Ta föl på mitt överväxta ridponnysto utan stam?

Finess

Trådstartare
Jag har ett svenskt ridponny sto på fem år. Hon är ca 153 cm i mkh. Jag har små funderingar på att ta föl på henne i framtiden. Hon har ingen stam, mamman och pappan står som okända. Det som gör att jag skulle vilja ta ett föl på henne är dels att jag skulle vilja ha en större häst i framtiden, med hennes gener. Hon har ett underbart temperament, är pigg och glad men samtidigt väldigt stabil i psyket. En modig liten dam som charmar alla hon träffar på.
Frågan är nu, hur går jag tillväga? Hur och var kan jag hitta en passande hingst? Jag vill som sagt ha en avkomma som är större och som är inriktad mot hoppning.
Den erfarenhet jag har av avel är från welshponnyaveln, då jag hjälpte till i ett stall i tre års tid där dom födde upp welshar. Men där var valen av hingstar mer "självklara", stona hade fina stamtavlor och flera av dem hade diplom. Känner att det fanns lite större förutsättningar där... Eller vad man ska säga.
Vad säger ni? Hur hade ni gått tillväga?

Sv: Ta föl på mitt överväxta ridponnysto utan stam?

Eftersom hon har okänd stam så vet man inte vad som finns bakom henne och som kan slå igenom så det är en risk.Ang. hingst så bör du välja en som ger stora avkommer då du vill ha en häst.Är din grov så kan det vara bra att ta en högrest mer smäcker hingst men som sagt avel är en chansning och spec. då man inte vet vad som finns längre bak.Men det finns andra här på avel som är mkt bättre på dte än mej.Har själv gjort likadant som du planerar och är mer än nöjd:)

Det svåraste med ditt sto är att hon är svensk med okänd stam. Det gör att man inte direkt kan rekommendera någon hingst för de kan ju vara väldigt nära släkt. Detta plus det som Pinto tagit upp om att man inte vet vilka anlag som kan tänkas finnas i henne gör att du egentligen kan välja på allt eller ingen. Det enda man kan säga är att dessa hingstarna brukar kunna ge stora avkommor (om du nu vill ha en SWB hingst) http://www.blup.se/sv-SE/rank/stallion/height/desc/40

Som de andra säger är det alltid svårt att veta vad som kommer att komma ut ifall man inte vet vad som ligger bakom. Men rent generellt så är ju ditt sto en produkt av sin stam, så du kommer ju antagligen inte att få någonting helt annorlunda.

Någonting man ska passa sig för har jag märkt, är att de där övervuxna ponnyerna utan härstamning ofta är blandade med travare. Eller rent av travare som tex betäckningsavgifterna inte är betalda och därför varken går att regga eller frysmärka.

Vad man ska betäcka med är alltid en svår fråga om man har en häst utan härstämning tycker jag. Hur ser ditt sto ut? Är hon lätt eller lite tyngre i typen?
Är hon lite tyngre funkar det alltid att lägga på ett fullblod. Eftersom ni bor nära Öland så rekommenderar jag Homme d'Honneur. Men då ska hon inte vara för lätt.

Kan du lägga upp en bild på henne?

Tack för svaren :)
Mitt sto är ganska nätt. De som ägde henne före mig tror att hon är någon ponnyras + arabiskt fullblod. Men som sagt, vi vet ju inte alls vilka linjer hon mer kan ha bakom sig.

Bifogar några bilder, men jag upptäckte att jag inte har en enda helkroppsbild på henne som är bra.. Haha, håll tillgodo :D

forstadagen4_116950751.jpg

hostbild3_116951365.jpg

gnalov2_116951706.jpg

gnalov3_116952878.jpg

Tror du har en korsningsponny och inte en ridponny :idea: Har en sån av den sorten själv, vart har den pass hän?
Men det va inte det jag skrev för :p utan undrar om det är en SWB-hingst du letar efter eller något annat?

Problemet för dig är att du vill något specifikt med avkomman och det kan komma ut precis vad som helst eftersom du inte har någon aning om vilka gener hon har. Personligen tycker jag att man i ditt ställe ska köpa den häst man vill ha istället för att försöka avla fram den.

Ska man trots det ta föl på ett sto med helt okänd stam är det bäst att använda en äldre hingst med många avkommor som har de egenskaper man vill ha. Förhoppningsvis får den egna avkomman de också.

Jo, visst är hon en korsningsponny. Trots det är hon ändå reggad som svensk ridponny och har pass i avelsföreningen för svensk ridponny :)

Jo, visst är hon en korsningsponny. Trots det är hon ändå reggad som svensk ridponny och har pass i avelsföreningen för svensk ridponny :)

Nej, inte SOM ridponny, kolla raskoden. Svensk Ridponny har raskod 43, om delar av stammen saknas men ändå är av godkända raser kan den ha 93. Din med helt okänd stam har 99 vilket är korsningsponny.

Men du - luska! Det går att hitta bra mycket mer info än man tror. Jag hittade fullständig stam (dock ej godkänd far) på min "okända". Det finns alltid NÅN som vet något som kan leda dig vidare om hästen är född i Sverige.

Problemet för dig är att du vill något specifikt med avkomman och det kan komma ut precis vad som helst eftersom du inte har någon aning om vilka gener hon har.
Folk säger det ja. Men stoet är ju ändå en produkt av sina gener, så så långt ifrån trädet faller inte äpplet.

Folk säger det ja. Men stoet är ju ändå en produkt av sina gener, så så långt ifrån trädet faller inte äpplet.

Alla egenskaper syns inte på individen. T ex ger mitt eget sto bättre gångarter än vad hon själv har. Till alla tre ungarna som har olika fäder.

Nej, inte SOM ridponny, kolla raskoden. Svensk Ridponny har raskod 43, om delar av stammen saknas men ändå är av godkända raser kan den ha 93. Din med helt okänd stam har 99 vilket är korsningsponny.

Men du - luska! Det går att hitta bra mycket mer info än man tror. Jag hittade fullständig stam (dock ej godkänd far) på min "okända". Det finns alltid NÅN som vet något som kan leda dig vidare om hästen är född i Sverige.

Det var precis det jag menade :) Man har inte en Sv.Ridponny för att den är reggad i ASRP ;)

TS: Tycker också du ska försöka luska lite, den som du köpte den av måste köpt den av någon o.s.v. Någon har ju fött upp denna "ponny" :idea:
Har som sagt själv en sådan okänd korsning, som vi letade länge efter, spåret tog dock slut vid en marknad som hon såldes på. Papperna fanns tyvärr inte kvar över vem som sålt henne, hade vi varit ett halv år snabbare hade jag kanske vetat idag vad som finns i stammen.

Håller med vad andra redan sagt, leta efter en hingst som man "vet" vad den nedärver så är dina chanser större att du får det du vill ha. Sen får man helt enkelt ha lite is i magen och hålla tummarna :D

Alla egenskaper syns inte på individen.
Nej, det gör de ju inte. Men det blir sällan några större överraskningar heller. Det är sällan ett lugnt och tryggt sto som hoppar trevligt och som betäcks med en lugn och trygg hingst som hoppar trevligt får supernervösa avkommor som inte ens hoppar 70 cm.

Utan de brukar få ungefär vad de själva är.

Det är sant men man ska ändå vara beredd på överraskningar och sådant som temperament kan man ju påverka genom fostran.

Själv betäckte jag ett hoppsto med en hingst som gått OS i hoppning och ut kom en unge som rörde sig så folk inte kunde sluta titta på honom och som fick gångartsdiplom på treårstest.

Liknande trådar

Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
957
Senast: viltmilla
·
R
Avel Hej! jag har ett svenskt ridponny sto som är femton år maxad c har mig veterligen inte haft föl innan mycket trevlig i all hantering och...
Svar
2
· Visningar
775
Senast: Myrten
·
Distans Jag känner en tjej med ett mycket trevligt litet sto. (1.48) Hon har bara gått som lätt hobby häst. (Har aldrig sett så torra och fina...
Svar
4
· Visningar
1 040
Senast: Liten
·
Avel Hej alla Bukafalare Hoppas några orkar vägleda mig i denna djungel av hingstar som finns att tillgå................... Har ett...
Svar
5
· Visningar
1 352
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka