Ta hand om oplanerade sticklingar...

moiran

Trådstartare
Jag upptäckte igår att några kvistar som blivit kvar när jag beskar min stackars klätterros i våras, och som sedan blev nedkörda i lervällingen av grävmaskinen som var här och fixade dränering/avlopp nu i somras har slagit rot och frodas.

"Sticklingarna" står dock inte riktigt bra där mitt i den blivande gräsmattan som för tillfället mest liknar blöt nykultiverad åker, så jag skulle vilja flytta på dem. Hur gör jag bäst för att de ska fortsätta växa och vara glada trots flytt?

Sv: Ta hand om oplanerade sticklingar...

:rofl:

haha, du har bekymmer för att rosenkvistar slagit rot. Vi andra kämpar med sticklingar och försöker - med synnerligen varierat - resultat få dem att ta sig.... Jag är klart avundsjuk!

Måste du flytta dem just nu? Kan de itne få stå kvar tills de roat sig bättre?

Sticklingar är ganska kinkiga så ska du flytta dem så försök hitta en skyddad plats. Inte i direkt sol så de torkar sönder i vår och inte alltför mörkt.

Ja, det var en lite oväntad upptäckt, men en glad överraskning, för jag tycker klätterrosen är jättevacker och sätter gärna fler!

Egentligen kan de få stå kvar, även om det känns som de valt ett dåligt ställe - risken finns att man råkar skotta av dem på vintern då de liksom valt att växa alldeles i närheten av den inofficiella gången till grovingången på huset... :( Men jag skulle kanske kunna bygga något provisoriskt litet staket runt för att skydda dem. Jag tror inte jag ska behöva ha upp några fler maskiner runt huset nu i höst.

Är det bättre att flytta dem i vår, eller ska de få stå ännu längre?

Jag har inte särskilt gröna fingrar, men den här trädgården är nästan magiskt glad och det sticker upp vackra blommor lite varstans ur lermarken helt utan att jag förtjänat det. Exempelvis i den stora högen med pinnamo som vi grävde upp när vi byggde källare förra våren har i år exploderat av studentnejlikor, röda och rosa vallmor, prästkragar, lupiner, några skumma gula renfaneliknande blommor, kaprifolplantor, någon vit blomman för dagen-liknande art, blåklockor och säkert ett gäng till som jag inte kommer på nu, och har varit en vacker jordhög som jag kommer sakna nästa sommar. :D

För att inte tala om den enorma tokfina blålila klematisen som blommar halvt ihjäl sig just nu på husväggen....

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka