Ta bort tandsten varje år vid vacc?

_Maria_

Trådstartare
Hej allihopa!

Jag sitter här och funderar. Min ena katt (ca 3 år) luktar illa i munnen. Man känner det när hon ligger i soffan bredvid en och tvättar sig. När jag var hos vet sist och vaccinerade henne sa han att hon hade tandsten och var även lite röd i tandköttet och att jag skulle komma in med henne igen om hon slutade äta. Tycker det känns onödigt att vänta så länge:crazy: Har aldrig åtgärdat något i hennes mun innan förutom dragit ut dubbla hörntänder som gjordes runt 7månaders ålder när jag fick henne.

Min andra katt (ca 4-5 år) skrapade samma vet bort lite tandsten i samband med förra årets vaccination. Kollade i hennes mun nu inför detta årets vacciation och såg att hon hade en hel del. Hon luktar dock inte lika illa som den andra i munnen.

Nu funderar jag på o det inte är lika bra att varje år boka in borttagning av tandsten i samband med vaccinationen (om dom har någon vill säga)? Vet att det är bra att ge dom råa köttben ibland vilket jag försöker med men svårt att få in det på rutin. Är det dåligt för katter att sövas 1 gång per år?
 
Sv: Ta bort tandsten varje år vid vacc?

Jag brukar be dem avgöra vid vaccinationen om det är dags att ta tandsten också. Eller avgöra själv genom att titta och lukta. Vänta tills katten slutade äta skulle jag inte göra.

Det är alltid en risk att söva katter men det går nog inte att säga att regelbunden narkos är speciellt farligt.

Min katt, liksom min förra, har snabb tandstensbildning. Jag tog tandsten på honom för ett par veckor sedan, innan det tog jag i maj förra året.
 
Sv: Ta bort tandsten varje år vid vacc?

Precis som mandalaki skulle jag inte vänta tills min katt fick synbart problem med munnen innan jag lät ta bort tandsten. Billigare och enklare att ta bort om det är lite.
 
Sv: Ta bort tandsten varje år vid vacc?

Nä eller hur. Katter är ju riktiga överlevare, när dom slutar äta har de nog lidigt redan ett bra tag. Anledningen till att jag skulle vilja ha det i samband med vacc är ju att det blir billigare, blir ju bara en besöksavgift även om ingreppet i sig inte kostar mer..Men detta året får det bli var för sig eftersom den ena katten redan fått sin vacc och den andra ska ha på torsdag, kan nog inte få till en extra tid i samband där. Dom brukar ha en del att göra. Bedömmer vet att det behövs på båda och det blir samma sak nästa år så kan man nog börja boka in det i samband med vac. Det lär ju inte bli bättre med åren precis:crazy:
 
Sv: Ta bort tandsten varje år vid vacc?

Jag vågar faktiskt inte göra om det efter att vår förra katt fick tas bort efter ett par dagars lidande förra gången vi skulle ta bort tandsten. Hon fick en punkterad lunga eller om det var i luftstrupen? De hoppades att det skulle läka, men efter två dagar med syresättning i en särskild kuvös så sa de att det inte fanns mer de kunde göra och hon var utmattad efter de två dygnen hon fick sitta upp. Lungan kollapsade när hon la sig ner så hon fick sitta upp hela tiden och hon flämtade eftersom luften läckte. Det läckte även ut luft inuti henne så hon var helt uppsvälld.

Min kompis var med om samma sak och gör också allt som går för att förebygga och undviker att söva så gott det går. Skulle det vara ett allvarligt fel och det behövs så är det klart att man får överväga risken. Men som sagt, förebyggande så gott det går för att slippa ta den risken. Det var inte värt det.
 
Sv: Ta bort tandsten varje år vid vacc?

Fast det där har jag aldrig hört talas om att det hänt genom alla år i djursjukvården, så du hade nog maximal otur och likaså din kompis.

Av alla djur som sövs årligen i Sverige är det inte många det händer nåt med, utan överlag går allt bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Ta bort tandsten varje år vid vacc?

Fy vad hemsk:(
Jag tror inte heller att det är vanligt men det är ju inte mindre hemskt för den som drabbas!

Förebygga är ju alltid bra i stort sätt. Fast det här med tandsten är ju inte så lätt. Det enda jag verkligen tror gör skillnad är att försöka ge katterna råa köttben och/eller borsta tänderna. Köttben försöker jag få in på rutin. Tandborste känner jag inte ens för att börja med. Tror det blir en stress för katterna att jaga dom med tandborsten varje dag.

Plaq off kanske funkar, men vet inte hur mkt "bevis" det finns för det. Dessutom känns det som om man ska få i båda katterna det så behöver de va hungriga samtidigt så man kan ge dom i olika skålar. De får dessutom blötmat varje dag så har inget extra gott att locka med som är nyttigt.
Sen är det den där pastan som man ska ge 2cm av varje dag. Det tycker jag låter mkt och hur ska man få i dom det? Böka med det varje dag?
Det är rätt mkt jobb med en del av de förebyggande metoderna, dessutom rätt dyrt också. För nått man inte vet funkar.
 
Sv: Ta bort tandsten varje år vid vacc?

Är det väldigt vanligt att katter får tandsten?

Jag har inte så stor erfarenhet av katter. Bara av min egen och hon har aldrig haft det. Dock äter hon blötmat och möss som hon fångar själv. Mina hundar har aldrig haft tandsten sedan jag bytte från torrt till färskt, kanske är det samma på katter? Eller har vissa helt enkelt anlag för det?

Vad ger ni era katter för mat, ni vars katter har tandsten? Är de innekatter som inte äter möss kanske man kan komplettera med typ kycklingvingar så att deras tänder får jobba lite och rensas rent från torrfoderrester (om de äter torrisar).
 
Sv: Ta bort tandsten varje år vid vacc?

Min katt ville de helst inte söva för att han är så gammal. (han blir 21 i år) Det var ungefär den äldsta katt veterinären träffat på. Så på honom tog de tandsten i vaket tillstånd. Han ålade sig och var svår att hålla på det viset, men inte en klo var framme. Varken jag eller veterinären hade ett enda klösmärke. Nu kanske de flesta katter protesterar mer än så, men det kanske kan vara värt att testa. De kan ju inte ta bort lika mycket gissar jag, men det värsta av tandstenen fick de bort, dvs det som irriterade katten.
 
Sv: Ta bort tandsten varje år vid vacc?

Mina får torrisar av god kvalité (Orijen), fri tillgång på blötmat, samt att jag brukar försöka komma ihåg att ge dom kycklingvingar eller andra ben, men behöver bättra mig där. Den ena är ute och har tagit ett par fåglar än sålänge men äter ej upp dom. Den andra katten går bara ut små korta rundor men kommer förhoppningsvis gå ut mer och jaga när det blir varmare. Den ena katten som luktar mest är redan lite röd i tandköttet så där räcker det inte att skrapa..Ska dom ta med ultraljud så tror jag de måste sövas..
 
Sv: Ta bort tandsten varje år vid vacc?

Jag tror till och med man kan säga att det är väldigt vanligt. Och jag tror genetik spelar in till viss del, sen tror jag absolut att vad dom får att äta spelar stor roll också! Kanske större än något annat.
 
Sv: Ta bort tandsten varje år vid vacc?

Varför inte börja borsta tänderna på katten? Då slipper du söva henne så ofta. Det går att vänja de flesta katter vid tandborstning och är det bästa sättet för att förhindra uppkomsten av tandsten.
 
Sv: Ta bort tandsten varje år vid vacc?

Jag får väl ge det ett försök kanske. Nu innan det är borttaget är det ju ingen idé.
Har bara svårt att se framför mig hur det ska gå till. Dom har ju så små munnar, känns nästintill omöjligt att komma in med en tandborste även om man har en barntandborste. Och kommer man inte längst in där det också sitter tandsten ja då ska jag vara ärlig och säga att då känns det inte så meningsfullt. Är det någon här som borstar tänderna på sin/sina katter?
 
Sv: Ta bort tandsten varje år vid vacc?

Jag vet flera som borstar tänderna på sina katter. Använd den minsta bebisborsten så brukar de gå bra.

Lycka till!
 
Sv: Ta bort tandsten varje år vid vacc?

Är det någon här som gått och tagit bort tandsten med jämna mellanrum, börjat borsta tänderna på katt/katterna och lyckats förlänga intervallerna?
 
Sv: Ta bort tandsten varje år vid vacc?

kl
Är det någon som vet om sådana där medel man strör på maten har någon effekt till att motverka tandsten, alltså fungerar dem? Mina katt har lite tandsten men om han ska sövas så måste han fasta ca 10 timmar innan och hur ska det gå till när han går ut och in som han vill med kattlucka och vägrar gå på låda. Då kan jag inte kontrollera om han äter eller inte..... Dessutom vill jag inte söva om man kan slippa.
 
Sv: Ta bort tandsten varje år vid vacc?

Jag gav plaque off ett tag men märkte ingen skillnad. Som med de flesta andra naturmedel - jag fortsatte liksom för att det kanske gjorde någon skillnad. Men sedan slutade jag lägga pengar på det, tror faktiskt inte på det.
 
Sv: Ta bort tandsten varje år vid vacc?

Om katten måste till veterinär för tex tandstensborttagning så får man helt enkelt stänga in den i ett rum eller stänga kattluckan och ställa fram en låda. De klarar det för ett dygn ;)
 
Sv: Ta bort tandsten varje år vid vacc?

Jag vet faktiskt ingen som ger sin katt plaq off, men jag vet flera som ger till hund med gott resultat. Alltså att de inte behöver ta bort tandsten lika ofta som när de inte ger. Så det hjälper ju inte så pass bra att de inte får någon tandsten alls, men det går några månader extra, för en del har det kunnat fördubbla tiden mellan borttagningarna från ett halvår till ett år.

Jag provade att ge men hon totalratade det. Jag hällde det till och med på färsk kyckling som är det bästa hon vet. Men inte! Hon vägrade till och med äta kycklingen efter att jag tvättat bort granulatet. Så det måste varit väldigt äckligt. Hon har aldrig ratat kyckling tidigare utan slukar det direkt.

Ang. sövningen så är det säkert väldigt ovanligt. Veterinärerna stod för all behandling så vi förstod ju att det inte var en väntad komplikation. Det var till och med så att vi funderade på om det kan ha uppkommit på grund av veterinärens misstag, men vi brydde oss faktiskt aldrig om att försöka ta reda på vad som hänt, gjort är gjort. Förhoppningsvis händer det inte igen oavsett vad det berodde på.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har upprepade gånger läst här på bukefalos om hur svårt det är att veta om hundens tandstatus är okej. Jag har haft veterinären att...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 741
Senast: Takire
·
Övr. Katt Har efter mycket tänkande fram och tillbaks på att köpa katt igen om tycke uppstår. Det är en vuxen katt från ett katthem. Har...
Svar
17
· Visningar
1 537
Senast: Pudlan
·
R
Hundhälsa Jag har en gammal tik hemma som är av blandras och är en omplaceringshund. Jag tog över henne när hon var runt 5 år och i år blir hon...
Svar
4
· Visningar
1 417
Senast: Nenne1
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 666
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp