Ta hem en ny katt när man redan har en sedan förut ...

Siiiia

Trådstartare
En av våra katter gick bort nyligen och nu har vi bara en katt kvar. Funderar nu på att ta hem en ny katt. Spanat in en steriliserad hona på 4 år, som behöver komma ut på landet och bli utekatt.

Hur gör man för att få det att funka? Är rädd att den vi har sedan tidigare blir sur och flyttar. Han reagerade starkt när vi köpte hund. Och var då borta i 2 månader innan han kom hem igen.

Nytillskottet skall naturligtvis vara inne några veckor innan den får möjlighet att gå ut. Skall dem gamle vara med på det tåget, och också stanna inne så de hinner bekanta sig och acceptera varandra? Eller hur gör man?

Vad har ni för erfarenheter av att ta hem ny katt när ni redan har en sedan tidigare?

Är det vettigare att ta hem en kattunge istället kanske? Katten som gick bort nyligen var kattunge när han kom och togs emot med stor acceptans av våran äldre katt då ...

Och den nya katten ... 4 år gammal. Behöver den vara van vid hundar och andra katter för att trivas hos oss?
 
Sv: Ta hem en ny katt när man redan har en sedan förut ...

Klart att det kan bli problem, så ni bör kolla med nuvarande ägarna så att de har möjlighet att ta tillbaka katten om det inte funkar.

Det kan ta tid för katter att acceptera varandra, men även om det är spänt i början så behöver det inte vara kört. Mina föräldrars katter gillade inte varandra de minsta det första halvåret. De bråkade en del i början, inte våldsamt, men de kunde morra, fräsa och markera med att lappa till den andra. Då var den ena 3 år och den andra var kattunge som kom direkt från mamma och två syskon. Den äldre hade inte träffat andra katter förutom de som han fick stryk av ute.

Men sen började de acceptera varandra och blev jättebra kompisar, tvättar gärna varandra och ligger och sover bredvid varandra. Himla söta.


Jag skulle börja med att ha båda katterna inne ett tag om den katten ni har är van vid att gå på låda. Men det är bra om den nya katten har ett begränsat område när den kommer, helst ett eget rum där hon får vara ifred från eran andra katt. I detta rummet bör hon ha sin egen mat och vattenskål och en egen låda.
Första dagarna/veckan skulle jag låta henne få vara själv i detta rummet, alltså hon får vara "instängd" där. Då får det bli hennes trygga plats och hon sen släpper ut henne i övriga huset så se till att hon alltid har fri flyktväg in i sitt rum och att hon får vara ifred där. Den andra katten får INTE vara i hennes rum!!

Det kan ta lite tid innan de känner sig bekväma i huset, speciellt med en annan katt i huset. Detta är också en viktig sak för eran katt, att det inte plötsligt kommer en annan katt in i hans revir, utan låt henne ha sitt rum och eran katt får ha kvar resten av huset. Sen får de träffas på hans revir, och hon kan om hon vill fly in till sitt revir. Därför är det också viktigt att hon får några dagar i alla fall själv på sitt rum så att hon blir bekväm där och känner sig trygg.

Om hon är osäker så vänta gärna längre, man får känna av lite där.

Jag tycker detta har funkat bra, det har blivit väldigt lite bråk när vi gjort så. Annars finns risken att de flyger ihop och den nya katten har ingenstans att ta vägen.
Efter ett par veckor eller när ni märker att den nya katten inte är på sitt rum längre så kan ni flytta matskålarna närmare den andra kattens. Men gärna i varsin ände av rummet så att de inte behöver sitta bredvid varandra direkt.
För oss tog det över ett år att flytta ihop skålarna eftersom den ena blev väldigt stressad och åt så att han kräktes när den andra katten var i närheten.

Stressa inte ihop dem utan låt dem söka närhet själva. Vi flyttade ihop skålarna när de självmant satt och åt ur samma skål istället för i varsin ände av rummet. :)

Lycka till med katterna.
 
Sv: Ta hem en ny katt när man redan har en sedan förut ...

Tack för svar.

Jag har beslutat mig för att avvakta lite, det blir inget med den tidigare nämnda katthonan. Hon kändes inte riktigt rätt när vi tittade på henne.

Katten vi har sedan tidigare är en väldigt lugn katt. Snäll mot andra katter. Har väldigt svårt att se att han skulle gå till attack. Men tror att sättet du beskriver kan vara vettigt ändå, så de får tid att känna in och förhoppningsvis acceptera varandra och kunna samsas på samma revir.

Tror att den stora anledningen till varför han flyttade tillfälligt den sommar vi blev med hund var att hunden var för för framfusig och unghund .. Katt var nytt för hunden och väldigt spännande.

Vi får se hur det blir. Håller ögonen öppna på omplaceringskatter för att se om vi hittar någon med vad jag tror rätt personlighet för oss och den katt vi redan har.
 
Sv: Ta hem en ny katt när man redan har en sedan förut ...

När min gammelkisse blev ensam försökte vi skaffa sällskap åt honom, men icke att det gick...:crazy:

Vi provade med en äldre lugn katt, en yngre katt men han ville inte. Ville inte äta och gjorde utanför lådan. Så nu får han vara ensamkatt med hunden och han verkar trivas ypperligt med det!

Mvh Domino_s
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
786
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
419
Senast: gammalek
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
440
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 549
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp