Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Bara jag som tycker det är rätt ordentligt obehagligt att ta bort tandsten? Hos min egen tandläkare alltså.Förr i tiden togs ju tandsten med skrapa o vaket,så jag tror inte det skulle vara något problem med ul,det gör dom ju på oss och det känns ju inte.
JaBara jag som tycker det är rätt ordentligt obehagligt att ta bort tandsten? Hos min egen tandläkare alltså.
@hemlig och @kanelsvans är scaler ultraljud?
Fick frågan av en vän för ett tag sen. Gammal hund som de inte vill söva pga risken. De har ringt runt till en massa veterinärer i Malmöområdet, ingen vill fixa tandsten och titta på lös tand utan narkos.
Jag vet inte men på en så pass gammal hund borde någon vet vara villig att hjälpa till. Det är en snäll gammal goldentant. Smärtstillande och lugnande borde räcka tycker jag.
Jag kommer att åka ner med mina tandskrapor och fixa det jag kan men helt klart borde någon vet göra det i stället.
Intressant att veta!Vill man inte söva borde man defintivt inte vilja ge lugnande då det påfrestar hjärta, blodcirkulation och njurar samt att patienten inte övervakas på samma sätt. På äldre djur är det oftast skonsammare och snällare att söva. Föreligger det blåsljud är det till och med kontraindicerat med det läkemedel som ges vid vanlig sedering.
Dessutom är det riskfyllt för veterinär och sköterska som ska ta tandsten på en sedernas hund. En del hundar går det inte ens att göra på under sedering då de blir så pass besvärade att de inte ligger still.
Röntga en lös tand under sedering är inte heller att rekommendera då ett tugg räcker för att den mycket dyra utrustningen ska gå sönder.
Dessutom är det emot veterinärförbundets och det europeiska tandförbundets rekommendationer att ta tandsten under sedering.
Ok. Intressant. Men vad tycker du man gör med en gammal hund? Söver trots riskerna?
Ägarna har bestämt att den dag hunden får ont får han somna in.
Viktigt, men svårt, för ägarna att förstå är dock att det ska mycket (!!!) till innan en hund (eller katt) visar att de har ont i munnen. Oftast märker ägare det först efter att munnen är åtgärdad, tex i stil med "vi trodde bara han blivit gammal", men då har det varit pga smärta hunden varit "gammal".Ok. Intressant. Men vad tycker du man gör med en gammal hund? Söver trots riskerna?
Ägarna har bestämt att den dag hunden får ont får han somna in.