Finess
Trådstartare
Jag har ett svenskt ridponny sto på fem år. Hon är ca 153 cm i mkh. Jag har små funderingar på att ta föl på henne i framtiden. Hon har ingen stam, mamman och pappan står som okända. Det som gör att jag skulle vilja ta ett föl på henne är dels att jag skulle vilja ha en större häst i framtiden, med hennes gener. Hon har ett underbart temperament, är pigg och glad men samtidigt väldigt stabil i psyket. En modig liten dam som charmar alla hon träffar på.
Frågan är nu, hur går jag tillväga? Hur och var kan jag hitta en passande hingst? Jag vill som sagt ha en avkomma som är större och som är inriktad mot hoppning.
Den erfarenhet jag har av avel är från welshponnyaveln, då jag hjälpte till i ett stall i tre års tid där dom födde upp welshar. Men där var valen av hingstar mer "självklara", stona hade fina stamtavlor och flera av dem hade diplom. Känner att det fanns lite större förutsättningar där... Eller vad man ska säga.
Vad säger ni? Hur hade ni gått tillväga?
Frågan är nu, hur går jag tillväga? Hur och var kan jag hitta en passande hingst? Jag vill som sagt ha en avkomma som är större och som är inriktad mot hoppning.
Den erfarenhet jag har av avel är från welshponnyaveln, då jag hjälpte till i ett stall i tre års tid där dom födde upp welshar. Men där var valen av hingstar mer "självklara", stona hade fina stamtavlor och flera av dem hade diplom. Känner att det fanns lite större förutsättningar där... Eller vad man ska säga.
Vad säger ni? Hur hade ni gått tillväga?