Ta eget hö?

psychoflum

Trådstartare
Tänkte höra om det finns någon som har koll på kostnader för att få in mer protein i en vall på ca. 3ha?

Vi har en gammal vall där smältbart protein har legat på 27g senaste åren. Jag vill inte ta hö därifrån nu för det är omöjligt att få till foderstaterna med ett hö med 8 Mj och 27g smb. rp.

Några tips på hur man får till det? Så in lusern? Så om hela vallen? Kostnader för det?

Vill helst inte köpa in då det blir billigare för oss att ta själva. Men vill som sagt ha upp proteinet.

Tips??
 
Tänkte höra om det finns någon som har koll på kostnader för att få in mer protein i en vall på ca. 3ha?

Vi har en gammal vall där smältbart protein har legat på 27g senaste åren. Jag vill inte ta hö därifrån nu för det är omöjligt att få till foderstaterna med ett hö med 8 Mj och 27g smb. rp.

Några tips på hur man får till det? Så in lusern? Så om hela vallen? Kostnader för det?

Vill helst inte köpa in då det blir billigare för oss att ta själva. Men vill som sagt ha upp proteinet.

Tips??
Så i befintlig vall går bra om det växer klent. Vissa växter tex klöver binder kväve från luften men kanske inte är så uppskattat av alla i vallar.

Kvävegödsling gör under för proteinet. På våren och efter första skörden om ni ska ta en andra. NPK 21-4-7 eller något går utmärkt. BEhöver pH justeras kan kalksalpeter vara ett alternativ.Se till att regn är på ingång när ni gödslar.

Just nu har vi ca 3 ha vall. Vi tar tre skördar hösilage och i år i denna gräsvänliga sommar har vi fått in 20 ton med bra -> kanon värden. Gödningen har betalat sig.
 
Tänkte höra om det finns någon som har koll på kostnader för att få in mer protein i en vall på ca. 3ha?

Vi har en gammal vall där smältbart protein har legat på 27g senaste åren. Jag vill inte ta hö därifrån nu för det är omöjligt att få till foderstaterna med ett hö med 8 Mj och 27g smb. rp.

Några tips på hur man får till det? Så in lusern? Så om hela vallen? Kostnader för det?

Vill helst inte köpa in då det blir billigare för oss att ta själva. Men vill som sagt ha upp proteinet.

Tips??
Skördetidpunkten gör ju sitt till också. Väntar man för länge - tills gräset börjat blomma - så sjunker proteinet märkbart för varje dag som går.
 
Tack för alla svar ☺ Är grannen som har hjälpt oss att ta tidigare. Enligt honom hade han kvävegödslat, men vet inte när han gjorde det.. väderförhållanden osv. Är det bästa alltså att kvävegödsla på våren och att det regnar på det sen? Hur mycket gödsel ska man ha på?
 
Är vallen gammal hade jag inte lagt pengar på gödning utan hellre brutit den och börjat om. Det ska ju ändå göras förr eller senare, och lägga dyra gödningspengar på något som kanske inte ger full pott känns lite onödigt.
 
Min snålvariant hade varit att prova att tömma gödselstacken (jag har spångödsel, som dessutom är maskbearbetad, så den hade varit bara att kasta ut som den är...) på den obrutna vallen på hösten och se till att skörda lite tidigare nästa sommar. Förutsatt att det är hyfsa vettiga växter som växer på vallen, alltså inte bara ogräs.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 185
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 599
Senast: Fazeem
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 797
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 032
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp