Ta bort tvilling, när?

FlipTheFrog

Trådstartare
Inom vilket intervall kan man 'nypa bort' en ev tvilling?

Räknar man sedan dagarna från då inseminationen gjordes (dag 1) eller från ägglossningen?

Sv: Ta bort tvilling, när?

På min mammas sto tog de de bort tvillingen på 16 dygnskollen, (var för 7 år sedan)

Tack för svaret?

Någon som vet hur sent man kan ta en 'tvillingblåsa'? Jag skulle gärna försöka samköra en dräktighetskoll med återbesök efter knäoperationen (som eg inte ska ske förrän efter dygn 25, räknat från dagen för sista semineringen)

Har för mej att vi tog bort på 25:e dygnet, återkoll 35:e. Då var hon dräktig med 1 liten räka. Ska in och kolla henne igen i veckan, hon har gått 110dygn idag (skulle varit inne på 90:e men har varit bortrest)

/LL

Inga problem att göra det på dygn 25.

Jag gjorde UL på mitt sto på dygn 28 för att kolla just tvillingar.

Inga problem att göra det på dygn 25.

Jag gjorde UL på mitt sto på dygn 28 för att kolla just tvillingar.

Det är så lustigt att alla säger olika.
Jag fick för mig att det skulle vara innan 30:e dygnet.
Ringer en destriktsveterinär och vill boka tid (är då i ca 23 dygnets dräktighet men önskade komma runt 30:e) han som UL:ar var då på semester men kunde dygn 32 (och det skulle vara helt ok enligt dem) . Lite tveksam blev jag och kontaktade då en seminveterinär.
Nej nej säger hon, jag klämmer ingen tvillingblåsa efter 18 dygnet.

Eftersom det i mina öron var nytt för mig ringer jag till djursjukhuset som anser att lite innan 30:e dygnet så är det ok att klämma.

Ringde altså tre olika veterinärer och fick tre olika svar.

Som tur var fans där ingen tvilling så jag behövde inte oroa mig.:bump:

Vi har klämt på 14-17 dygnet...Men då har vi också misstänkt tvillingrisk pga att stoet stått med två ägg vid seminering...

Tror att ju tidigare man klämmer det ena och kollar igen ett par dagar senare så kan man komma igång med nya semineringar om båda försvinner pga klämmningen. En del ligger så dåligt till, dvs nära varandra att risken är stor att båda försvinner därav kanske man avvaktar för att se om ett av embryona resorberas av sig självt.

Senast ändrad:

Ojsan, det var ju lite besvärligt att det råder delade meningar :/
Jag får höra vad mitt djursjukhus säger när jag ringer imorgon. Hoppas de har tider kvar.. (borde ju ringt för länge sedan och bokat, men men.

Jag har tvillingrisk på mitt sto då hon hade två folliklar och fick ägglossningsspruta (seminerades sista öppna dagen på seminstationen).

Förresten: Ngn som råkar veta ifall Troedsberga Seminstation står till tjänst med sin veterinär vissa dagar även efter det själva tappningen och semineringen stängt för säsongen..?

Nu har jag bokat tid för knäåterbesök kombinderat med ultraljud. Min veterinär vill helst se dem på dag 16-17 om tvillingrisk föreligger, om jag förstod det hela rätt, men eftersom det är en lördag/söndag och dag 15 är för tidigt så blir det en tur till djursjukhuset på måndag, dag 18.

Sa veterinären att det var för tidigt att ultraljuda på dag 15?
Enligt Peter Rossdales bok "Hästavel" kan tvillingar ses from 12:e dygnet.
Kollade ett sto på dygn 14 i fjol,ringde vetten på morgonen för att få hennes åsikt (helt ok).
Däremot hade ansvariga på seminstationen där vetten kollar utomstående ston en annan åsikt.
Hade ett sto med tvillingar,tog 2 försök ett par dagar emellan för att klämma den lilla (bara knappt mindre men båda satt i vänstra hornet,inte bra).
Var väldigt klurigt att få bort den,vetten höll på flera minuter per gång.
Som väl var stod stoet såå snällt i spiltan.
Resultat:Inget föl alls.

Liknande trådar

Övr. Djur Hur får jag bort snokar inomhus? När det är som värst får jag ta bort 15 st dagligen.
2
Svar
20
· Visningar
2 522
Senast: Rugge
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
837
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Vart ska man vända sig egentligen? Jag ville ta bort ett födelsemärke som 20-åring, men det var hur svårt som helst att få hjälp minns...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 198
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 682
Senast: Lejanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka