• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sacramento_Song
  • Startdatum Startdatum
jag säger bara; planera och börja så tidigt det går, stoet kanske inte tar sig förräns efter flera brunster! :)
(säger detta eftersom jag hittade hingsten "lite" sent och märren behagar inte vara dräktig än...)

De tidiga brunsterna kan vara opålitliga, det är oftast lättare för stoet att bli dräktigt senare på säsongen. Värme, solljus och bete är bra för "funktionerna". Det är såklart bättre för fölet också att födas när det är behagligt ute och de kan gå ute direkt. Jag betäckte i början av juni (det tog sig direkt!!) och fölet kommer i maj, precis lagom tycker jag.
Däremot vill man kanske ha fölet tidigt på året om det t.ex. ska visas i framtiden, det är ganska stor skillnad i utseendet på en ettåring som är född i februari och en som är född i augusti. Och inom travet och galoppen vill man väl ha tidigt födda hästar med tanke på tvåårslöpen. Men för hästarnas skull är lite senare fölning bättre. I det fria föds väl de flesta fölen i april-maj?

Problemet är ju då om stoet inte tar sig på första eller andra försöker, och så går hela säsongen och det blir för sent för flera försök :(

Jo, det är ju en chansning att vänta. Hade jag planerat bebisen lite mer hade jag nog också valt att börja i april, men nu blev det lite hastigt bestämt att jag skulle ta föl på henne i år och så hade jag en så otrolig tur att det tog sig på en gång. Hon åkte till hingsten på onsdag, kom i brunst fredag, betäcktes på söndag och tisdag sen var det klart! Första gången! Men så karltokig som hon är, är jag knappast förvånad... ;)

Och för mig blev det tvärtom, hon tog sig inte på första försöket, och sen hade det blivit alldeles för sent på säsongen. Hon hade krångel med brunsten, annars hade jag givetvis börjat tidigare!

Jag tycker att det är bäst att få föl i slutet av maj/juni - eftersom det annars oftast är både kallt och blött i hagarna och jag vill att fölis ska kunna gå ut så fort som möjligt! :d

Men som sagt, det är ju inte alltid man får bestämma när stoet ska bli dräktigt... :crazy:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
690
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 375
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka