Ta hand om hästarnas ben

S

sophiiia

Kan ni inte berätta hur ni gör med era hästars ben. Jag undrar vad man ska tänka på inom just detta innan, under och efter ett hårt träningspass, tävling osv.

Stallbandage, lindor, kyllera, kylbalsam, liniment, back on track osv... Vad använder ni och varför?
Förebyggande syfte?

Jag vill även gärna höra vad ni gör på tävlingen under vilan och efter målgång!

Hoppas på att få många svar! :)

Sv: Ta hand om hästarnas ben

Jag använder vanlig kyl lera efter hårdare ritter. Ska dom ut i hagen direkt blir det kyl lera utan bandage. Det ger en snabbare kylning. Ska dom i transporten eller boxen har jag papper samt bandage runt. Blir inte samma kyleffekt men ok. Ibland varavar jag med arnika och bandage på natten eller "torr bandage". Men testa lite, vissa hästar blir finare i benen av andra saker ex blue lotion el dyl.

Har använt BoT förut, men efter att fått problem med senorna på hästarna är jag lite skeptisk och banlyst BoT på mina hästar. Vet dock folk som älskar det...prova på. Kan säga att före jag började använda BoT har jag inte på 20 år haft senskador............skrockfull kanske eller inte.

Iskubspåsar och bandage i 20 min är billigt och bra.

Har oxå råkat ut för blödningar efter att jag tagit av bot! Ca 10 min efter så hade han knölar som en halv pingisboll... 2 ggr hände det, efter det så ligger mina BoT på en hylla!

Under tävling är det numera förbjudet att använda något annat än vatten. Se en annan, tidigare tråd i ämnet.

Jag använder vanlig kyl lera efter hårdare ritter. Ska dom ut i hagen direkt blir det kyl lera utan bandage. Det ger en snabbare kylning. Ska dom i transporten eller boxen har jag papper samt bandage runt. Blir inte samma kyleffekt men ok. Ibland varavar jag med arnika och bandage på natten eller "torr bandage". Men testa lite, vissa hästar blir finare i benen av andra saker ex blue lotion el dyl.

Har använt BoT förut, men efter att fått problem med senorna på hästarna är jag lite skeptisk och banlyst BoT på mina hästar. Vet dock folk som älskar det...prova på. Kan säga att före jag började använda BoT har jag inte på 20 år haft senskador............skrockfull kanske eller inte.

Iskubspåsar och bandage i 20 min är billigt och bra.

Tack för så utförligt svar!! Man får testa sig fram lite då ja. Jag har också varit helt såld på BoT men har hört att många har fått problem nu....

Men du låter kylleran sitta kvar tills du borstar bort det va??
Och se undrar jag varför du har bandage och papper runt kylleran i box och transport om det ger sämre effekt? :)

Och det där med att bara vatten får användas som kylning på tävling, det gäller även under pauserna alltså?? Så man får inte lägga på tex kylbandage mellan slingorna?

Hur gör ni andra? :) Framför allt efter ett hårt träningpass/tävling..

Kylleran får sitta på tills den ramlar av, sen borstar jag bort resten. Bandage+Papper ger en lite våtvärmande effekt innan den torkar, sen kyler den lite. Utan papper runt kladdar det ner både häst och transport samt all halm som fastnar runt benen i boxen.
Tycker inte att du behöver kyla benen alls under vilan på tävlingar, då är hästen varm och ska ändå igång igen. Bättre att kyla efter ritten istället. När du visat upp hästen på slutbesiktningen är det bara att kyla hästen. Då är din tävling slut.

Liknande trådar

Utrustning Mitt gammelsto får väldigt svullna bakben när hon står inne över natten. Jag lindar med vanliga stallbandage men skulle gärna ha något...
Svar
16
· Visningar
888
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 538
Senast: sorbifolia
·
H
Relationer Hej, har ett litet eller rättare sagt stort problem. För några månader sedan träffade jag en kille på mitt jobb. Han är många år yngre...
35 36 37
Svar
735
· Visningar
67 095
Senast: Hemlig21
·
Hästvård Idag när jag kom till stallet var storhästen svullen på alla 4 , höger fram var värst. Förutom svullnaden så var hon en aning varm...
Svar
4
· Visningar
816

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka