ta föl på 18årigt sto?

K

kfooz

jag har ett islandssto på 18år, som jag skulle vilja ta föl på. men jag vet inte om hon är för gammal.
Hon fick ett föl för 10år sen, då hon var 8år.
vad tycker ni?

Sv: ta föl på 18årigt sto?

Är hon bara frisk och kry för övrigt så är det ingen fara. Men om hon inte hade haft föl innan så hade det varit på gränsen att ta föl på henne.

Definitivt inte för gammal. Det finns ju Elit-ston med de kunnigaste ägare som går i aveln än fast de fyllt 20 år för flera år sedan... ;)

Hej!
Det är ingen fara att ta föl på ett 18-årigt sto, om hon bara är frisk och har bra hull och är i bra kondition. Även om det hade varit första fölet hade det inte varit några problem för stoet, med tanke på dräktighet och fölning. Det som ev. kan vara ett problem är att älddre ston kan ha svårare för att bli dräktiga. Vet själv om ett sto som fick sitt första föl vid 21 års ålder utan några som helst problem, vare sig att få dräktig, under dräktigheten och vid fölningen. Hon var också en fantasiskt bra mamma.

Med risk för att bli tjatig, detta ämne kommer upp varje år.
Det som kan vara lurigt med att ta föl på maidenston över 15 år är att deras juvervävnad tillbakabildats, och risken är då att de kommer att ha svårt att komma upp i tillräcklig mjölkproduktion.
I och för sig inget problem som ska göra att man avstår från betäckning, men det kna vara viktigt att ha det i åtanke, så man ser till att ha möjlighet att ge fölet extra tillskott.

Liknande trådar

Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
406
Senast: Mia_R
·
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: Görel
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 052
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka