om saken, specialicerad på häst alla kategorier.

Okej. Tack för svaren. Får väl se hur det blir nu när fodervärden börjar prata om kontraksbrott och domstol... Men har absolut ingen lust att betala.

Angående flytten så säjer fodervärden att dom hade tänkt berätta att dom skulle flytta så småningom och att dom inte behöver fråga mig om lov. Men jag känner att man inte ska behöva höra av någon annan att hästen ska flytta utan jag vill veta det först, innan dom börjar leta ny stallplats. Eller har jag inte rätt?

låt du fodervärden gå till domstol om h*n vill:angel:

du lär ju vinna:cool:

trots ni inte skrivit kontrakt tror jag knappast ngn annan än just h*n tycker att du ska betala för skoning under tiden fodervärden haft hästen...
är det verkligen värt att bråka om såna "småsummor"?
du har ju uppenbarligen redan betalat för sånt du egentligen inte borde ha betalat för- täckena etc.
oavsett kontrakt så borde det verkligen vara underförstått att det som lånas ut- häst, täcken mm- ska lämnas tillbaka i samma skick. dvs, nyskodd, vaccinerad, helt och rent.
eller hur?
påtala detta för fodervärden och hur idiotiskt det skulle vara att gå till domstol.:angel:

Håller med föregående talare.......
Betala inte ett öre, låt dom gå till domstol om dom vill....:angel:
Det är nog tomma hot för att skrämma dig att ta upp plånboken.

Fascinerade att se hur många taktiker det finns för att håva in diverse pengar :p. Tänkte på den andra stackaren i en annan tråd oxå, som hade en ding fd stallägare på halsen......

Sicket folk det finns.......:confused:

/ J.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 577
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 913
Senast: Svartkatt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 409
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar