Ta bort tandsten på vaken hund

Jenka

Trådstartare
Sigges tänder är ju nyfixade men annons+ diskussion har dykt upp på Facebook. Ta bort tandsten med ultraljud på vaken hund? Både pris och metod får mig att vara skeptisk men har lite lite på benen egentligen känner jag, för att uttala mig. Tankar?

Nu har jag dålig koll på att ta tandsten med ultraljud, men rent generellt har jag svårt att se nackdelen med att ta tandsten på Aysu när hon är vaken. Hon är så jäkla lätthanterad att hon med 99,9% säkerhet hade legat helt stilla under tiden man höll på. För "vanliga hundar" kanske det är bättre att ge lugnande först, för nog måste det vara en fördel om de ligger still när man tar tandsten oavsett metod..?

Själva grejen med att söva de är väl (förutom att de ska vara stilla) att slangen i halsen ska förhindra att det som ramlar av tänderna ska sväljas? Eller tänker jag fel?

Jag har för mig (men är inte säker) att det är ultraljud som används även hos veterinär? Tveksamt hur mycket som kan undersökas+ tas vid/under tandköttet på vaken hund. Och av icke-veterinär (?). Annars verkar det ju onödigt att söva.

På min ena hund tar veterinären bort tandsten med ultraljud under lugnande. Då är det en lite större hund (golden) med fina tänder och bara lite tandsten. Den lilla däremot sövs och där vet jag inte metod för jag har aldrig fått vara med och jag har inte heller frågat.

Skulle inte lita på att de a) vet exakt hur en sk scaler ska användas utan att ge skada på tänder och b) utsätta min hund för det vaket. Går ju liksom inte att förklara för en hund vad man gör och man lär inte komma åt det som sitter under tandköttskanten, eller kunna mäta tandfickor.
Möjlighet till röntgen är dessutom att föredra samtidigt.

Bara för att man gjorde på ett visst sätt förut betyder det inte att det är det bästa.

Fick frågan av en vän för ett tag sen. Gammal hund som de inte vill söva pga risken. De har ringt runt till en massa veterinärer i Malmöområdet, ingen vill fixa tandsten och titta på lös tand utan narkos.

Jag vet inte men på en så pass gammal hund borde någon vet vara villig att hjälpa till. Det är en snäll gammal goldentant. Smärtstillande och lugnande borde räcka tycker jag.

Jag kommer att åka ner med mina tandskrapor och fixa det jag kan men helt klart borde någon vet göra det i stället.

Fick frågan av en vän för ett tag sen. Gammal hund som de inte vill söva pga risken. De har ringt runt till en massa veterinärer i Malmöområdet, ingen vill fixa tandsten och titta på lös tand utan narkos.

Jag vet inte men på en så pass gammal hund borde någon vet vara villig att hjälpa till. Det är en snäll gammal goldentant. Smärtstillande och lugnande borde räcka tycker jag.

Jag kommer att åka ner med mina tandskrapor och fixa det jag kan men helt klart borde någon vet göra det i stället.

Vill man inte söva borde man defintivt inte vilja ge lugnande då det påfrestar hjärta, blodcirkulation och njurar samt att patienten inte övervakas på samma sätt. På äldre djur är det oftast skonsammare och snällare att söva. Föreligger det blåsljud är det till och med kontraindicerat med det läkemedel som ges vid vanlig sedering.
Dessutom är det riskfyllt för veterinär och sköterska som ska ta tandsten på en sedernas hund. En del hundar går det inte ens att göra på under sedering då de blir så pass besvärade att de inte ligger still.
Röntga en lös tand under sedering är inte heller att rekommendera då ett tugg räcker för att den mycket dyra utrustningen ska gå sönder.
Dessutom är det emot veterinärförbundets och det europeiska tandförbundets rekommendationer att ta tandsten under sedering.

Vill man inte söva borde man defintivt inte vilja ge lugnande då det påfrestar hjärta, blodcirkulation och njurar samt att patienten inte övervakas på samma sätt. På äldre djur är det oftast skonsammare och snällare att söva. Föreligger det blåsljud är det till och med kontraindicerat med det läkemedel som ges vid vanlig sedering.
Dessutom är det riskfyllt för veterinär och sköterska som ska ta tandsten på en sedernas hund. En del hundar går det inte ens att göra på under sedering då de blir så pass besvärade att de inte ligger still.
Röntga en lös tand under sedering är inte heller att rekommendera då ett tugg räcker för att den mycket dyra utrustningen ska gå sönder.
Dessutom är det emot veterinärförbundets och det europeiska tandförbundets rekommendationer att ta tandsten under sedering.
Intressant att veta!

Ok. Intressant. Men vad tycker du man gör med en gammal hund? Söver trots riskerna?

Ägarna har bestämt att den dag hunden får ont får han somna in.

Ok. Intressant. Men vad tycker du man gör med en gammal hund? Söver trots riskerna?

Antar att detta svar är till mig.
Ja det tycker jag. Hunden har garanterat redan ont i munnen om den har så mycket tandsten och lösa tänder. Det bör inte ens ha fått gå så långt, tänderna borde ju ha skötts och åtgärdats långt innan hunden får tandlossning vilket tyvärr de flesta ägarna inte gör. Den allra vanligaste tandpatienten är tyvärr fortfarande en gammal hund med förfärlig tandstatus som dessutom ofta har andra besvär och ökad narkosrisk. Det är tråkigt att det måste gå så långt.
Nu hoppas jag inte att det är så i din väns fall men ska tänderna åtgärdas ska det göras i fullnarkos.

Viktigt, men svårt, för ägarna att förstå är dock att det ska mycket (!!!) till innan en hund (eller katt) visar att de har ont i munnen. Oftast märker ägare det först efter att munnen är åtgärdad, tex i stil med "vi trodde bara han blivit gammal", men då har det varit pga smärta hunden varit "gammal".

Lite OT men min hund (1år) får jätte mycket tandsten på en hörntand i Nederkäken pga skadade tandanlag i överkäken (tuggar därför inte så mycket på den sidan)

Va kostar det att fixa sådant hos vet? (tänker att vi lär få görs det några gånger under hennes livstid) och kan man skrapa lite själv för att hålla det värsta i schakt (förutom tandborstning)

Liknande trådar

Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
463
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 834
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 545
Senast: fixi
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 414
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?