Ta första föl på en gammal häst

wizo

Trådstartare
Jag fick lite smått panik idag när jag stod i stallet med hovslagaren och pratade om hästar och föl och allt. Kom att tänka på att min älskling faktist är 17 år nu och har aldrig haft föl så vitt jag vet. Köpte henne när hon var 11. Hon är verkligen en oersättlig häst och jag bara MÅSTE ha en avkomma efter henne så hon på någotvis finns kvar hos mig sen. Hennes gener allafall. Jag vill ha en ny thota!, som hon heter. Jag vill aldrig att hon dör! Men om jag får ett föl av henne så känns det ju lite som att det är lite thota i fölet. Om ni förstår vad jag menar. Jag vet att det kan va svårt att få föl på en gammal häst särskilt när den ej haft föl tidigare. Vad tror ni? Ska jag försöka ta i år eller kan jag vänta till nästa? Vill ju dessutom hellst betäcka ett till sto samtidigt så fölet får någon att leka med. Men ska jag ha två till hästar redan nästa år. Det känns lite jobbigt ekonomiskt och platsmässigt då jag ska sälja av några först och så kan ju tilläggas att jag är sjukskriven och inte kan påverka min inkomst. Fast hur det är om ert åt vet jag ju iofs inte.
Det jag vet är att jag VILL ha ett föl efter min kära thota innan det blir för sent.
Har någon av er betäckt ett gammalt sto som aldrig haft föl tidigare? Hur gick det? Tog det sig?
Sen att välja hingst oxå, herregud det finns såååååå många att välja på.
Mitt sto är skimmelskäck och jätte motor o fyrfångare. Känslig och spänd/nervös. Tipps på någon passande hingst kanske.? Vill helst ej ha en 5gångare. Gilllar inte grisepasssare:/

Sv: Ta första föl på en gammal häst

Finns väl inget som hindrar, är hon i fin kondition så varför inte prova. Men femgångare är inte lika med ger grisepassare, då handlar det oftast om en häst som är felriden, fysiska svårigheter/skador eller likande. Finns många fina femgångshingstar idag med klockrena gångarter och som har hög ridbarhet, vem vill avla på något annat?! Eftersom du verkar vilja ha en avkomma som påminner om ditt sto så välj en hingst som liknar henne gällande de egenskaper som du vill förstärka och som gärna kan komplimentera de egenskaper du tycker att hon saknar eller behöver förbättra. Finns aldrig några garantier när det gäller avel, men man kan ju alltid försöka bättra på utgångsläget.

hade det varit mitt sto, skulle jag nog inte våga skjuta på det mera..så lämna det inte till nästa år.så skulle jag ha gjort,om jag alls vågat ta risken.

Jag tycker att du ska prova ta föl på henne :) om du gör det iår eller nästa tror jag inte spelar någon större roll.
Varför inte betäcka med en 5-gångare? är din häst en stark fyrgångare kommer det nog inte bli nån grisepassare och det är inte ens säkert att fölet får pass överhuvudtaget. Om din är fyrgångare så skulle jag nog hellre valt en femgångare då risken annars finns att fölet får för stark trav (och svag tölt).
Men stirra dig inte blind på om den är fem el. fyrgångare. utan betäck med en hingst med bra exteriör, trevliga gångarter, stark tölt och "extra bra" lynne (om din nu var lite nervös av sig?)
Bara nu kom jag på en hingst som kanske passar? : Orion från Stav
han har visseligen inte så mycket avkommor efter sig (hans första kom i somras!) men han har verkligen SUPER lynne! har lätt för sig och en bra tölt. Han är femgångare, men har tölten som starkaste gångart. Han är känslig för hjälperna, men har aldrig sätt den där hästen spänd eller nervös på något sätt. Har själv provat rida honom också-han är hel mysig och "maffig" att rida. Har min häst på samma gård som honom, så har sätt och hanterat honom i 1½år ungefär, -jag gillar honom iallafall och skulle kanske passa din häst?

Jag ser gärna att hästen väljer trav före tölten så att avla på en fyrgångshings är inget problem för mig. Jag är ute efter att få en pigg, superarbetsvillig, turbohäst med lättväxlade gångarter. Jag blir väl hängd här på forumet om jag säger att jag älskar islandshästar men inte är något big fan av just tölten. Visst kan den få tölta men jag orkar INTE med någon mer grisepassre. Så mycket jobb med:(. Vet att det inte behöver bli en grisepassare bara för att jag korsar med en 5-gångshingst men jag har hellre än 3 gångare än en som blir " gris" i spända lägen.
Hennes psyke är bra. God mentalitet på den hästen har jag fått höra av erkända NH-tränare samt Islandshästtränare. Men tyvärr så har hon antagligen fått stryk och är därav lite förstörd av det...:(
men det ärver hon ju inte ner som tur är.
En hingst med motor och som ärver ner väl separerade gångarter eftersökes:).
Hon är nog dessutom 4,5 gångare själv. Har tagit pass ibland o "grisar" när en ny ryttare rider. Aldrig med mig. Hon måste bara slappna av så är hon klockren med vem som hellst. Eller snarar, ritaren måste slappna av, då slappnar hon av.!

Eftersom du verkar vilja ha en avkomma som påminner om ditt sto så välj en hingst som liknar henne gällande de egenskaper som du vill förstärka och som gärna kan komplimentera de egenskaper du tycker att hon saknar eller behöver förbättra. Finns aldrig några garantier när det gäller avel, men man kan ju alltid försöka bättra på utgångsläget.

jag kan verkligen inte komma på någon egenskap jag vill förbättrra hos henne, eller något hon saknar. I mina ögon är hon perfekt! Skulle väl vilja läka hennes inre sår så hon litade på människor mer men det är inget ärftligt då hon blivit illa behandlad....
Att fölet kan va reserverat i början och springa iväg från människor lär ju den ta efter eftersom "mamma" gör så. Men inget som inte går att fixa till med tiden.

Du ska välja en hingst som kan förstärka de svaga hos ditt sto, att bli spänd och grisepass är sådana saker som du bör ha i åtanke när du väljer hingst.
Om hon blir dräktig så är hon inte för gammal, tar hon sig inte så är det möjligt att det är för sent.

Jag ser gärna att hästen väljer trav före tölten så att avla på en fyrgångshings är inget problem för mig. Jag är ute efter att få en pigg, superarbetsvillig, turbohäst med lättväxlade gångarter. Jag blir väl hängd här på forumet om jag säger att jag älskar islandshästar men inte är något big fan av just tölten. Visst kan den få tölta men jag orkar INTE med någon mer grisepassre. Så mycket jobb med:(. Vet att det inte behöver bli en grisepassare bara för att jag korsar med en 5-gångshingst men jag har hellre än 3 gångare än en som blir " gris" i spända lägen.
Hennes psyke är bra. God mentalitet på den hästen har jag fått höra av erkända NH-tränare samt Islandshästtränare. Men tyvärr så har hon antagligen fått stryk och är därav lite förstörd av det...:(
men det ärver hon ju inte ner som tur är.
En hingst med motor och som ärver ner väl separerade gångarter eftersökes:).
Hon är nog dessutom 4,5 gångare själv. Har tagit pass ibland o "grisar" när en ny ryttare rider. Aldrig med mig. Hon måste bara slappna av så är hon klockren med vem som hellst. Eller snarar, ritaren måste slappna av, då slappnar hon av.!

Är hästen välriden så kommer den inte grisepassa.
och väljer du en hingst med stark och stabil tölt så blir det oftast ingen grisepassare (om inte hästen är lite fel riden) ,så spelar det ingen större roll om hingsten är 4- el. 5 gångare.
Du skriver att du hellre vill ha en 3gångare än en "grisepassare", men från tre gångare till grisepassare är väldigt lång "väg". Allt där emellan då? :) Varför inte försöka satsa på en klockren 4-gångare?
Jag tycker att du ska prata med duktiga avlare som hållt på länge.

Jag betäckte vårat Shettis-sto 2010 med en Welsh Mountainhingst,
hon var då 16 år och ska föla i Augusti nu 17 år gammal.
Hon hade dåliga brunster och fick tillslut sprutas igång(hon är förstagångs
föderska), då tog det sig direkt!
Hoppas fölningen går bra:)

Men tycker du ska betäcka i år och inte skjuta på det!:)

Du ska välja en hingst som kan förstärka de svaga hos ditt sto, att bli spänd och grisepass är sådana saker som du bör ha i åtanke när du väljer hingst.
Om hon blir dräktig så är hon inte för gammal, tar hon sig inte så är det möjligt att det är för sent.

Precis, TS ser ju mindre bra egenskaper men har kanske inte tänkt på dem som sådana. Skulle välja en hingst med stabilt lynne (gärna som man vet nedärver det) och hög ridbarhet med välseparerade gångarter. Sen misstänker jag att det kanske är så att du inte ridit riktigt bra tölt eller på en bra tölthäst som liksom har gångarterna naturligt. Skulle nog inte vara så rädd för femgångare ändå, kika bara efter hingst med välseparerade gångarter och som du vet förvärvar det också till sina avkommor. För även om avkomman töltar så måste du ju inte rida mer tölt än du finner nödvändigt, men det är väl roligt om det finns där att plocka fram när du vill och önskar?
Tävlingssäsongen har ju börjat rulla igång, varför inte ut och kika lite? Då får du ju förmodligen även se några godkända hästar men också avkommor till olika hingstar både på och utanför banan. Brukar vara mycket givande. Sen börjar också avelsbedömningarna framåt april.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
779
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 961
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 604
Senast: Mabuse
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 022
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod